Stoelen Balans

Surrealistische voorstellingen maken, zoals waarbij je balanceert op twee stoelen wat in praktijk niet op deze manier zou kunnen, is niet eenvoudig, maar met deze tip wordt het een fluitje van een cent!

Om surrealistische beelden te kunnen maken, zoals een persoon die op traptreden de wolken in loopt of iemand die met zijn neus aan de rand van een afgrond hangt, is Photoshop nodig. De praktijk is echter dat veel van deze voorstellingen niet heel erg realistisch lijken te zijn. Domweg omdat er teveel zichtbaar is ‘geknutseld’ om de afbeelding te kunnen maken.

De oplossing is daarom eenvoudig: knutsel minder en zorg voor meer “echt” beeldmateriaal. Nu is het natuurlijk niet echt verstandig om een model te vragen om met haar neus aan een afgrond te gaan hangen om op die manier aan realistisch beeldmateriaal te komen. En daarom moeten we praktisch blijven. Dat doen we door de scene op te splitsen in delen.

Instellingen

Laten we gaan kijken hoe we de suggestie kunnen wekken dat een model zou balanceren op twee opgestapelde stoelen. We hebben daarvoor maar drie opnames nodig. De eerste opname (zie afb 1) is die van de stoelen. Om deze opname te maken hebben we twee stoelen in onze studio op elkaar gezet. De camera hebben we op een statief geplaatst en in de M-stand hebben we de instellingen opgegeven. Het automatisch scherpstellen is uitgeschakeld.

Deze zaken; gebruik maken van een statief, de M-stand hanteren en het uitschakelen van de autofocus, zijn van cruciaal belang voor het succes van het eindresultaat. We gaan namelijk meerdere foto’s maken en we zullen moeten zorgen dat alles wat we fotograferen zich op dezelfde plek bevindt. Door de instellingen vast te zetten ontstaan er geen verschillen qua hoek waaronder we fotograferen (door het statief), de belichting (M-stand) en het focuspunt (autofocus).

Opsplitsen

Nu gaan we de tweede foto maken. De stoelen halen we weg, maar voordat we dat doen hebben we een trap genomen en die eerst op dezelfde hoogte ingesteld als de bovenkant van de stoelen. Daarna hebben we de trap zo geplaatst dat hij op dezelfde plaats stond als waar de stoelen stonden.

We hebben gevraagd aan ons model om op de trap te gaan zitten en zo hebben we afb 2 gemaakt. Je ziet aan de plaats van de softboxen op afb 1 en afb 2 dat de camera niet verplaatst is.

Als we nu ons model zouden vrijmaken van afb 2, dan ontbreken essentiële delen op de samenstelling van de foto's om het geheel realistisch te kunnen maken. De trap loopt immers voor haar langs en dus we missen stukken broek. Daarnaast zit een trap anders dan een stoel. Deze trap heeft bovenop twee sporten. Daar zit ons model op. De bovenkant van de rugleuning van de stoel bestaat echter slechts uit een enkele rand. Daarop zitten komt er dus anders uit te zien. 

En nu net hier moet je niet gaan knutselen, maar er voor zorgen dat je een foto krijgt waarbij ze echt op de rand van de stoel zit. Daarom maken we afb 3. We laten ons model echt op de rand van de stoel zitten maar nu wel zo dat het in werkelijkheid te doen is.

Samenvoegen

In afb 4 zie je we de verschillende foto’s hebben samengevoegd. Eerst hebben we de stoelen geplaatst, toen het model van afb 2 er op gezet. We hebben het model daarbij horizontaal gespiegeld. Uit afb 3 (die we natuurlijk ook moesten spiegelen) hebben we het ontbrekende deel gehaald dat nodig was om de afbeelding realistischer te maken. Dus het deel waarmee ze op de stoel zit en dat deel wat aan het zicht onttrokken werd door de trap. En nu hebben we, heel realistisch, een surrealistische voorstelling gemaakt. Zo simpel is dat!

Afb 1: We hebben eerst de stoelen gefotografeerd
Afb 2: De trap staat op de hoogte van de bovenkant van de stoelen
Afb 3: Deze foto voorkomt achteraf onnodig "geknutsel"
Afb 4: De foto's op elkaar gelegd