Boudoir fotografie

Het is ongekend hoeveel vragen aan ons worden gesteld over boudoir fotografie. Toegegeven, het ziet er mooi uit en is leuk om te doen, maar het blijkt niet zo gemakkelijk dit soort foto’s goed te maken. Dus, hoe doe je dat?

Wat is boudoir?

Het woord boudoir is afgeleid van een Frans woord waarmee het privévertrek van een vrouw werd aangeduid. Een plek waar ze zich in terug kon trekken, zich kon ontspannen, verkleden en op kon maken. Boudoir fotografie bestaat er daarom simpel gezegd uit, dat foto’s van een vrouw in dat vertrek worden gemaakt. Ze is daar bezig zich om te kleden, te relaxen of in blijde afwachting van de komst van haar partner. Foto’s vooral van vrouwen, want dit soort shoots worden meestal met vrouwen gemaakt. En dikwijls ook in opdracht van deze vrouwen zelf. Maar langzamerhand beginnen ook mannen hier steeds vaker om te vragen.

Uitstraling

De typische boudoir foto straalt elegantie en sensualiteit uit en kent een zekere mate van intimiteit. We komen hiermee in het privédomein van de vrouw. Daarom wordt vaak lingerie of doorzichtige nachtkleding gedragen en wordt er verleidelijk geposeerd. Maar onderschat dit poseren niet! Het gaat nadrukkelijk niet om erotische of seksuele foto’s, het gaat om sensualiteit, aantrekkingskracht en verleiding. Mooi is veel belangrijker dan erotisch en suggestie belangrijker dan werkelijkheid. Ordinair of vulgair moet daarbij ten alle tijden worden vermeden. Dat maakt dat goede boudoirfoto’s moeilijk zijn om te maken. Want wie bepaalt wat elegant is, en wanneer gaat het net wat te ver?

Elegantie zou je kunnen beschouwen als het gevoel hebben voor stijl. Een gevoel dat je alleen kunt ontwikkelen door ervaring, maar toch door iedereen wordt herkent. Een jong kind kan daarom niet elegant zijn maar wel een elegant persoon herkennen. Elegantie heeft met volwassenheid te maken. Een jong meisje fotograferen voor een boudoir shoot is dan ook een teken dat de fotograaf het niet echt goed begrepen heeft.

Op het moment dat iets ordinair of vulgair wordt, dan komt dat omdat het gevoelens van onbehagen oproept. Boudoir foto’s moeten dat dus juist niet doen. Ze moeten een volwassen persoon laten zien die stijl uitstraalt.

Omdat de meeste boudoir shoots worden gemaakt met niet professionele modellen, zijn deze mensen niet gewend poses aan te nemen of gedeeltelijk ontkleed voor een fotograaf te verschijnen. Kortom, voldoende ingrediënten dus, om de boudoir shoot te laten mislukken!

Wat de boudoir poses zelf betreft, daar hebben we een apart artikel aan besteed. Kern van dat verhaal is: zorg voor bochten en driehoeken. Juist omdat we dit al hebben uitgeschreven, zullen we daar hier verder niet dieper op ingaan. Lees daarvoor ons artikel over boudoir poses.

Wie laat ze maken?

De meeste opdrachten voor boudoirfotografie kregen wij rechtstreeks van de vrouwen die gefotografeerd werden. Als je hen vroeg naar de motieven voor de shoot, dan gaven ze vaak als antwoord dat ze mooie foto’s van zichzelf wilden hebben, zich eens op-en-top vrouw wilden voelen, zichzelf wilden verwennen of bijvoorbeeld een en ander willen vastleggen “voordat het niet meer kan”.

Ze beschouwen de shoot dus vooral als iets voor zichzelf. Het zijn geen vrouwen die door hun partner worden gestuurd om dit soort foto’s te laten maken, zoals weleens gesuggereerd wordt. Dat gaat in onze praktijk in ieder geval helemaal niet op. Maak daarom ook niet de foto’s met die partner in gedachten. Verreweg de meeste van onze klanten voor boudoirfotografie zijn heel zelfstandige vrouwen die hier zelf bewust voor kiezen. Al wordt ons af en toe natuurlijk wel verteld dat men ook van plan is een paar van de foto’s cadeau te doen aan de partner. Maar dit is dus zeker niet het hoofdmotief.

