Double Exposure

Het kan een nogal dromerige sfeer oproepen: de contouren van een gefotografeerd object lijken te zijn gevuld met een andere inhoud, zoals een zee, een bos of een skyline van een stad. Dit technisch voor elkaar te krijgen, is met behulp van Photoshop een fluitje van een cent. De kracht zit hem dan ook in de juiste beelden die gecombineerd moeten worden.

In het analoge tijdperk van de fotografie maakten wij dezelfde foto's. Toen was het wel een stuk lastiger. Je maakte een foto, zorgde dat de film niet doorspoelde door het knopje onder de camera ingedrukt te houden wanneer we aan de doorspoelknop trokken, om vervolgens een tweede foto over de eerste te kunnen maken op hetzelfde stuk film. Dit wordt wel 'multiple exposure' genoemd. Twee keer een belichting op hetzelfde stuk film zou je een dubbele belichting kunnen noemen, vandaar de term 'Double Exposure'.

Vroeger wist je nooit meer precies wat waar stond op de eerste foto en je kon ook nauwelijks iets wegwerken wanneer het niet helemaal goed was gegaan. Je maakte dan ook meerdere opnames om hoopte maar dat er een goede tussen zat.

Maar in Photoshop is er niets zo gemakkelijk dan een double exposure effect te krijgen. 

  1. Plaats de 'contourfoto' in een layer en knip het onderwerp uit
  2. Plaats onder deze layer een Solid Color Adjustment Layer als achtergrond
  3. Plaats helemaal bovenop de 'inhoudsfoto' (zie afb 1)
  4. Click met de rechtermuisknop op deze layer en kies voor "Create Clipping Mask"
    • Scale nu de "inhoudslayer" naar het gewenste formaat en verplaats hem naar de gewenste positie (zie afb 2)
  5. Experimenteer nu met de Blend Mode opties van de bovenste layer (zie afb 3)

Natuurlijk kun je ook met behulp van een mask op de "inhoudslayer" er voor zorgen dat alleen die delen dubbel belicht worden die je wilt. In dit voorbeeldje gebruiken we een clipping mask. De foto onder deze layer werkt hierdoor als een passepartout voor deze layer. Dus wat transparant is in de onderste layer zal ook transparant worden in die daar boven. 

In afb 3 zie je het resultaat van dit voorbeeld. We hebben hiervoor zowel de layer met het fotomodel als dat van de paarden eerst kleurloos gemaakt (Image, Adjustments, Desaturate) en toen bovenop een transparante layer gelegd die we hebben voorzien van een gradient. De Blend Mode van deze gradient layer hebben we op 'Substract' gezet. 

De techniek voor de double exposure kan ook heel goed gebruikt worden om twee keer dezelfde foto, maar dan in bijvoorbeeld een ander formaat (zie afb 4) of een andere kleur, te combineren tot een nieuw werk. Je hoeft de inhoudsfoto immers niet perse als inhoud te gebruiken. Maak je geen gebruik van masking, dan krijg je een effect zoals in afb 5 te zien is. In afb 6 is ook gebruik gemaakt van een clipping mask, maar het is hier vooral de nabewerking die de foto deze bijzondere sfeer geeft.

 

Afb 1: Plaats de afbeeldingen in afzonderlijke layers
Afb 2: Zet op de bovenste 'clipping mask' aan en positioneer deze goed
Afb 3: Experimenteer met de verschillende blend modes en pas verder aan
Afb 4: Met dezelfde techniek kun je natuurlijk ook andere dingen bereiken
Afb 5: Of twee gehele opnames tot een geheel smeden
Afb 6: Dezelfde techniek waarbij de sfeer door de nabewerking ontstaat