Lantaarnlicht

Naar aanleiding van een aantal gepubliceerde foto’s kregen wij de vraag hoe we het toch voor elkaar hadden gekregen dat we licht van de in de scene opgenomen kaarsen zo in beeld hadden kunnen brengen terwijl er gebruik was gemaakt van flitsers. Het zachtere kaarslicht zou daardoor immer weggeflitst moeten zijn.

Het is nep

Een goede vraag, maar laten we beginnen te vertellen dat dit kaarslicht nep is. De kaarsen zijn nooit echt aan geweest. Hadden we dat wel gedaan, dan hadden we inderdaad moeten fotograferen met dit licht en dat was te weinig licht geweest voor wat we wilden vastleggen. Hadden we flitsers gebruikt, dan zou het kaarslicht nog nauwelijks te zien zijn geweest. We moesten hiervoor dus wat anders verzinnen!

Uitgaand van een voorbeeldje

Om uit te leggen hoe we dit deden, kunnen we het beste naar een voorbeeldje kijken. Laten we naar afb 1 kijken. Deze foto is in onze studio genomen voor deze tutorial met een 2-stops onderbelichting. Doordat we gebruik maakten van de freemask technologie konden we ons onderwerp eenvoudig vrij maken van de studio achtergrond en deze leggen op een achtergrond met bomen in een donker bos.

Zoals je ziet is de gebruikte lantaarn leeg. Er zit geen kaars in en er brandt ook geen licht. Gaan we nu met Photoshop proberen hier een kaars in te zetten en deze licht te laten geven, dan lukt dat wel, maar het zal er nooit heel realistisch uit komen te zien.

De reden hiervan is dat het licht van de kaars in werkelijkheid ook op ons onderwerp zou zijn gevallen en die zou moeten verlichten. Je komt dus niet weg met alleen een straal van licht rond de kaars, je moet de directe omgeving van de kaars ook zien te verlichten.

Je kunt dit wel doen in Photoshop, maar daarvoor moet je vaak nogal wat uit de kast halen: verschillende layers met masks toevoegen, verlopen aanbrengen, etc.. En dan nog is het een opgave om het echt goed voor elkaar te krijgen.

Uitknippen is essentieel

Welke methode je ook gebruikt, het uitknippen van het onderwerp zal altijd nodig zijn. Belangrijk is om te beseffen dat ook de techniek die wij hebben gebruikt alleen maar lukt wanneer je het onderwerp nauwkeurig uitgeknipt hebt. Het moet dus netjes los komen te staan van de achtergrond.

Omdat wij werkten met Freemask kregen wij de beschikking over een silhouet foto die als masker dienst deed, maar een op andere wijze nauwkeurig uitgeknipt verkregen onderwerp kan natuurlijk ook uitstekend gebruikt worden. In afb 2 zie je wat we met onze silhouet foto hebben gedaan. We hebben alleen het zwarte deel behouden, het witte deel hebben we verwijderd zodat dit transparant is geworden. Later zullen we deze afbeelding als layer gaan gebruiken om ons onderwerp goed uit te kunnen knippen.

Het maken van het licht

Nu lezen we de foto met het onderwerp waar het allemaal om gaat, in Photoshop in. Deze wordt eerst door Camera RAW ingelezen. En het is ook daar waar we het lichteffect aan de foto zullen toevoegen!

Camera RAW wordt nog steeds door veel mensen onderschat. Camera RAW biedt veel mogelijkheden en moet beschouwd worden als een serieus programma naast Photoshop. De aanpassingen die je hiermee maakt neem je mee wanneer de foto in Photoshop wordt ingelezen.

De Adjustment Brush

Bij een geopend bestand in Camera RAW word je voorzien van een toolbar. Daarin bevindt zich de Adjustment Brush. Deze kun je ook activeren door op K te drukken wanneer je met Camera RAW werkt. Rechts krijg je een groot aantal instellingen tot je beschikking als je de Adjustement Brush hebt geactiveerd. Met deze instellingen kun je bepalen welk effect de Adjustment Brush op de foto zal hebben.

