Hoepel

Deze foto levert een illusie op dat de toeschouwer aan het denken moet zetten. Wat gebeurt hier, want dat kan toch helemaal niet? Maar ik zie het toch! Ergens staat een trap. Iemand zit in die trap. Maar het lijkt wel of het gat i de trap een soort poort is naar een andere dimensie. Het meisje komt via die poort onze dimensie binnen of gaat er juist uit. Maar hoe kan dat? Want als ik heel nauwkeurig kijk, dan is het toch niet met Photoshop gedaan!

Iedereen weet dat je dit soort foto’s alleen maar kan maken met trucks. De kracht van de foto is de mate waarin je deze trucks zo toepast, dat ze niet van echt te onderscheiden zijn. Photoshop is een wonderbaarlijk product en voor de serieuze fotograaf onontbeerlijk. Of je wilt of niet: Photoshop is digitale versie van de donkere kamer van vroeger. Daar moet je dus gebruik van maken. Maar hoe, de mate waarin en wanneer, zijn bepalend voor de uiteindelijke kwaliteit en geloofwaardigheid van de foto. Ons advies is daarom: gebruik Photoshop goed en met mate. Dat wat je met de camera kunt doen, moet je met de camera doen. De rest (en dat zou niet veel meer hoeven te zijn) doe je met Photoshop. Dat geeft het meest realistische beeld!

Voor deze foto geldt daarom: fotografeer het meisje echt met de trap. Photoshop haar niet in de scene! Maar ja, hoe doe je dit?

De aanloop

Door een liggend meisje door een ring te laten zweven, laat de illusionist zien dat er geen verborgen touwtjes of steunen aan deze truck te pas komen. Hij probeert hiermee te suggereren dat ze daar dus echt in de lucht hangt. Dus waren wij het er snel over eens dat we in onze 'act' ook iets moesten doen met iets als een ring of een gat. Dit zou immers de link leggen met illusionisten, en daarmee hadden we dan al snel een deel van de aan onszelf opgelegde opdracht vervuld. Maar daarmee zouden we er nog niet zijn.

Het plan

Als we nu eens een trap zouden gebruiken als scheiding tussen twee werelden? De illusionist gebruikt altijd een hoepel, dat wordt saai. Erg moeilijk zou het verder niet hoeven te zijn: we maken twee foto’s. Een van de trap met het meisje er in, en een van de trap alleen die we later als achtergrond kunnen gebruiken. Daarna combineren we deze twee foto’s en halen we weg wat we niet meer nodig hebben. Zo gezegd, zo gedaan!

De uitvoering

Om de foto’s achteraf goed te kunnen combineren, moeten natuurlijk alle instellingen zoveel mogelijk gelijk gehouden worden tijdens het maken van beide opnamen. Daarom ging de camera op de M-stand, voerden we de juiste instellingen handmatig in en plaatsen we de camera op een statief. Het gebruik van een statief is een must hierbij omdat de vaste onderdelen binnen de scene (hier de trap) op dezelfde plaats moeten blijven staan willen we de foto’s achteraf goed kunnen combineren.

We vroegen ons model om in de trap te klimmen. Zij is een ongelooflijk leuk en allround fotomodel dat bereid is om mee te denken en te werken aan alle gekke dingen die we bedenken. Het ideale fotomodel voor de experimenterende fotograaf! We hebben haar bijvoorbeeld al met melk bekogeld, onder de meel gegooid, kou laten leiden en met verf en honing besmeurd. Maar deze trap vormde toch een nieuwe uitdaging. Haar heupen waren te breed voor het trapgat en dus moest ze van binnenuit in de trap klimmen. Ze zeggen wel dat wie mooi wil zijn pijn moet leiden. In werkelijkheid is het zo dat je, wanneer je iets moois wilt maken, een model soms pijn moet laten leiden. Dat klimmen en liggen in zo'n trap is niet echt comfortabel. But she did it again!

We maakten de foto van ons model in de trap en vroegen haar daarna de scene te verlaten. Daarna maakten we met dezelfde opstelling van de camera nog een foto van de trap alleen zodat we daarmee de scene (de achtergrond) ook nog eens hadden vastgelegd.

Bewerk in Photoshop

We plaatsen beide foto's in Photoshop bovenop elkaar. De foto waar het model op stond, legden we bovenop. Alles wat we niet willen, zoals de benen of het middenstuk van het model, halen we weg door een mask in Photoshop aan te brengen. Doordat de onderliggende foto hierdoor tevoorschijn komt op de plaats waar we van de bovenste foto delen hebben weggehaald, krijgen we het gewenste effect.

Realisme

Natuurlijk zal een goede achtergrond het realisme van deze foto's enorm doen toenemen. De foto's op deze pagina zijn alleen bedoeld om je de gebruikte techniek goed te kunnen laten zien. De laatste foto geeft een idee van wat je zou kunnen maken. De achtergrond in deze foto is er overigens ingezet met Photoshop. Beter is het om een 'echte' achtergrond meteen mee te fotograferen voor het meest realistische resultaat. 

Maak twee foto's en combineer deze
Je haalt de ongewenste delen weg
Er zijn heel wat varianten mogelijk
Nauwelijks Photoshop gebruikt
De achtergrond bepaald veel van het realisme