Hue/Saturation Adjustment Layer

Met de Hue/Saturation Adjustment Layer in Photoshop kun je kleuren veranderen. Maar hoe werkt deze veel gebruikte aanpassingslaag eigenlijk precies?

Saturation aanpassen

Om de werking van de Hue/Staturation Adjustment Layer echt goed te kunnen begrijpen, moeten we eerst snappen hoe Photoshop met kleur werkt. Daarvoor raden we je aan om even ons artikel over de Color Picker te lezen.

Met deze kennis kunnen we kijken naar de Hue/Saturation Adjustment Layer. Door een afbeelding in Photoshop in te lezen en daar een Hue/Saturation Adjustment Layer bovenop te leggen, kunnen we met voorbeelden laten zien hoe deze aanpassingslaag precies werkt. 

Voor ons voorbeeldje gebruiken we afb 1 die we in onze studio van een van onze modellen hebben gemaakt. Met een kerstverlichting hebben we deze foto voorzien van een oranje bokeh.

We plaatsen boven deze foto een Hue/Saturation Adjustment Layer. Standaard staan de waarden voor hue, saturation en lightness allemaal op 0. Dit moet je lezen als: We hebben er niets aan veranderd. We hebben er niets aan toegevoegd en niets vanaf gehaald.

Als we de saturation veranderen naar +35 krijgen we afb 2. Zoals te zien is, zijn de kleuren door deze instelling veel meer ‘opgekomen’. Logisch, we hebben immers meer kleur en minder grijs per pixel opgevraagd. Hadden we de saturation naar -100 gebracht (wat overeenkomt met 0% saturation) dan zou de foto zwart-wit zijn geworden.

Let op: omdat dit voorbeelden zijn, gebruiken we in dit artikel grote verschillen in de waarden. Voor het bewerken van foto’s doe je dit meestal niet. Je zult dan vaak kiezen voor een minimale aanpassing van bijvoorbeeld + of -5.

Hue aanpassen

Wanneer we de waarde voor saturation weer op 0 zetten en de waarde voor Hue op +35, dan ontstaat afb 3. Misschien vind je dat er een onverwachts effect optreedt omdat de pijlpunt onder de schuifregelaar een blauwe kleur aangeeft. Maar wat je met de instelling +35 zegt is dat je alle Hue waarden in de afbeelding wilt verhogen met 35 graden. Wit wordt in dat geval blauw (wit bevindt zich in het midden en dus op waarde 0). Daarom staat de pijlpunt onder blauw. De pijlpunt geeft de verschuiving namelijk weer ten opzichte van het wit (0).

Het oranje in de foto verschuift met deze 35 graden naar een groene kleur. Je kunt dat ook zien op de gekleurde lijn waarmee de Hue schuifregelaar wordt aangegeven. Rechts van oranje bevindt zich groen en we kunnen zien dat de afstand van deze verschuiving ongeveer gelijk is als die van wit naar blauw (dus 35 graden).

Omdat veel kleuren in de foto dichtbij oranje liggen, lijkt het alsof de hele afbeelding groen wordt, maar wanneer je kijkt naar de kleuren in bijvoorbeeld de blouse van het model dan zie je daar ook rood en geel als kleuren in terugkomen.

Door de waarde voor hue in de Hue/Saturation adjustment layer aan te passen, verschuiven dus alle kleuren van hun huidige waarde naar een nieuwe waarde. Maar wanneer we een waarde voor hue opgeven terwijl we de optie “Colorize” hebben aangevinkt, dan zeggen we daarmee dat we alle kleuren willen terugbrengen naar deze kleur. Dus ongeacht de hue waarde voor de kleur, krijgt dit de hue waarde die we hebben gekozen. Door dit te doen met een waarde van 15 graden voor de waarde van de Hue, krijgen we afb 4. Nu zien we in de blouse geen andere kleuren meer terug en ontstaat een duotone achtige foto.

Maskeren

Vanzelfsprekend beschikt een Hue/Saturation Adjustment Layer over een eigen mask. Daarmee kun je bepalen welke delen wel en welke delen niet moeten worden aangepast. Het is natuurlijk mogelijk om als mask een ‘lumination mask’ of een ‘saturation mask’ te gebruiken. Met een dergelijk mask zorg je er voor dat alleen pixels vanaf een bepaalde helderheid of vanaf een bepaalde saturatie worden aangepast.

Door verschillende Hue/Saturation Adjustment Layers te combineren kun je leuke effecten bereiken. Afb 5 is bijvoorbeeld gemaakt door twee Hue/Saturation Adjustment Layers te plaatsen. Bij beiden staat “Colorize” ingeschakeld. Een van beide heeft een hue van 45, de andere van 280. Door een gradient mask diagonaal op de bovenste Hue/Saturation Adjustment Layer te gebruiken, verloopt de kleur van geel naar paars.

