Freemask Tomb Raider

Lara Croft, de onafhankelijke jonge vrouw die haar vader gaat zoeken, is stoer en sexy tegelijkertijd. Het gebruik van Freemask is dat ook, dus gaan we deze twee combineren om Freemask te kunnen testen op langzaam bewegende onderwerpen. Op stilstaande voorwerpen hebben we dit al eerder gedaan en dat bleek toen een groot succes!

Wie is Lara Croft?

Lara Croft is een Indiana Jones-achtige filmheldin die een combinatie is van onafhankelijkheid, kracht, moed en vrouwelijkheid. Oorspronkelijk komt ze voor in het veel gespeelde computerspel Tomb Raider en is ze een excentrieke en rijke hertogin uit Londen die geïnteresseerd is in archeologie.

Wat is Freemask?

Freemask is een techniek waarbij eerst een gewone opname wordt gemaakt en daarna een silhouet opname van een uit te knippen onderwerp. De silhouet opname wordt gebruikt als mask om het onderwerp goed van de achtergrond te kunnen scheiden zodat er een andere achtergrond achter geplaatst kan worden.

Wat gaan we doen?

Het idee is om een fotomodel met een Lara Croft uitstraling in de studio te fotograferen en daar ook een silhouet opname van te maken. Daarna gaan we onze Lara Croft met de silhouet opname van de achtergrond proberen vrij te maken om haar te kunnen plaatsen op een andere achtergrond. Met Photoshop passen we het geheel daarna verder aan.

Freemask als techniek

Je kunt in theorie de freemask techniek toepassen met slechts een enkele flitser. Je hebt immers alleen een ‘gewone’ foto nodig en een silhouet foto. Bij een stilleven zou je hiermee nog wel eens een heel eind kunnen komen, al zal dat vast wel een gedoe worden.

Fotografeer je een mens, zoals in dit voorbeeld, dan wordt dat zowat onmogelijk. De periode tussen het maken van de gewone foto en de silhouet foto neemt domweg teveel tijd in beslag. Het fotomodel kan in tussentijd niet roerloos blijven staan waardoor de gewone foto en de silhouet foto teveel gaan afwijken voor een bruikbare combinatie.

Wij maken daarom gebruik van de mogelijkheid om onze flitsers in twee groepen te verdelen. De eerste groep wijzen we toe aan de eerste opname (de gewone foto), terwijl we de tweede groep flitsers toewijzen aan de tweede opname (de silhouet foto). Daarbij stellen we de camera zo in dat hij, met een druk op de knop, twee foto’s maakt, zo snel mogelijk na elkaar.

Iets over de opstelling

Om de freemask techniek te kunnen gebruiken voor ons doel zetten we meerdere Broncolor studioflitsers in, allemaal voorzien van softboxen. De opstelling van de flitsers is zoals je die in afbeelding 1 kunt bekijken. We gebruiken twee studioflitsers (main light) aan de voorkant van Lara om de voorzijde te kunnen belichten. Een studioflitser achter Lara dient als gecombineerde rim light en hair light. Deze Dan hebben we ook nog twee studioflitsers neergezet en gericht op de zwarte achterwand. Deze worden gebruikt voor de tweede opname (de silhouet opname). Flitsen we op de zwarte achterwand, dan wordt deze immers grijs en omdat we tijdens de tweede opname geen licht meer vanaf de main light of het rim light laten komen, ontstaat hierdoor een silhouet foto die we als mask kunnen gaan gebruiken.

De camera zetten we op een statief zodat de bewegingen van de fotograaf zelf in ieder geval niet de oorzaak worden van verschillen tussen de eerste en tweede opname. Autofocus en VR zouden uitgeschakeld kunnen worden voor de zekerheid, maar die laten we voor het experiment gewoon ingeschakeld staan. 

Iets over de instellingen

We zorgen eerst voor een goede belichting van Lara Croft door de main en rim lights goed in te stellen en de camera op handmatig te zetten. Daarna richten we ons op het licht van de ‘back lights’ die zorg moeten gaan dragen voor de silhouet foto. Dit laatste natuurlijk zonder dat we nog iets aan de camera instellingen wijzigen. Het licht uit deze studiofliters moet dusdanig zijn dat er een goede silhouet foto mee gemaakt kan worden waarbij het contrast tussen Lara en haar omgeving goed genoeg wordt. Denk niet dat dit eenvoudig kan door de lichtsterkte op maximaal te zetten! Je zorgt er daarmee namelijk waarschijnlijk voor dat er zoveel licht wordt geproduceerd dat de contouren van Lara en fragiele elementen zoals haarsprietjes verloren dreigen te gaan. Dit is dus even experimenteren totdat de juiste instellingen gevonden zijn.

Nu stellen we op de camera in dat we, wanneer we de ontspanknop indrukken, twee foto’s willen laten maken, snel achter elkaar. Niet iedere camera heeft daar (dezelfde) mogelijkheden voor. Soms kun je de ‘release mode’ van de camera die standaard op S (single) staat, op Continuous zetten en opgeven hoeveel foto’s gemaakt moeten worden tijdens dit “continuous shooting” . Voor de freemask techniek moet dit dan natuurlijk op 2 worden ingesteld. De door ons gebruikte Nikon D4s kent een zogenaamde Ch stand (Continues High) waarbij de opnames bijzonder snel na elkaar gemaakt kunnen worden. Dat is voor dit experiment vanzelfsprekend handig.

