Headshots maken

Wanneer je de opdracht krijgt om een headshot te maken, dan zou je als fotograaf de doelstelling moeten hebben dat die persoon achteraf tegen je zegt dat hij nog nooit zo’n mooie foto van zichzelf heeft gezien. Hij zou hem het liefste meteen op LinkedIn en alle andere social media platformen willen gaan gebruiken. Dat is natuurlijk een heel mooi streven, maar hoe bereik je dit nu?

Wat is een headshot?

Een headshot is een foto waarbij de nadruk ligt op het gezicht. Headshots worden vooral zakelijk gebruikt als promotiefoto en op social media als profiel foto, zoals voor LinkedIn. Headshots zie je ook nog wel eens terug op websites om op professionele wijze personeel te laten zien of als foto van een auteur op de kaft van een boek of onderaan een artikel.

Ontspannen mensen

Een headshot moet een zelfverzekerde ontspannen persoon laten zien. Het is voor ons fotografen daarom voortdurend belangrijk om ons te beseffen dat mensen die voor de camera staan, zeker de minder ervaren mensen zoals klanten of beginnende fotomodellen, zich daar anders dan normaal gedragen. Ze zijn zich heel bewust van het feit dat er foto’s gemaakt gaan worden en verkrampen daardoor. Dit komt de foto’s natuurlijk niet ten goede en je zult daarom altijd moeten werken aan de ontspanning van de persoon in kwestie.

Door met iemand in gesprek te zijn en bijvoorbeeld muziek op de achtergrond ten gehore te brengen, kun je al heel wat bereiken. Soms moet je echter meer uit de kast halen. Toen we nog met filmrolletjes werkten, en mislukte foto’s direct geld kosten, fotografeerden we wel eens zonder rolletje (sommige camera’s konden dat!). Op die manier konden mensen wennen. Gaandeweg beginnen mensen zich namelijk vaak wel meer te ontspannen. Je kunt mensen ook bewegingen laten maken of ontspanningsoefeningen geven. Humor is belangrijk, laat ze maar lachen! Hoe je het ook doet, wees gefocust op spanning en zodra je dat ziet moet je je best doen dit zoveel mogelijk terug te dringen.

De juiste apparatuur

Gebruik de juiste apparatuur. Denk daarbij aan een 100 MM lens en geen standaard lens van 50 of 55 MM omdat die nu eenmaal van dichtbij een perspectivische werking hebben die onwenselijk is. Mensen krijgen er een grotere neus door. Lees hiervoor ook ons artikel over brandpuntsafstanden. De 100 MM lens zorgt er veel beter voor dat de verhoudingen correct blijven bij het fotograferen op de afstand waarop je een headshot maakt.

Werk bij voorkeur met (minstens) drie lichtbronnen: Een main light, en fill in en een kicker (ook hair light genoemd). Wij gebruiken er nog twee extra die we richten op onze zwarte achtergrond achtergrond om daarmee een egale kleur grijs te kunnen krijgen. Gebruik soft boxen of op zijn minst paraplu’s. Je kunt een fill in ook vervangen door een gouden reflectiescherm waardoor je met twee lichtbronnen best goede headshots kunt maken.

Let op de reflectie van de lampen in de ogen. Dit catchlight speelt een belangrijke rol in de beleving van de foto, maar dan moet hij wel op de juiste plaats en in de juiste grootte zijn.

De juiste instellingen

Een diafragma van rond de 5,6 is voor headshots vaak prima. Wijzig liever de lichtopbrengst van de lichtbronnen of stel de ISO anders in, dan dat je het diafragma verandert. De sluitertijd maakt met flitsers natuurlijk niet zoveel uit. Gebruik je continue licht, dan maakt dat wel uit en dan werk je vaak met een sluitertijd van 1/100 of 1/125.

Let op dat het licht mooi diffuus op het onderwerp valt en geen scherpe schaduwen oplevert. Het onderwerp moet vrij zijn van de achtergrond, zelfs als de backdrop en de kleding beide donker zijn. De kicker speelt hier natuurlijk een belangrijke rol in. Bij mensen met weinig haar kun je er voor kiezen om de bovenkant van het hoofd iets donkerder te houden. Daardoor lijken zij meer haar te hebben.

En last but not least zorg je voor de juiste white balance instelling. Er is niets zo storend aan onjuiste kleuren bij een dergelijke foto. Schiet je in RAW, dan kun je dit achteraf natuurlijk nog eenvoudig bijstellen.

De camera kun je het beste een heel klein beetje omhoog richten waarbij je het midden van het objectief ongeveer op de hoogte van de kin houdt.

Wat staat er op?

Bij een headshot fotografeer je het hele gezicht en zie je nog het eerste dichte knoopje van een blouse, de tweede net niet meer. De ruimte tussen twee knoopjes is ongeveer de ruimte die je boven het hoofd open laat. Sommige fotografen voeren dit beleid strikt uit. Heeft iemand echter mooie lange haren, dan zou je kunnen overwegen om iets meer op de foto te zetten. 

Door landscape te fotograferen komen de schouders er goed op te staan, zou je portrait fotograferen, dan raak je dat kwijt of je krijgt teveel op de foto (veel dieper dan het eerste knoopje of teveel ruimte boven het hoofd).