Afzonderlijke kleuren aanpassen

Wanneer je een stapje verder gaat, krijg je waarschijnlijk de behoefte om niet alle kleuren in de afbeelding aan te passen, maar afzonderlijke kleuren en ieder op hun eigen manier. En dat kan!

Wanneer we boven de foto een Hue/Saturation Adjustment Layer toevoegen en klikken op het icon met het handje in het venster van deze Adjustment Layer, dan kunnen we in de afbeelding op bijvoorbeeld de huid van het model met de muis klikken (knop ingedrukt houden). Door nu met de muis naar links of rechts te schuiven veranderen we de saturation van alleen die kleuren in de afbeelding die lijken op de kleur waar we met de muis hebben geselecteerd. Wanneer je hetzelfde doet maar dan met Ctrl ingedrukt, dan wijzig je niet de saturation, maar de hue voor die kleur.

In afb 6 zie je hoe we de kleurverzadiging van de huid een stuk hebben teruggebracht met het ‘handje’ terwijl het oranje van de bokeh en kleuren in de blouse goed behouden zijn gebleven.

Wat meteen zal opvallen is dat onder in het propertiesscherm van de Hue/Saturation Adjustment Layer twee gekleurde hue balken zijn verschenen. Tussen deze balken in bevinden zich kleine schuifregelaars. Het gebied binnen deze regelaars beschrijft de kleuren die door de aanpassing worden aangepast. Het is mogelijk deze schuifregelaars handmatig of met de eyedroppers te verplaatsen zodat dit gebied groter of kleiner wordt.

In het verstelbare gebied bevindt zich een middengebied en buitengebieden. Deze worden ook weergegeven met getallen in graden boven de twee balken. Hoe groter de afstand tussen de schuifregelaars van het buiten- en het binnengebied, hoe geleidelijker het verloop zal zijn van de verschuiving van de kleur.

De bovenste van de twee gekleurde balken geeft de oorspronkelijke kleur weer, de onderste de kleur die het gaat worden. Omdat we in ons voorbeeld de saturation veranderen en niet de hue, blijven beide balken gelijk gekleurd. Hadden we echter Ctrl ingedrukt tijdens het verschuiven van de muis, dan was de hue gewijzigd en dan hadden we gezien dat onder het verstelbare gebied een andere kleur zou zijn weergegeven.

Een kleur veranderen

We kunnen deze techniek gebruiken om een enkele kleur in een afbeelding aan te passen. Laten we weer teruggaan naar afb 1, daar een Hue/Saturation Adjustment Layer boven plaatsen en met behulp van de pipetjes het oranje van de bokeh selecteren en de andere kleuren buiten sluiten. Hierdoor kunnen we alleen het bokeh aanpassen en iets als afb 7 maken.

Lightness en Brightness

Tot nu toe hebben we vooral de waarden voor hue en saturation aangepast, maar nog niet echt veel gedaan met brightness. Wanneer we de lightness van de gehele afbeelding aanpassen met de Hue/Saturation Adjustment Layer dan is dat niet precies hetzelfde als de brightness van een kleur aanpassen maar in praktijk komt dit vaak op hetzelfde neer totdat je naar de uitersten gaat.

De laagste waarde voor lightness levert een zwart beeld op, de hoogste waarde van lightness wit. Dit in tegenstelling totdat wat we met een 100% waarde voor de brightness van een kleur kunnen bereiken omdat dit geen wit wordt.

Natuurlijk wordt met deze instelling niet alleen de gehele afbeelding lichter of donkerder, maar kun je dit ook gebruiken wanneer je een selectie van kleuren hebt toegepast of met maskers werkt. Toch wordt de toegevoegde waarde van deze instelling pas echt zichtbaar wanneer je deze instelling combineert met een verandering van de saturation.

Je kunt hiermee bijvoorbeeld bepaalde kleuren sterker laten overkomen door de saturation iets te verhogen en de lightness ervan te verlagen. Afb 8 is een voorbeeld van een dergelijke aanpassing waarbij we weer voor een extreem hebben gekozen om de mogelijkheden goed weer te kunnen geven.

Samenvatting

De Hue/Saturation Adjustment Layer is een enorm krachtige tool om kleuren mee aan te kunnen passen. Je kunt het voor de gehele afbeelding ineens gebruiken of voor afzonderlijke specifieke kleurbereiken.

 

 

 

 

 

 

Afb 1: De originele foto waarin een bokeh is opgenomen
Afb 2: De kleurverzadiging is aangepast
Afb 3: De waarde voor Hue is op +35 gezet
Afb 4: Werken met "Colorize" brengt alle kleuren naar een kleur terug
Afb 5: Met twee lagen kun je eenvoudig aparte effecten maken
Afb 6: Je kunt selectief kleuren aanpassen
Afb 7: Werken met een beperkte 'color range'
Afb 8: Lightness en Saturation combineren