Diepe Doos

Hoe kunnen we de kijker op het verkeerde been zetten? Een foto wordt snel als ‘waar’ beschouwd, maar wat is werkelijkheid en dus wat als er nu iets op de foto staat wat niet waar kan zijn? Klopt de foto dan niet meer, of gaan we aan onszelf twijfelen? Deze vraag kan alleen maar beantwoord worden met een foto die echt geloofwaardig is. Maar hoe maken we die?

De aanloop

Iemand vertelde tijdens de brainstorm over deze vraag dat hij als kind vaak op het verkeerde been was gezet tijdens Pakjesavonden. De grote cadeaus beloofden heel wat, maar bleken achteraf vaak een hoax te zijn. Dat idee liet ons niet los, en uiteindelijk draaiden we het om. Wat als dit keer uit het cadeau iets kwam wat geen teleurstelling zou blijken te zijn, maar wat als dat de verwachtingen zou overstijgen?

Het plan

Het idee dat ontstond was van een foto te maken waarop een doos zou staan waar een mens in zou zitten. We zien alleen de handen, maar ze suggereren dat er een heel mens in die doos zit. We weten nog niet wie dat is want dat is een onderdeel van de verassing, maar een verassing is het zeker, want wie had ooit gedacht dat er een mens uit deze doos zou kunnen komen? De doos is namelijk te klein om er een mens in te stoppen!

De uitvoering

We vroegen een model om een doos zo vast te houden, dat we achteraf alleen haar handen over zouden kunnen houden die vanuit de doos de rand vasthielden. De handen zouden suggereren dat er een mens in de doos zou zitten, maar dat zou niet mogelijk zijn omdat daar de doos immers te klein voor zou zijn. Hierdoor zou de gewenste illusie opgewekt kunnen worden.

Alle onderdelen die we niet wilde hebben, wilden we er achteraf met Photoshop af gaan halen. Denk aan de benen onder de tafel, maar ook aan het bovenlichaam. We moesten er dus wel voor zorgen dat haar handen echt ‘vrij’ waren van de rest zodat we dit echt realistisch voor elkaar konden krijgen en dat we, voor die plekken waar we ongewenste delen later zouden verwijderen, een realistische achtergrond zouden krijgen. Na wat te hebben geëxperimenteerd vonden we hiervoor een soort formule, die het wonderwel goed deed.

Het idee was om twee foto’s te maken. Een met, en een zonder model. De foto zonder model zou als ‘ontbrekende achtergrond’ moeten gaan dienen. De foto met model moest de ‘handen’ opleveren. Deze techniek wordt ook gebruikt bij levitatiefoto's of de 'Zwevende Doos' elders besproken in deze blog. 

De praktijk

We plaatsen een doos op een tafel om ons experiment uit te kunnen voeren. De camera ging op een statief en we gebruikte de M-stand om de instellingen handmatig in te kunnen stellen. Willen we achteraf immers twee foto’s met elkaar combineren, dan moeten ze er zoveel mogelijk hetzelfde uitzien. Belangrijk daarbij is om te letten op de onderstaande zaken. Hoe meer we die hetzelfde kunnen houden bij beide foto’s, hoe beter deze foto’s achteraf te combineren zijn:

  • Diafragma
  • Sluitertijd
  • ISO
  • Witbalans
  • Scherptestelling
  • Scene

Van al deze dingen kunnen we alleen de scene natuurlijk niet met behulp van de handmatige instellingen vastzetten. De camera moest daarom onbeweeglijk worden gemaakt door hem op een statief te plaatsen en aan de vaste onderdelen binnen scene zelf mocht vanzelfsprekend ook niets veranderen tijdens het maken van de twee foto’s.

We lieten ons model achter de doos plaatsnemen en vroegen haar de voorste rand van de doos vast te houden. Haar onderarmen stopte ze daarbij diep in de doos. De handen waren hierdoor vrij gekomen en het wekt de suggestie dat ze vanuit de doos omhoog steken. Toen maakte we de eerste foto.

Daarna vroegen we het model de doos los te laten en uit de scene te stappen. Daarbij was het belangrijk dat ze de doos en de tafel niet van positie zou veranderen zodat de scene verder onveranderd zou blijven. We maakten nu opnieuw een foto (met vanzelfsprekend dezelfde instellingen als de vorige foto).

Photoshop

We plaatsen daarna beide foto's in Photoshop bovenop elkaar. De foto waar het model op stond, legden we bovenop. Met de mask tool haalden we alles van het model weg, behalve haar handen. Doordat de onderliggende foto tevoorschijn kwam daar waar we delen van de bovenste foto hadden weggehaald, leek het er net op of iemand in de doos zat die naar boven probeerde te komen. Dit alles is te zien in afbeelding 1 hiernaast.

One step beyond

Natuurlijk konden we het niet laten nog een stapje verder te gaan. Dus vroegen we ons model om nog een keer achter de doos te gaan zitten. We maakten een foto en met de techniek zoals gebruikt bij de eerste foto zorgden we er nu voor dat haar bovenlichaam uit de doos leek te komen door deze foto te combineren met het eindresultaat van afbeelding 1. In afbeelding 2 zie je hoe leuk dat uit kan pakken! 

Varianten

Met deze techniek kun je natuurlijk hele leuke foto's maken. Bijvoorbeeld van iemand die in een pan zit op het gasfornuis of handen die uit een schoorsteen komen. Leuk! Maar je kunt het jezelf ook gemakkelijker maken: neem een zijkant van een kratje en houdt die haaks op de camera. Haal daarna met een mask alles wat ongewenst buiten het schot uitsteekt weg. Zie de onderste foto als voorbeeld hiervan.

Afbeelding 1: de handen
Afbeelding 2: het lichaam
Simpel: gebruik alleen een schotje van een kratje