Een boudoir shoot als cadeau geven is overigens wel een heel bijzonder cadeau. Het is niet alleen persoonlijk, het is ook uniek omdat het alleen gegeven kan worden door de vrouw die het van zichzelf laat maken. Heel wat anders dus als het zoveelste geurtje. Dit soort cadeaus maken we overigens het meeste van aankomende bruidjes voor hun toekomstige echtgenoten.

Heel soms horen we dat vrouwen om een boudoir shoot vragen omdat ze daarmee uit hun comfortzone willen treden. Het leven van alledag verloopt via de bekende voorspelbare en begane wegen en het is daarom leuk en spannend om soms ook iets daarbuiten te doen. Carrière en rollen zoals het moederschap dwingen vrouwen vaak langdurig in vaste patronen te bewegen. Niet gek dat iemand dan de behoefte kan ontwikkelen om weer eens alle aandacht naar zich toe te trekken, sexy te mogen zijn en een wat meer gezonde spanning op te zoeken.

Een boudoir shoot kan helpen om te laten zien hoe mooi iemand in werkelijkheid is. Dat klinkt misschien vreemd, maar veel vrouwen zijn nogal kritisch op zichzelf en kijken vooral naar dat wat ze niet zo mooi aan zichzelf vinden. Een boudoir shoot kan helpen om daar een gezond evenwicht in terug te vinden.

Kortom, wij hebben ervaren dat boudoir shoots er vooral zijn voor de persoon die gefotografeerd wordt, minder voor de persoon die eventueel de foto’s als cadeau ontvangt of ze bekijkt. Richt je als fotograaf daarom dan ook op die persoon die gefotografeerd wordt.

Goed gevoel

Wat boudoir foto’s altijd zouden moeten doen, is dat degene die gefotografeerd wordt trots is op de foto’s. Ze moeten er daarom op hun mooist en aantrekkelijkst opstaan.

Trots is hier het goede woord, want je wilt het liefste dat het onderwerp verrast is over hoe mooi ze kan zijn. We hebben zulke blije klanten gehad, dat ze moesten huilen van blijdschap toen ze de foto’s zagen. Hoe mooi is dat?

Wat je zeker (niet) moet doen

Wat niet goed werkt is dat je dergelijke shots onvoorbereid laat plaatsvinden. Zowel de fotograaf als het onderwerp moeten zich op een boudoir shoot kunnen voorbereiden. Juist omdat een boudoir shoot intiem en daarmee intimiderend kan zijn, is het belangrijk om vooraf goed te communiceren over wat precies de bedoeling is en wat verwacht mag worden van de foto’s die het resultaat van de shoot moeten zijn. Het toesturen van voorbeeldfoto’s werkt altijd goed, hebben wij gemerkt.

Wees vooraf heel duidelijk over wat er met de foto’s gebeurt. Wie krijgt ze te zien? Wie bewerkt ze? Hoe worden ze opgeslagen? Waar worden ze voor gebruikt? Wat wordt er wel of niet verwijderd? Hoe lang wordt het bewaard? Hoe veilig is dat? Leg dit schriftelijk vast. Dat sterkt het vertrouwen en komt professioneel over.

Wat je echt niet moet doen is om tijdens de shoot van het afgesproken plan af te wijken. Zeg vooraf wat je gaat doen en doe wat je hebt gezegd. Boudoir shoots werken op basis van vertrouwen. Als het vertrouwen tussen model en fotograaf laag is, dan zie je dat gegarandeerd terug in de foto’s.

Commerciële boudoir fotografie

Wanneer boudoir foto’s betaald worden gemaakt, heb je niet te maken met een model, maar met een klant. Je werkt voor die klant en daarom is het extra belangrijk vooraf te weten wat die klant precies wil of voor ogen heeft. Zorg daarom altijd vooraf voor een face-to-face contact, al verloopt dat online via bijvoorbeeld Microsoft Teams.

Zorg dat je te weten komt wat ze mooi aan zichzelf vindt en wat minder mooi. Vraag ook wat ze uiteindelijk met de foto’s wil doen. Is het voor haarzelf, of wordt het een cadeau voor bijvoorbeeld haar partner? Vraag ook of ze zelf al heeft nagedacht over de poses en kleding. Het zal je soms verbazen hoe goed voorbereid bepaalde klanten zijn en over welk verwachtingspatroon ze beschikken als ze aan een boudoir shoot beginnen. Soms koesteren ze deze wens al jaren, maar durfden ze dit nooit in een daad om te zetten en verzonnen ze steeds een smoesje om het maar uit te stellen.

