Low Light Portret

Je kunt in situaties met weinig licht toch (of juist) geweldige portretfoto’s maken. Met een losse flitser en dit artikel ben je al een heel eind op de goede weg!

Flitslicht duurt extreem kort en sterft snel af. Als je dat gebruikt bij een langere belichtingstijd, dan kun je iets dichtbij prima "inflitsen" terwijl de achtergrond nog steeds zichtbaar blijft.

Een gewone low light foto

Op de eerste foto hiernaast zie je het IJ in Amsterdam, gefotografeerd 's avonds, zonder flitslicht. Hiervoor was een langere belichtingstijd nodig. Omdat de white balance (bewust) op flitslicht is gehouden, ziet het licht er wat blauw uit, wat een extra dramatisch effect op de foto geeft. Zou op de voorgrond een persoon hebben gestaan, dan was die persoon onderbelicht als een silhouet op de foto terecht gekomen. Maar hadden we wel geflitst, gebruikmakend van de standaard instellingen hiervoor, dan hadden we geen achtergrond meer gezien omdat de sluitertijd die daarbij gebruikt zou zijn het omgevingslicht geen kans had gegeven iets herkenbaars op de foto te laten plaatsen. 

Om een goed low light portret te maken heb je dus een interessante uitdaging. Je moet de persoon flitsen wil die er goed op komen, maar je wilt ook een lange sluitertijd gebruiken voor het omgevingslicht zodat de achtergrond wordt getoond.

Sluitertijd en de omgeving

Natuurlijk is het zo dat hoe langer je de sluitertijd maakt, hoe helderder het omgevingslicht wordt. Het is dus zaak de camera zo in te stellen dat er een langere belichtingstijd wordt gebruikt zodat de achtergrond er goed op komt. Natuurlijk wil je ook wat met het diafragma doen. Het gezicht waarschijnlijk scherp en de achtergrond ‘vaag’. Als die achtergrond maar onscherp genoeg is, dan maakt het niet zoveel meer uit wat er precies op de achtergrond staat. Deze wordt slechts gebruikt voor de sfeer.

Wie gebruik kan maken van meerdere flitsers, kan overwegen om ook nog een zogenaamd ‘hair light’ in te gaan zetten. Hiermee plaats je een flitser achter het model en flits je tegen de rug. De omtrek van het haar komt hierdoor goed tot zijn recht en er ontstaat een prettig contrast tussen de te fotograferen persoon en de achtergrond.

Tip: Externe flitsers zorgen sowieso voor meer mogelijkheden bij low-light portret opnames. Hoewel de ingebouwde pop-up flitser vaak uitstekend gebruikt kan worden voor de belichting van het gezicht zelf, kun je met externe flitsers, naast het gebruik als hair light, ook zorg dragen voor de juiste schaduwpartijen of bijvoorbeeld bouncing van het licht toepassen waardoor het geheel fraaier wordt.

En dan flitsen

Afin, door de sluitertijd goed in te stellen in combinatie met het diafragma (en eventueel de ISO) komt de achtergrond er dus goed op. We vragen de te fotograferen persoon om stil te blijven staan omdat de langere belichtingstijd mogelijk zou kunnen leiden tot bewegingsstrepen. En we vuren de flitser natuurlijk af, bij voorkeur met de instelling rear curtain flash zodat dit pas aan het einde van de opname plaatsvindt. De flitser moet met de hand worden ingesteld zodat de persoon goed verlicht wordt. Richt de flitser op de persoon maar probeer tegelijkertijd andere objecten, die zich misschien daar achter bevinden, niet te flitsen. 

Flitslicht duurt niet alleen kort, het sterft ook snel af. Hierdoor wordt de persoon goed verlicht, maar elementen die verder weg staan worden waarschijnlijk niet door het flitslicht geraakt. En nu net dat geeft het mooie effect van dit type foto's!

Kleurendiepte

De white balance van de camera moet ingesteld zijn op dat van het gebruikte flitslicht. Daardoor zal de te fotograferen persoon er goed op komen te staan. De kleurtemperatuur van flitslicht is relatief hoog, vergelijkbaar met dat van zonlicht en zeker niet met dat van licht in het schemer. Zou je daarom in het schemer buiten een portretfoto van een persoon maken met op de achtergrond een bewolkte hemel, dan moet je je realiseren dat het licht van deze achtergrond een andere witbalans behoeft dan die van de flitser. Omdat je maar een witbalans gelijktijdig kunt instellen, betekent dit dat of het flitslicht of het licht van de achtergrond er op de foto anders uit komt te zien dan dat jij met je ogen zult zien in de werkelijkheid.

Erg hoeft dit gegeven niet te zijn. Het kan immers ook juist een prachtig effect met zich meebrengen! Op de tweede foto hiernaast zie je dat achter de persoon met de viool blauw licht door de ramen naar binnen valt. In werkelijkheid was dat natuurlijk niet blauw, maar het is wel een fraai effect. Er zijn overigens wel methoden, zoals het werken met gels op de flitser, om het licht van de flitser en de achtergrond op een “gelijkwaardige kleurtemperatuur” te brengen, maar misschien wil je dit dus helemaal niet. Een gekleurde achtergrond kan juist zorgen voor een extra fraai dramatisch effect.

Experimenteer voor het juiste effect

Experimenteer eens, wanneer je de beschikking hebt over extra externe flitsers, met het belichten van delen van de achtergrond, zoals een stuk muur of een struik. Gebruik daarbij gels of, als je die niet hebt, gekleurd papier van bijvoorbeeld snoepjes of andere verpakkingen.

Misschien iets waar je niet meteen aan denkt, maar schakel de flitser in low-light situaties ook gewoon eens uit, verhoog de ISO waarde en accepteer de eventuele ruis die daardoor ontstaat als een welkome zwart-wit ruis omdat je later de foto dan monochroom (zwart-wit) gaat maken.

Ik adviseer je graag om de foto’s in RAW te nemen. Vooral als je tijdens een low-light opname twijfelt aan de juiste witbalans instellingen (die kun je dan immers achteraf nog bepalen op je PC met behulp van bijvoorbeeld Photoshop).

Low light achtergrond
De flitser heeft een andere kleurtemperatuur als het omgevingslicht