Het is niet altijd mogelijk om met een goede make-up artiest te werken. Maar met Photoshop kunnen we dat met deze alternatieven aardig compenseren !
We hebben een foto gemaakt van een fotomodel zonder make-up. Met een aantal kleine stappen kunnen we haar voorzien van een opmaak zoals we dat wensen. Met behulp van de uitgangsfoto die je in afb 1 ziet, gaan we verschillende soorten make-up aanbrengen zodat je verschillende technieken kunt bestuderen.
Snel en doeltreffend
- Maak een transparante layer aan boven de foto
- Kies een harde brush en breng strepen in de gewenste kleur en op de gewenste plaats aan (zie afb 2)
- Filter, Blur, Gaussian blur (hoge waarde, bijvoorbeeld 7, afhankelijk van de grootte van de afbeelding)
- Wijzig de Blending Mode van de make-up layer in Soft Light
- Pas de Opacity van de layer naar eigen goeddunken aan
- Breng een mask aan op de make-up layer en haal de make-up daar weg waar hij ongewenst is.
Op deze manier kun je heel snel en doeltreffend make-up aanbrengen. Afb 3 laat zien wat je binnen een minuut voor elkaar kunt krijgen. Het nadeel van deze methode is wel dat de kleur egaal wordt aangebracht en daardoor wat onrealistisch over kan komen. Is deze methode niet goed genoeg, dan zul je dus meer moeten doen.
Aangepaste cursor
In werkelijkheid is make-up vaak geen ‘dekkende verf’, maar bestaat het uit veel puntjes gekleurd materiaal die zich heel dicht bij elkaar bevinden. Zeker wanneer iemand het wat langer draagt of wanneer het is uitgesmeerd in een soort verloop. Het stopt dus niet abrupt, maar wordt langzaam dunner of minder.
Door zelf een cursor te maken die bestaat uit puntjes kunnen we dit nabootsen.
- Maak een nieuwe afbeelding van 750 x 750 pixels
- Leg daar een transparante layer op
- Plaats op deze transparante layer met zwart een groot aantal puntjes van verschillende grootte met een zachte brush zoals te zien in afb 4.
- Kies Edit, Define Brush Preset. Geef de brush een naam.
- Kies Window, Brush Settings. Schakel Shape Dynamics in en geef een Size Jitter van 85%. Zet de minimum Diameter op 25%. Zet de Angle Jitter op 85%.
- Ga naar de afbeelding met het fotomodel
- Leg daar een transparante layer op
- Zet de blending mode van deze layer op Soft Light
- Kies een kleur voor de make-up en verklein de cursor naar de juiste maat
- Zet de Flow van de cursor op een lage waarde, zoals 25
- Stempel de puntjes op de juiste plaats
Door zelf een cursor te maken kun je veel subtieler, en daarmee realistischer, de make-up aanbrengen. Zie afb 5 als voorbeeld. Je kunt het op bepaalde plekken eenvoudig dikker, en op andere plekken juist gemakkelijk donkerder maken.
Fantasy figuur
Als je juist wil suggereren dat men wel met dikke lagen make-up heeft gewerkt, zoals visagisten dat bijvoorbeeld doen als ze fantasy figuren maken, dan zou je het volgende kunnen doen:
- Maak een selectie van een stuk van het gezicht van het model en plaats dit in een aparte layer (Ctrl+J)
- Geeft Ctrl+Shift+U
- In afb 6 zie je hoe we dit “grijze stuk” op het gezicht ligt in een verder transparante layer.
- Omdat we texture van de huid er nog teveel door vonden komen, hebben we Filter, Blur, Gaussain Blur (1) gebruikt.
- Plaats een Adjustment Layer boven dit ‘stuk’, zorg dat het alleen effect heeft op het 'stuk'. Schakel Colorize in en schuif aan de regelaars totdat de gewenste kleur geselecteerd staat.
In afb 7 zie je hoe we meerdere van deze stukken hebben verkleurd om tot dit totaalbeeld te kunnen komen.
Ombuigen
Als we nu toch bezig zijn, kunnen we ook nog wel wat verder gaan. We gaan hierbij een schilderij rond ons fotomodel buigen:
- Maak een kopie van de foto van het fotomodel
- Ctrl+Shift+U
- Voeg boven deze layer Levels Adjustment Layer toe en versleep de blokjes meteen onder de grafiek zodat donkere delen donkerder worden en lichte delen lichter
- Filter, Blur, Gaussian blur (5)
- Layer, Flatten Image
- Sla het bestand op als displace.psd
- Ga naar de oorspronkelijke afbeelding met het fotomodel
- Leg hier de afbeelding van het schilderij ruim over de plek waar het moet komen (zie afb 8)
- Activeer de layer met het schilderij
- Filter, Distort, Displace
- Geef voor beide scales een waarde van 4 in
- Selecteer als bestand ‘displace.psd’ en druk op Openen
- Wijzig de blending mode van de schilderij layer naar Multiply
- Verwijder met een mask alle delen van het schilderij die ongewenst zijn
Met de Distort functie wordt het schilderij als het ware langs de contouren (de afwisseling tussen de lichte en donkere delen in het displace.psd bestand) afgebogen waardoor het lijkt alsof het op het gezicht is geverfd. Zie afb 9 voor het resultaat.