Door met een laag verwachtingspatroon te starten, kun je dit gemakkelijk overtreffen. Dit wordt in het vakjargon wel “Underpromise and Overdeliver” genoemd. Daar kleeft echter wel een risico aan: bij een laag verwachtingspatroon kiest iemand mogelijk niet voor jou als fotograaf. Maar je kunt dit ook omdraaien, als je minder levert als wat je beloofd, dan komt de klant in ieder geval niet meer terug en het is funest voor de mond-op-mond reclame waar dit type fotografie het toch het meeste van moet hebben!

Gespannen model

Voor de meeste mensen is een boudoir shoot iets wat ze nog niet eerder op deze manier hebben gedaan. Ze zijn daarom altijd gespannen, hoe leuk ze het ook vinden of hoe erg ze er ook naar uit hebben gekeken. Het is belangrijk die gespannenheid te benoemen, te erkennen en er iets tegen te doen. Want hoe minder spanning iemand heeft tijdens de shoot, hoe beter de foto’s zullen worden.

Spanning is een normale reactie van het lichaam om ons in staat te stellen te kunnen reageren op gevaarlijke situaties. Het lichaam moet in dat soort situaties snel kunnen reageren. Daarom zijn een snellere hartslag en snellere ademhaling, gespannen spieren en dat soort zaken heel logisch te verklaren.

De fotograaf moet een actieve rol spelen in het wegnemen van deze spanning. We nemen die spanning niet weg door de symptomen te bestrijden, (“Probeer rustig te ademen” of “Probeer je spieren te ontspannen”) maar door de oorzaken weg te nemen. De ‘gevaarlijke situatie’ waar we ons op voorbereiden, moet dus verdwijnen. Maar wat is er nu gevaarlijk aan een boudoir shoot? Als je dat als fotograaf vanuit de ogen van de persoon die gefotografeerd gaat worden begrijpt, dan kun je die persoon het beste helpen. Je moet de situatie immers als minder riskant laten ervaren.

Vraag je daarom af waar het onderwerp precies bang voor is. Mogelijk ontstaat dit door schaamte. Ze zijn misschien niet gewend om zichzelf in lingerie te laten zien of zijn ze niet gewend om iemand buiten de vertrouwde kring deelgenoot te maken van hun intieme momenten. Ook kan schaamte voor het tonen van het eigen lichaam bestaan. Of zijn ze bang voor wat jij van hun vindt of wat er met de foto’s gebeurt.

Het is belangrijk dat jij als fotograaf laat merken dat die schaamte echt niet nodig is. Het geven van wel gemeende complimenten passen daar goed bij. Zorg voor een badjas of vraag ze die mee te nemen. Dat is handig tijdens korte pauzes of wanneer foto’s worden bekeken. Het geeft een gevoel van bescherming. Net als een afgezonderde plek met spiegel dat is waar het onderwerp zich ongestoord kan omkleden.

Als je verwacht dat iemand erg gespannen zal zijn, dan kun je hem vertellen dat ze ook iemand mee kunnen nemen naar de shoot. Soms helpt dat. Een begeleider kan een belangrijke rol spelen in het wegnemen van de angst. Ook kunnen twee mensen een shoot doen. Dat helpt vaak enorm. Soms willen mensen juist niemand meenemen omdat ze verwachten dat ze daar juist meer gespannen door worden. Ook goed! Zorg in ieder geval voor de juiste randvoorwaarden en laat merken dat er meerdere opties mogelijk zijn.

Wil je de spanning laten afnemen, dan begint het er mee dat het onderwerp zich realiseert dat niets hoeft en alles mag. De fotograaf moet dat dus duidelijk overbrengen. Zich zorgen maken over de spanning heeft geen enkele zin. Maak duidelijk dat spanning normaal is en vanzelf zal verdwijnen wanneer je wat verder bent in de shoot.

Blijf als fotograaf communiceren. Spreek het model aan bij haar voornaam, stel vragen over haar persoonlijke leven, haar werk en haar hobby’s. Let tijdens het fotograferen op hoe ze ademt. Wanneer ze regelmatig haar adem inhoudt, duidt dat op spanning. Geef de tijd om bij te komen, te wennen en rustig op adem te komen.

