Freemask

Wanneer onderwerpen worden gefotografeerd, dienen ze achteraf vaak te worden ‘uitgeknipt’ om in andere afbeeldingen of op andere achtergronden te kunnen worden verwerkt. Meestal is dat best een gedoe om dat goed voor elkaar te krijgen. In producten als Adobe Photoshop worden daar niet zelden de lasso tool, de background eraser tool, de quick selection tool en bijvoorbeeld de magic wand tool voor gebruikt, maar ook dan nog valt het resultaat nog wel eens tegen. Vooral als het om heel grillige vormen gaat, zoals bij loshangende haren.

Diegene die Photoshop heeft uitgebreid met extra filters zoals Remask van Topaz Labs heeft het al een stuk gemakkelijk, maar ook daarvoor geldt dat het best een tijd kan duren voordat een goed resultaat bereikt is en ook dergelijke software, hoe handig dan ook, kent zeker zijn beperkingen. Vooral als het contrast tussen dat wat moet blijven en dat wat weg moet heel gering is, valt dat op. Opnames waarbij het onderwerp ‘wegloopt’ in de achtergrond, bijvoorbeeld doordat het donkere deel samenvalt met de donkere achtergrond, of transparante objecten, zoals die van glas, blijven ook hiermee een ware uitdaging die vaak niet goed opgelost kunnen worden.

In 2001 heeft het bedrijf Schoepe uit Duitsland hier een eenvoudige maar zeer doeltreffende oplossing voor bedacht. Het idee achter deze oplossing is eenvoudig: maak een foto zoals altijd, maak daarna een silhouet foto van het onderwerp en gebruik deze silhouet foto als mask voor de oorspronkelijke foto. Slim, en doeltreffend!

Bij stillevens, zoals productfoto’s, kun je dit principe dan ook eenvoudig toepassen. Zorg dat de camera op een statief staat en wijzig de belichting tussen beide foto’s in. Maar wanneer modellen worden gefotografeerd wordt het toch een stuk lastiger. Immers, de silhouetfoto moet immers exact de ‘afdruk’ zijn van de originele foto en een model blijft nooit zo stil staan als een levenloos object.

Schoepe is daarom een samenwerking aangegaan met Hensel, een bekende studiolampen fabrikant. Samen bedachten zij een systeem dat er voor zorgde dat bij de eerste keer afdrukken automatisch een bepaalde groep flitsers afging, en bij de tweede keer een andere groep. Veel camera’s hebben de mogelijkheid om met een keer afdrukken twee opnames vlak na elkaar te maken. Doordat je dit doet wordt de eerste foto met de eerste groep flitsers gemaakt, de tweede met de tweede groep. En logischerwijs: hoe sneller de camera deze twee opnames na elkaar kan maken, hoe bruikbaarder deze zogenaamde freemask techniek wordt voor bewegende objecten.

In praktijk blijkt dat je hiermee langzaam bewegende modellen kunt fotograferen en uitknippen. Niet alleen ben je hierdoor veel sneller klaar met het uitknipwerk, de kwaliteit van het resultaat is doorgaans ook beter. Ook transparantie kan op deze manier worden gefotografeerd, wat een ongekend genot genoemd mag worden. Met recht dubbele winst dus! Inmiddels is deze techniek ook overgenomen door bijvoorbeeld Broncolor die haar Siros lampen vanuit de gratis app met de freemask techniek aan kan sturen.

Het moet gezegd worden dat het maken van een kwalitatief goede tweede (silhouet) foto natuurlijk wel de voorwaarde is voor het succes van deze techniek. In praktijk blijkt dat niet altijd even eenvoudig te zijn. Soms moet je daarom eerst even experimenteren met de juiste opstelling van de lampen voor met name de "silhouet"opname. Daarnaast ben je ook nog wel eens bezig om deze silhouet opname verder aan te passen voordat hij echt optimaal geschikt is als mask. Maar al met al is het een fantastische aanvullende techniek, die snel kan werken en hoogwaardige eindresultaten kan opleveren.