Kleding

Of we het willen of niet, kleding maakt misschien de man, maar ook zeker de vrouw! Wil je een goede headshot maken, dan is rustige kleding een must. Dus liever geen blouse met een drukke print of iets dergelijks. Een witte blouse met een grijs colbert of een effen blouse geeft rust op de foto waardoor de aandacht meer naar het gezicht verlegd wordt. Kleding moet goed zitten. Omdat mensen zichzelf niet kunnen zien, is het de taak van de fotograaf om daar goed op te letten. Let daarom ook goed op de sieraden die gedragen worden en bijvoorbeeld de reflectie die in de brillenglazen terecht komt.

Door het hoofd een klein beetje te draaien wordt reflectie in het brillenglas of op sieraden meer of minder. Zorg je er voor dat de hoek tussen de lichtbron en de camera na in- en uitval op het spiegelende oppervlakte geen 90 graden is, dan wordt al veel reflectie voorkomen. Door hier alert op te zijn en er wat mee te experimenteren kunnen de foto’s aanzienlijk worden verbeterd!

Backdrop

Je ziet vaak dat gekozen wordt voor een traditionele witte achtergrond. Probeer echter eens uit wat bijvoorbeeld grijs oplevert. Vaak worden de foto’s daardoor wat eleganter, zakelijker en statiger. Wit maakt koud en koel terwijl grijs iets chics met zich mee kan brengen. Door met een snoot of een cookie projector een patroon op de achtergrond aan te brengen, kan het beeld verder verrijkt  worden.

Houding

Wanneer je geen enkele aanwijzing geeft zal het onderwerp zich waarschijnlijk nogal star en stijf opstellen. We zeiden het al: zorg voor ontspanning. Als er niet voldoende ontspanning is, dan wordt het niets. Let op de ogen, daar kun je dat vaak goed aan zien.

Door zich bewust te zijn van de camera hebben mensen de neiging om zichzelf wat “in te trekken”. Begin er daarom mee aan te geven dat het onderwerp recht moet gaan staan, alsof ze aan hun kruin aan het plafond zijn opgehangen. Daarna moet je de armen goed op gaan stellen.

Wanneer mensen hun armen langs hun lichaam laten hangen, zakken de schouders af en worden ze slanker. Doen ze hun armen over elkaar of zetten ze hun handen in hun zij, dan lijken ze hierdoor breder en daarmee ook groter te zijn. Bepaal welke van deze twee houdingen voor jouw onderwerp het meest flatteus is.

Het tweede waar je zeker op moet letten is of mensen hun hoofd wel voldoende naar voren houden. Stel je trekt je hoofd naar achteren, dan krijg je een dubbele onderkin. Zie ook de derde afbeelding hiernaast. Dat is natuurlijk niet waar je op uit bent. Duw je het hoofd daarentegen naar voren, dan lijk je slanker. Mensen moeten daarom vaak hun hoofd juist iets naar voren duwen, meer dan dat ze gewend zijn om te doen. Ze hebben soms het gevoel dat ze hun hoofd overdreven naar voren moeten duwen op aanwijzing van de fotograaf. Maar meestal, als ze het resultaat op de foto zien, dan blijven ze dit maar al te graag doen. De ‘voor’ en ‘na’ foto doet het dan altijd goed. Ze lijken er echt slanker door. Dit wordt ook wel eens aangeduid met de zogenaamde ‘turtle face’ houding.

Door mensen hun kin iets naar beneden of naar boven te laten richten, verandert de foto aanzienlijk. Dit moet je zeker proberen! Het hoofd kan ook iets schuin worden gehouden en het is ook goed om te proberen wat er gebeurt wanneer een van de schouders iets meer naar de camera wordt gericht ten opzichte van de andere schouder. Zeker wanneer de ogen niet even groot zijn, kan het hoofd schuin houden een goede suggestie zijn. Zorg dan dat het kleinste oog dichterbij de camera is, hierdoor lijken de ogen van dezelfde grootte te zijn. Soms kun je mensen een beetje over hun schouder naar de camera laten kijken en levert dit fraaie foto’s op, maar wees hier wel voorzichtig mee. Er kunnen gemakkelijk huidplooien ontstaan. 

Omdat het linkerdeel van het gezicht vaak toch net iets anders is dan het rechter deel (en de ene kant daardoor mooier is dan de andere kant) is het hoofd een beetje schuin houden vaak niet zo’n slechte keuze. Veel fotografen hebben standaard hun main light aan de linkerkant (voor de fotograaf rechts) van hun onderwerp staan omdat gemiddeld genomen de linkerkant van het gezicht vaak fraaier is dan het rechterdeel en het rechterdeel komt dan iets meer in de schaduw te liggen. Blijkt dat niet het geval, dan zul je de belichting dus om moeten draaien.

Maar vergeet bij het maken van een headshot nooit waarvoor de foto bestemd is. Is het bedoeld om op LinkedIn te gebruiken, dan is een zwarte achtergrond bijvoorbeeld een slechte keuze, maar grijs is prima. Een glimlachend gezicht is daar beter dan een serieus gezicht om uit te nodigen contact op te nemen met de persoon in kwestie. 

Zorg bij een zwarte ondergrond voor voldoende contrast en wijk rustig af van het standaard formaat als bijvoorbeeld de haarlengte daartoe verplicht.
Een grijze achtergrond maakt de foto meer chique dan wit. Het hoofd een klein beetje kantelen en lachen doet vaak wonderen.
Doordat mensen spontaan het hoofd naar achteren trekken ontstaat een hinderlijke dubbele onderkin. Vraag ze daarom een 'turtle face' te trekken.