Als het lichaam vol spanning blijft (zichtbaar in de spieren en de bewegingen), laat het model dan eventueel even bewegen, ronddraaien, de armen losslaan, opstaan en gaan zitten, etc.. Naar toilet laten gaan kan soms ook wonderen doen. Vermijd vooral niet te vragen of ze zich gespannen voelen en als ze daar “ja” op antwoorden, erken dit dan direct als iets normaal met iets als “Gelukkig, want dat is heel normaal. Iedereen heeft dat. Het zou gek zijn als je dat niet zou hebben. Het is even wennen, maar die spanning zal snel zakken en ik verwacht dat we samen hele mooie foto’s zullen maken.

Help een onderwerp om in de juiste sfeer te komen. Denk aan de temperatuur, eventuele achtergrondmuziek, maar ook aan het licht in de studio. Raad ze aan om aan iets te denken dat prettig is of dat de emotie oproept die met de foto’s moet worden overgebracht.

Let daarnaast goed op het taalgebruik. Je zegt bijvoorbeeld nooit “Kun je je kont wat hoger optillen?”. Praat liever over billen of onderlichaam. Maar sla ook niet door naar de andere kant. Laat zien dat je het normaal vindt wat er gebeurt en praat daarom rustig over “dan komt de borstpartij beter uit”. Laat tussendoor foto’s zien en wijs op de fraaie delen. Wees kritisch en bereid om foto’s opnieuw te maken totdat jij en het onderwerp daar tevreden over zijn.

Misschien is het allerbelangrijkste om de spanning te breken nog wel humor. Neem het geheel niet al te serieus. Fotografie doe je omdat het leuk is, niet omdat het moet of omdat het werk is. Straal dat ook uit. Wees enthousiast en maak gepaste grapjes. Dat breekt het ijs en zorgt voor ontspanning.

Praten, praten, praten

We vertelden al dat je moet communiceren. Niet praten is meestal erger dan de verkeerde dingen zeggen. Maar let dan wel goed op het taalgebruik om mensen niet af te schrikken. We gaven ook al aan dat je niet al te voorzichtig moest zijn. De vrouwen die gefotografeerd worden zijn niet van breekbaar glas. Behandel ze dan ook niet zo.

Sommige fotografen zeggen wel eens tegen hun klanten dat de foto er na bewerking fantastisch uit zal zien. Dat klinkt veelbelovend, maar is toch niet zo’n goede opmerking. Immers, zeg je daar dan niet mee dat de foto pas goed wordt nadat hij bewerkt is? Is het onderwerp zo niet mooi genoeg? Juist dit soort goed bedoelde opmerkingen kunnen heel negatief uitpakken. Mensen moeten van de fotograaf het gevoel krijgen dat ze van zichzelf mooi genoeg zijn. Niet dat je daarvoor eerst Photoshop moet gebruiken.

Het heeft weinig zin om tips te geven zoals “kijk aantrekkelijk” of “neem een sexy pose aan”. Dit zijn immers lege frases. Juist onervaren modellen hopen dat een fotograaf ze praktische aanwijzingen geeft en vinden het eerder prettig dan lastig wanneer je in detail vertelt hoe ze bijvoorbeeld hun hoofd, benen of handen moeten houden. Wen je aan dat ook gewoon te laten zien door het zelf voor te doen. Raak het onderwerp niet aan.

En als het over die tips gaat, leg ze uit dat je op zoek bent naar bochten en driehoeken. Wijs die ook aan als die ontstaan wanneer ze een pose aannemen. Het onderwerp begrijpt dan beter wat je voor ogen hebt en waar je naar op zoek bent.

Kleding en make-up

Juist omdat het gaat om een vaak wat intieme shoot, is het belangrijk dat je het onderwerp helpt keuzes te maken. Schaamte kan veroorzaken dat ze bepaalde kledingstukken niet zal kiezen die haar wel heel flaterend staan. Dus zeker daar waar het gaat over kleding en make-up zal het advies van de fotograaf gewaardeerd worden.

