Minder saai maken

Soms zijn foto’s een beetje saai. Maar daar is vaak nog wel wat aan te doen. In dit artikel beschrijven we daar een veel gebruikte methode voor.

Wat is saai?

Voorspelbaarheid is saai. Maar saai is ook dat wat geen aandacht vasthoudt, als het geen verhaal te vertellen heeft of niets heeft om te laten zien. Het is saai wanneer het geen mening heeft, geen standpunt inneemt, of niets bijzonders is.

Als we kijken naar afb 1A dan zien we een dergelijke saaie foto. Een doodgewone foto van een meisje met een lantaarn. Een zowat alledaags plaatje waarvan er dertien in een dozijn passsen. Hij is "te gewoon". Niet iets wat om speciale aandacht vraagt dus.

Aanpassingen

Daar kunnen we wat aan doen en daarvoor gebruiken we een veel gebruikte methode:

  1. We knippen het meisje uit en leggen haar op een transparante layer.
  2. De selectie van het meisje gebruiken we op de achtergrond om met Content-Aware Fill het meisje daar vandaan te verwijderen. Daartoe vergroten we de selectie een beetje (Select, Modify, Expand) en maken hiermee een min of meer gelijksoortige achtergrond (zie afb 1B).
  3. We maken de achtergrond wat donkerder door een Curves Adjustment Layer toe te voegen (afb 1C).
  4. Dan maken we de achtergrond onscherp door te kiezen voor Tilt-Shift in de Blur Gallery (afb 1D).
  5. We voegen een transparante layer toe tussen het uitgeknipte meisje en de achtergrond. In de takken op de achtergrond voegen we met een grote zachte gele brush een aantal licht accenten toe (afb 1E). Ook laten we hiermee in de lantaarn licht schijnen.
  6. Als laatste voegen we een Hue/Saturation Adjustment layer toe op de layer van het meisje om de kleuren daarvan er iets sprankelender uit te laten komen.

De methode

Deze methode, dus achtergrond scheiden, donkerder en onscherper maken, licht effecten toevoegen en het onderwerp optimaliseren, wordt veel gebruikt om vooral foto’s gemaakt in de natuur te verrijken.

Dieptewerking

Door gebruik te maken van de Tilt-Shift Blur functie, kan in dergelijke foto’s veel diepgang worden aangebracht. Bekijk daarvoor de afb 2 en afb 3 maar eens.

Afb 2 is overal even scherp. Maar door nu vanuit de Blur Gallery te kiezen voor Tilt-Shift, kunnen we zelf bepalen welk deel van de foto scherp, en welk deel onscherp wordt. Daarbij is aan te geven wanneer het onscherp wordt en in welke mate.

Afb 3 laat het resultaat daarvan zien. Het gruis op de voorgrond is onscherp geworden, maar ook de oever die het verst van de kijker weg ligt. Door verder nog wat kleureffecten toe te voegen is de saaie foto van afb 2 een stuk interessanter geworden.

Met mensen

Met mensen op de foto is het natuurlijk niet anders. Op afb 4 zie je hoe een model haar voet zowat naar haar nek brengt. Maar toch heeft de foto geen echte aantrekkingskracht. Het is een doorsnee foto.

Kijk je naar afb 4, dan heb je de neiging om niet alleen naar het model, maar ook naar de takken en bladeren om haar heen te kijken. Alles in de foto is scherp en je vraagt je af wat nu eigenlijk het hoofdmotief is. Op deze manier is het maar en drukke foto.

Maar kijken we naar afb 5, dan zien we hoe de toepassing van de bovenstaande methode de foto verrijkt heeft. Het model springt er uit en het lijkt wel een mysterieus plaatje te zijn geworden. Nu lijken we te kijken een mythisch bos in dromerige sfeer waarin een bosnimf zich aan ons laat zien.

Let juist hier op het gebruik van de Tilt-Shift Blur functie in de afbeelding. Het scherpe deel is de strook daar waar haar voet op de grond staat. Omdat het model zichzelf in een verticaal vlak boven deze voet bevindt, kan ze scherp worden afgebeeld en daarmee wordt zij de absolute en enige blikvanger in de foto.

Afb 1: In een paar stappen de foto minder saai maken
Afb 2: Een wat saaie foto van een brug over een sloot
Afb 3: Met wat eenvoudige bewerkingen wordt de foto snel interessanter
Afb 4: De omgeving leidt van het onderwerp af
Afb 5: De aanpassingen geven een zowat mythische sfeer met het model als bosnimf als hoofdmotief