World Edge

Zeelieden namen vroeger aan dat er een einde aan de wereld zat en dat daar het water naar beneden viel. Inmiddels weten we beter, hoewel de wereld toch wel degelijk een soortgelijke afgrond kent wanneer je deze Photoshop techniek gebruikt.

Het maken van een dergelijke afbeelding begint bij de keuze van een goede basis foto. Voor deze tutorial hebben we gekozen voor een wat eenvoudige foto zodat de basis vaardigheden de nadruk krijgen. Gebruik je complexere foto’s, met meer elementen, dan zal je namelijk meer inspanning moeten verrichten om het eindresultaat realistischer te maken.

  1. Plaats de basis foto in een layer en noem deze ‘hori’ (afb 1)
  2. Maak een duplicatie (Ctrl+J) van deze achtergrond en noem deze ‘verti’
  3. Geef met ‘verti’ geselecteerd Edit, Tranform, Flip Horizontal
  4. Geef met ‘verti’ geselecteerd Edit, Transform, Rotate 90 Clockwise
  5. Plaats de linkeronderhoek op de linkeronderhoek van ‘hori’
  6. Selecteer met de Polygoon Lasso Tool de linker bovenhoek van verti
  7. Maak nu een mask aan op verti, selecteer deze mask en geef Ctrl+i voor inverse
  8. Unlink de mask van verti van verti (klik met de muis op het slotje tussen beiden)
  9. Selecteer de mask en verplaats deze naar rechts naar de meest gewenste plaats
  10. Selecteer het transparante deel links van de zwarte driehoek in de mask en vul dit ook met zwart
  11. Selecteer niet de mask, maar verti zelf en verplaats deze zo dat de rand van de afgrond goed op elkaar aansluit.
  12. Werk eventuele oneffenheden en "onlogische stukken" bij (afb 2).
  13. Geef, met verti geselecteerd, Layer, Layer Style, Gradient Overlay
    • Selecteer als Gradient de tweede optie (van zwart naar transparant)
  14. Door de Scale een lage waarde te geven, wordt het zwarte deel goed zichtbaar. Wijzig hiermee de hoek van de gradient zodat deze parallel gaat lopen met de rand van de afgrond
  15. Verander nu de Scale en positie zodat het meest gewenste effect bereikt wordt
  16. Klik met de rechtermuisknop op FX en selecteer Create Layer
  17. Voeg een mask toe aan deze nieuwe layer en laat de gradient alleen daar toe waar je dat wil. Hierdoor blijft bijvoorbeeld de lucht gewoon licht van kleur, terwijl de afgrond donkerder wordt en diepte gesuggereerd wordt (afb 3).

 Tips:

  • Door de mask van verti te selecteren kan in het dialogvenster van de mask de feather van de mask worden aangepast. Hiermee kun je er voor zorgen dat de rand minder scherp wordt en het gaat lijken alsof de rand is omgebogen.
  • Je kunt een lege layer aanmaken meteen boven ‘Hori’ om een witte lijn te tekenen die precies over de rand van de afgrond loopt. Gebruik dan Opacity en als Blend Mode Overlay om de rand hiermee wat meer op te laten vallen.

In afb 5 is te zien hoe meer complexe landschappen leuke effecten kunnen geven met deze techniek. Voeg je hier extra elementen aan toe, hier met vliegtuigen gedaan, dan versterkt dat de suggestie soms nog meer.

De foto wordt natuurlijk pas echt realistisch als er een gebeurtenis plaatsvindt bij of rond de afgrond. In afb 6 is een zeilboot te zien die richting de afgrond vaart. Deze heeft geen interactie met de afgrond en daarom zou de afgrond net zo goed weggelaten kunnen zijn. Een zeilboot die over de rand zou gaan zoals in afbeelding 7, en daardoor op het punt staat naar beneden te storten, geeft de afbeelding meer 'zin'. In afbleelding 8 is dat te zien door de jongen die op het punt staat over de rand te stappen. 

 

Afb 1: De originele foto
Afb 2: Spiegel en kantel de kopie
Afb 3: Met Gradient geef je diepte weer
Afb 4: Een witte streep licht de rand op
Afb 5: Complexere landschappen geven leuke resultaten
Afb 6: De boot heeft geen interactie met de afgrond
Afb 7: De boot en de afgrond hebben met elkaar te maken
Afb 8: De jongen stapt achteloos over de rand heen