Het idee achter deze tool is eenvoudig: breng op een bepaalde plek een aanpassing aan, en laat de rest van de foto ongemoeid. Overigens worden alle aanpassingen van Camera RAW, dus ook die van de Adjustment Brush, opgeslagen in een seperaat xmp-bestand, je tast er nooit de originele opname mee aan. Heb je er echt een zooitje van gemaakt, verwijder dan gewoon dit xmp-bestand van de harddisk en je kunt weer met een schone lei opnieuw beginnen!

Even ter vergelijking: wanneer je normaal gesproken een bestand in Camera RAW inleest en je wijzigt bijvoorbeeld de Temperature of Exposure, dan wijzig je dit voor het gehele bestand. Gebruik je de Adjustment Brush om deze zaken aan te passen, dan pas je deze zaken alleen aan op die plek waar je de Adjustment Brush gebruikt op de foto. Je kunt hiermee dus plaatselijk bijvoorbeeld de lichtsterkte veranderen.

Make it shine!

Als je weet dat de brush grotendeels hetzelfde werkt als de gewone brush in Photoshop, dus [ en ] om de grootte te wijzigen, je kunt kiezen voor een zekere hardheid, etc., dan zal de rest waarschijnlijk weinig toelichting behoeven.

Met de Adjustment Brush maak je op de foto op de juiste plek een lichtere plek. Door met verschillende brushes in diameter te werken kun je er voor zorgen dat het licht in het centrum feller wordt dan wat verder van het centrum verwijderd is. Negeer de achtergrond, let alleen op het onderwerp. Later knippen we de achtergrond er immers toch vanaf!

Hoe knippen we uit?

Als je tevreden bent over het lichteffect, lees je de foto vanuit Camera RAW in Photoshop in. We hadden nog de uitgeknipte versie van de silhouet foto. We hadden daar een transparante silhouet foto van gemaakt. Wat we doen is deze transparante silhouet foto onder foto leggen die we in Camera RAW hebben voorzien van het lichteffect. Dan klikken we met de rechter muisknop op de layer waar het lichteffect op is losgelaten en kiezen we voor de optie ‘Create Clipping Mask’. Dit zorgt er voor dat alleen daar waar iets te zien is op de silhouet foto de onderdelen worden vertoond van de afbeelding met de lichtaanpassing. Hierdoor wordt ons onderwerp met lichtaanpassing dus perfect van diens achtergrond vrij gemaakt.

We plaatsen nog even een kaars in de lantaarn en zorgen we voor een passende achtergrond. In ons geval leggen we daar de background van bomen neer die we nog wat donkerder moesten maken.

Toch nog niet helemaal klaar

Hadden we te maken met alleen een kaars, dan was dit prima en waren we zo klaar geweest. Maar in de foto’s die we voor deze tutorial maakten, gebruikten we een lantaarn. De Adjustment Brush heeft natuurlijk ook de voorkant van de lantaarn lichter gemaakt en dat maakt het geheel onrealistisch. De kaars kan immers de buitenkant van de lantaarn in werkelijkheid nooit verlichten. Daarom hebben wij uit de originele foto (de foto zonder de lichtaanpassing) nog even de lantaarn geknipt en die helemaal boven op gelegd. Zo kwam foto 3 tot stand.

Deze foto hebben we voor deze tutorial gemaakt en is daarom niet tot in detail bewerkt. Bij een foto die een hoger doel moet dienen, is het nodig om zorgvuldiger naar de foto te kijken en je af te vragen of het licht daar eigenlijk wel zou kunnen komen. Met masking of andere technieken kun je dergelijke plekken donkerder maken. 

 

Afb 1: Maak een foto met een 2-stops onderbelichting
Afb 2: Bewaar alleen het gewenste deel, verwijder de rest.
Afb 3: De kaars werd er later ingezet