Andere camera’s bieden opties voor bijvoorbeeld bracketing of HDR die hiervoor te gebruiken zijn. Je moet ze dan wel in die mate kunnen configureren dat ze geen instellingen zoals diafragma of sluitertijd tijdens het maken van de opnames wijzigen. Ideaal! Het is dus even uitzoeken hoe dit bij de gebruikte camera het beste gedaan kan worden.

Daarnaast kun je werken met de self-timer van de camera zodat de foto’s pas worden gemaakt een aantal seconden nadat we de ontspanknop hebben ingedrukt zodat de camera zo stil mogelijk gehouden blijft. Je kunt hiervoor ook tethering software gebruiken, zoals Capture One

In de app die Broncolor levert voor de remote bedieningen van haar studioflitsers, schakelen we om naar de freemask settings en kunnen we daar de flitsers toekennen aan de ‘main’ en ‘mask’ categorie. In ons geval hebben we dus de twee ‘back lights’ (in afb 1 met paars aangeduid) in de mask categorie geplaatst. De andere (groene) studioflitsers staan in de main categorie.

Het fotograferen zelf

Het fotomodel neemt haar pose aan en blijft zo stil mogelijk staan. Dat blijkt soms lastig, want we hebben veel lol tijdens de shoot en ze staat vaak te lachen waardoor we netjes moeten wachten totdat ze helemaal stil staat. Tijdens het afdrukken ademt ze niet om onnodige bewegingen te voorkomen.

In haar hand houdt zij een boog. Dat is een relatief zwaar ding want hij is echt. Het is logisch dat zij hem niet heel stil kan houden. De dunne pees loopt via een kartol en komt drie keer langs. Een mooie prop om te kunnen kijken of de combinatie mens en freemask goed werkt. Hij zal tijdens het fotograferen immers een beetje bewegen. Als dat maar goed gaat! In haar andere hand houdt zij een rode schuimrubber staaf. Doel hiervan is dat we daar straks een zwaard gaan plaatsen en dat deze hierdoor een natuurlijke richting op zal wijzen. 

De eerste foto die wordt gemaakt zal door de freemask software van Broncolor worden beschouwd als de ‘gewone foto’. De drie groene studioflitsers die zich in de main categorie bevinden, worden op dat moment dus afgevuurd. Bij de tweede foto wordt automatisch overgeschakeld naar de mask categorie en de twee paarse back lights zullen daarom tijdens die opname worden geactiveerd.

Omdat de foto’s snel na elkaar worden gemaakt, zit er nauwelijks tijdsverschil tussen de foto's en daarmee in de scenes van de eerste en tweede opname. We hebben hierdoor niet alleen een normale foto en een silhouet foto gemaakt, we hebben ze ook gemaakt van nagenoeg dezelfde scene. Voor de zekerheid doen we dit een paar keer en met verschillende poses. Later zien we wel welke combinatie het beste uitpakt.

In afb 2 zijn duidelijk de pezen van de boog in de silhouetfoto te zien. Minder duidelijk in deze verkleining is dat ook de dunste haartjes in de silhouetopname tot uiting komen. Maar geloof ons: ze staan er echt op! Kijken we in afb 2 naar de 'normale' foto, dan is goed te zien dat we zowat nergens rekening mee hebben gehouden. Het Broncolor opschrift van een van de softboxen achter ons model is te zien en ook het hair light is prominent aanwezig. Let ook op de punt van de boog en de pezen. In het donker vallen deze helemaal weg tegen de achtergrond. Bij een poging van het normaal vrijmaken van dit onderwerp van deze achtergrond hadden we nooit succes gehad. Maar door de silhouetfoto als mask te gebruiken, kan een kind de was doen!

Het bewerken

We openen hiervoor een normale foto en de bijbehorende silhouet foto in Photoshop. We werken de silhouet foto nog een klein beetje bij, want hij is niet overal even zwart, maar dat is maar heel weinig werk. In afbeelding 2 hadden we al gezien dat van deze normale foto het onderwerp eigenlijk niet vrij te maken zou zijn geweest door dit op de traditionele manier te proberen. We hebben zwarte onderdelen op een zwarte achtergrond, softboxen in beeld, etc.. Met Ctrl+A en Ctrl+V kopiëren we nu selectie van het zwarte deel van de afbeelding van de silhouetfoto in het geheugen en plaatsen hem in de mask van de gewone foto. 

Nu kunnen we pas echt zien of freemask ook geschikt is voor het fotograferen van mensen. We zien in afb 3 dat we Lara Croft met behulp van freemask gemakkelijk vrijstaand konden maken. Met wat Photoshop werk hebben we er een achtergrond onder gezet en wat elementen aan toe gevoegd. We hoefden daarbij niet bang te zien dat de wat lichtere props onder Lara Croft zouden laten zien dat zij was uitgeknipt. De freemask techniek werkt zo goed dat we zonder problemen een licht gekleurde boom en rook onder bijvoorbeeld de pezen van de boog konden plaatsen. We veranderden nog wat kleine dingen, zoals de haarkleur van Lara, en klaar was Kees!

Conclusie

Ja, het werken met de freemask techniek is echt de moeite van het experimenteren waard! Het resultaat is niet alleen bij voorwerpen goed, maar ook bij mensen. Het voorkomt dat je lang bezig bent in Photoshop om het onderwerp goed vrij te kunnen maken van de achtergrond terwijl details toch prachtig behouden blijven. Tijd die je kunt spenderen aan leukere dingen die je met Photoshop kunt doen!

Afb 1: Opstelling van de flitsers in twee groepen
Afb 2: We maken een normale foto en een silhouet foto snel na elkaar
Afb 3: Het uitknippen werkt goed, we kunnen ons gelukkig richten op andere zaken