Voor een aparte foto een kamer vol laten lopen met water is ondoenlijk. Daarom doen we dat met behulp van Photoshop.
Even snel
In deze tutorial gaan we snel door de te nemen stappen heen. We gaan hiermee niet tot een prachtig eindresultaat komen, maar helpen je zo wel snel op weg die wel te kunnen maken. Met de kennis van dit artikel kun je experimenteren totdat je een heel realistisch effect kunt bereiken!
Een ruimte
We gaan uit van een ruimte, zoals een kamer of hier een wasruimte gefotografeerd op een duikresort in Egypte (zie afb 1). Maar in feite kan dit met alles scenes worden gedaan.
- Plaats de afbeelding van de kamer als layer in Photoshop
- Ken een Hue/Saturation Adjustment Layer aan de kamer toe en zorg dat de kleur de suggestie wekt van onderwater kleuren. Onder water heb je weinig rood en wat meer blauw en groen. Zet de adjustment layer op colorize en speel met de schuifregelaars. Vergeet ook niet de Opacity te wijzigen zodat je de sterkte van het effect daarmee kunt bepalen. Zie afb 2.
- Leg nu een layer boven op en vul deze met de kleur licht blauw of licht groen.
- Zet de blending mode van deze layer op Overlay en experimenteer met Opacity voor de juiste kleuring. Vaak zul je uitkomen op een waarde tussen de 60% en 70%. Ken ook hier een Hue/Saturation Adjustment Layer aan toe, schakel Colorize in en gebruik de schuifregelaars om het meest gewenste effect te bereiken bereiken (zie afb 3).
- Leg een afbeelding met water boven op en maak deze deels doorzichtig (Opacity verlagen) zodat je de afbeelding er onder kunt zien.
- Gebruik de opties onder Edit, Transform om het water op de juiste plaats en in het juiste perspectief te krijgen. Distort kun je vaak gebruiken, maar afhankelijk van de achtergrond heb je soms ook Perspective, Skew of Warp nodig.
- Hoog de waarde van Opacity op zodat het een realistische wateroppervlakte wordt
- Schakel ook voor deze layer in dat de blending mode op Overlay komt te staan.
- Natuurlijk geldt voor deze layer ook weer dat je een Adjustment Layer met Hue/Saturation toekent zodat de kleuren van de afzonderlijke delen goed op elkaar afgestemd kunnen worden.
- Ken een mask aan het water toe
- Vervaag met een zachte zwarte brush de randen van het water (zie afb 4).
- Nu wordt de afbeelding aangevuld met enkele extra elementen. Hier hebben we een schildpad, luchtbellen en vis toegevoegd. Al deze elementen worden natuurlijk met een Hue/Saturation Adjustment Layer bijgekleurd om alles tot een geheel te kunnen maken (afb 5).
Eenvoudig en surrealistisch
Door de scene strak vanuit een vooraanzicht te maken, is het niet nodig om het wateroppervlakte aan te brengen. Hierdoor kun je heel snel een kamer gedeeltelijk vullen met virtueel water (zie afb 6). In afb 6 hebben we tevens slechts een deel van de kamer met water gevuld. Gebruik een mask op de Hue/Saturation Adjustment Layer om alleen het deel onder water blauw te kleuren.
De hierboven beschreven techniek hoeft natuurlijk niet voorbehouden te blijven aan een ruimte met visjes. In afb 7 is bijvoorbeeld te zien hoe een zekere surrealistische sfeer neergezet kan worden door een onmogelijke situatie met deze eenvoudige techniek te suggereren.