BistroSoup

Panthera kreeg van BistroTec de opdracht om marketing materiaal te maken voor BistroSoup waarvoor productfoto’s ontwikkeld moesten worden. BistroTec maakt automaten. Met BistroSoup hebben zij een nieuwe innovatieve soepautomaat ontwikkeld waarmee echt goede soepen kunnen worden gemaakt. Dus geen poedertjes die met water worden aangelengd, maar echte volwaardige soep. Een product dat het verdiend om goed te worden neergezet, maar waarvan er nog geen een verkocht was toen wij aan het werk gingen.

Beperkt budget maakt creatief

Bij dergelijke opdrachten heb je vaak een beperking van het budget. De kosten lopen misschien voor de baten uit, maar het moet natuurlijk wel beheersbaar blijven. Erg hoeft dat niet te zijn. Weinig middelen maakt soms heel creatief. Schrik daarom niet terug van een beperkt budget als je de opdracht leuk vindt om te doen!

Een van de onderdelen zou het tonen van de soepen zelf moeten worden. Hoe konden we de ingrediënten goed tot hun recht laten komen bij de verschillende soepsoorten die BistroSoup bij de lancering zou gaan leveren? Bij duurdere producties werk je met verschillende disciplines samen. Visagisten, stylisten, kleedsters, lichtassistenten en fotografen vormen dan samen productieteams waarover de fotograaf de leiding heeft. Maar niet iedere opdrachtgever kan zich dat altijd veroorloven. In praktijk komt het dan hier op neer: alles wat niet door iemand wordt gedaan, doet de fotograaf. De foodfoto’s voor BistroSoup werden door de fotograaf alleen gemaakt. Helemaal in zijn eentje...

Zonder goed idee, niet beginnen!

Hoe pak je nu zoiets aan? Alles begint natuurlijk met het idee. Ik wilde de soepen zo fotograferen dat de foto’s een aantal zaken zouden uitstralen: herkenbaarheid van het product, goede en gezonde ingrediënten, betrouwbaarheid en vakmanschap. En de foto’s moeten vooral reproduceerbaar zijn. Het is bij dit soort projecten namelijk van vitaal belang dat je, bijvoorbeeld enkele maanden later, foto’s bij kunt maken in dezelfde stijl. Je moet dus kiezen voor een opstelling die je opnieuw kunt opbouwen en de instellingen die je gebruikt legt je netjes schriftelijk vast zodat je daar later op terug kunt vallen.

Mijn idee bestond er uit om hout te gaan gebruiken als achtergrond en ondergrond voor de soepbakjes die uit de machine komen. Daarbij zou ik de rauwe ingrediënten willen laten zien. Het hout is een belangrijke keuze omdat dergelijke keuzes in grote mate de sfeer bepalen van bijvoorbeeld de nog te maken websites of folders. Daarom leg je dat voor aan de opdrachtgever en als hij er akkoord op geeft, ga je pas verder. Je doet er natuurlijk veiliger aan om bijvoorbeeld een witte achtergrond te kiezen, maar ik ben niet perse van veilig. Doe liever waar je in gelooft, is mijn devies!

Voorbereiding is het halve werk

Ik ging naar de stad en zocht naar grote houten snijplanken die mij het goede gevoel gaven. Dus geen steriel gelakt hout met een herhalend patroon, maar iets unieks en ruigs. Dat was even zoeken, maar ik wilde nu eenmaal degelijkheid en vakmanschap en niets minder. En toen ik dat eenmaal gevonden had, ging ik daarmee naar een supermarkt en kocht daar zorgvuldig uitgezochte verse groenten.

Zorg er altijd voor dat je goed bent voorbereid. Als je tijdens de shoot nog spullen moet verzamelen, werkt dat nu eenmaal niet zo prettig. Fotograferen betekent structureren. Dus geen goede job voor chaotische persoonlijkheden!

Ik bouwde in een lichttent een houten setting op waarbij een houten snijplank als vloer en een als achterwand werden vastgezet met behulp van houtklemmen. Ik legde wat groente op de stellage en experimenteerde met de juiste plaatsing van de twee te gebruiken flitsers en de hoeveelheid licht. Toen kon ik los gaan.

Uiteindelijk gaat het om styling

Waar het dan op neer komt, is styling. Foodstyling in dit geval. Al is de foto technisch nog zo goed, is de scene niet goed gestyled, dan heb je niets. Omdat het product nog nieuw is, staat er nog geen opdruk op het witte bakje, maar ik kan er al wel mee aan de slag. Tomaten wreef ik op met een zachte doek, dan glimmen ze mooi en zitten er geen vingerafdrukken meer op. Een klein beetje slaolie doet daarbij wonderen voor een glimmende uitstraling. Doe dit met alle 'gladhuidigen'. Sommige producten sneed ik door. Ik vind het aantrekkelijker de kern van een ui te zien, dan alleen de schil. En dan komt het neer op het plaatsen van de losse onderdelen.

Interessant is om zich te realiseren hoe modegevoelig styling eigenlijk is. Dat wat in een bepaalde periode als fraai wordt beschouwd, kan het volgende moment saai, ouderwets of raar zijn. Daarnaast kent iedere stijl van fotografie zijn eigen styling. Modefotografie behoeft bijvoorbeeld een volstrekt andere styling dan food of interior photography. Zo zien we dat tegenwoordig portretfoto’s vooral ontspannen mensen moeten laten zien. Zelfs tegen het nonchalante aan, terwijl dat voorheen veel formeler was.

Bij foodstyling let je er vooral op dat er niet teveel voedsel op een bord ligt en dat als er borden of pannen worden mee gefotografeerd, deze van een eenvoudig design zijn voorzien. Varieer ook. Als je een bakje op een foto hebt staan, zet die dan niet altijd op dezelfde plaats. Omdat we ons in de periode van het ‘gezonde’ bevinden, zien we liever onbewerkte ingrediënten op de foto dan fijn gesneden of vermalen groente. En naast stylist ben je ook fotograaf en dus let je op bijvoorbeeld een goede witbalans. Je wilt immers niet dat de kleur niet juist wordt overgebracht.

De ultieme test

Uiteindelijk neem je de proef op de som en leg je de foto’s voor aan de opdrachtgever, BistroTec in dit geval. Je vraagt wat zij er van vinden. In ons geval waren ze er helemaal weg van, dus zo zie je maar dat je met een goed idee, twee snijplanken en wat groenten ook tot een prima eindresultaat kunt komen!

Verzamel eerst wat je allemaal nodig hebt
Doorgesneden ziet een ui er aantrekkelijker uit
Laat vaste items niet steeds op dezelfde plaats staan
"Gladhuidigen" opwrijven met een doek en met slaolie laten glimmen
Leg de instellingen vast en bewaar deze voor later