Water reflectie

Aan het water staat een mysterieuze vrouw. ’s Nachts verrijst zij uit het niets en waart over de wereld rond, maar zodra het licht wordt, verdwijnt ze weer onder het wateroppervlak. Hoe komt ze daar, aan de oever?

Daar komt ze omdat wij haar daar met Photoshop neer hebben gezet, niets mysterieus aan, als je weet hoe dat in zijn werk gaat!

  1. Neem de afbeelding van het model dat je in de reflectie wilt opnemen
    1. Afhankelijk van het gewenste resultaat moet je dit soms uitknippen, maar dat hoeft niet altijd. Wij hebben het voor het voorbeeld op deze pagina niet gedaan.
  2. Maar een duplicatie van deze layer (Ctrl+J)
    1. Menu: Edit, Transform, Flip vertical
  3. Leg de omgekeerde helften precies tegen elkaar aan zodat ze een eenheid vormen
    1. Eventueel wil je misschien iest van beide "onderkanten" afhalen om het mooi aan te laten sluiten
  4. Nieuwe lege layer bovenop leggen
    1. Vul dit met wit
    2. Menu: Filter, Noise, Add Noise (66%, Gaussian, Monochromatic)
    3. Menu: Filter, Blur, Gaussian Blur (5)
    4. Menu: Image, Adjustment, Curves (160)
      1. De afbeelding wordt hierdoor donker
    5. Zorg dat Brush op zwart/wit staat
    6. Menu: Filter, Filter Gallery, Sketch, Bass Relief filter (2,2)
    7. Menu Filter, Blur, Motion Blur (0, 35)
    8. Menu: Edit, Free Transform
      1. Maak het water zo groot dat het alleen op het omgekeerde deel van de afbeelding valt
    9. Menu: Edit, Transform. Perspective
      1. Maak een trapezium van de layer met het water om het water dichtbij en ver weg te suggereren
    10. Maak deze water layer onzichtbaar
  5. Activeer de layer met het omgekeerde deel
    1. Menu: Filter, Filter Gallery, Disort, Glas (11, 4, frosted)
  6. Maak de water layer weer zichtbaar en actief
    1. Stel als Blending Options de mogelijkheid Multiply, Darker color of Overlay in
  7. Werk nu de afbeelding naar eigen inzichten verder bij door bijvoorbeeld een mask toe te voegen en de oever realistischer te maken.
Het origineel: de persoon kan uitgeknipt worden, maar dat hoeft niet altijd
Maak zelf bijvoorbeeld een realistische oever