Probeer je voor te stellen hoe eng het kan zijn om jouw sexy lingerie te laten zien aan iemand die je nauwelijks kent. Dus help ze over die angst heen te komen door respect te tonen en eerlijk advies te geven. Nogmaals, vertrouwen tussen fotograaf en model is de key van boudoir fotografie, niet de kleding of de belichting!

Vertrouwen

Het vertrouwen is enorm belangrijk, zoals we al meerdere malen hebben aangegeven. Dit vertrouwen wordt al opgebouwd voor de shoot door een goede voorbereiding en duidelijke communicatie, en neemt tijdens de shoot, als het goed is, verder toe.

Zorg er als fotograaf voor dat je een aantal standaard poses goed kent en ook goed kunt uitleggen. Het gaat daarbij niet om veel, maar om goede poses. Maak het eenvoudig om van de ene pose naar de andere door te gaan. Werk bijvoorbeeld eerst alle staande poses af, dan alle zittende en daarna alle liggende. Geef tussendoor niet alleen tips over de poses, maar vergeet ook niet complimentjes te geven als je die meent.

Begin tijdens de shoot met poses die eenvoudig zijn. Bijvoorbeeld eenvoudige staande of juist eenvoudig liggende poses. Net wat het onderwerp het prettigste vindt. Ga er daarbij vanuit dat de eerste foto’s niet de beste zullen zijn, maar vooral bedoeld zijn om het ijs te breken.

Tijdens de shoot beloon je vooral dat wat goed is. Je benadrukt niet het verkeerde. Je zegt dus niet “Dat ziet er niet uit” maar “Ja, dit ziet er beter uit!”. Om naar een betere pose te komen, spoor je daarom aan door iets te zeggen als “Dat ziet er al goed uit. Kun je je hand nog iets verder naar achter leggen? Heel goed, dat ziet er prachtig uit! En die andere hand iets naar boven? Ja, heel mooi!

Laat steeds foto’s tijdens de shoot zien en vraag naar wat het onderwerp er van vindt. Luister goed naar de feedback. Vraag rustig “Wat zouden we nog kunnen veranderen om de foto nog beter te maken?

Vindt de klant iets niet mooi, en jij wel, erken dan dat je begrijpt wat ze bedoeld en probeer over te brengen waarom jij het wel mooi vindt. Vergeet daarbij niet: zij kijken naar zichzelf, jij naar de foto. Probeer ze daarom niet van jouw standpunt te overtuigen. Maar laat je ook niet afschrikken als ze kritiek hebben. Laat juist zien dat je daar wat mee doet, dat je het serieus neemt en waardeert dat ze zo goed meedenken. Laat zien dat je een oplossing kunt vinden om het op te lossen.

Als jij een foto niet goed vindt, om welke reden dan ook, moet je dat niet zonder onderbouwing laten merken. Want zelfs al kom jij als fotograaf tot de conclusie dat jij iets niet goed hebt gedaan, het onderwerp zal het altijd op zichzelf betrekken en daarom denken dat het aan haar ligt. Dat stopt pas wanneer jij aangeeft dat het komt omdat jij bijvoorbeeld de flitsers niet goed hebt ingesteld.

Het fotograferen zelf

Vreemd genoeg misschien is het fotograferen zelf het meest eenvoudige onderdeel van het maken van boudoir foto’s. Het gaat immers allemaal om de uitstraling en wat erbij komt kijken om de juiste uitstraling te krijgen. De rest is daaraan onderhevig, ook de techniek.

Wat betreft die techniek, werk bij voorkeur met een objectief waarvan de brandpuntafstand tussen de 50 en 100 mm ligt. Een kleinere of grotere brandpuntafstand zorgt voor teveel vervormingen. Meestal kun je met een 50 mm objectief prima uit de voeten. Prime lenzen zijn in de regel wat beter, dus kies daarvoor als dat mogelijk is. Gebruik diffuus licht dat door een raam naar binnen komt of suggereer dat.

Een belangrijk aspect om rekening mee te houden is de hoogte waarop de camera wordt vastgehouden. Wanneer het onderwerp een staande pose heeft aangenomen en de fotograaf houdt de camera op hoofdhoogte, dan lijken de benen kleiner en het postuur dikker. Het hoofd en de ogen worden daardoor groter. Wordt de camera op navelhoogte gehouden, dan lijken de benen langer en het postuur smaller, maar lijkt het hoofd kleiner. Alles heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen, dat geldt ook hier, maar veelal zal de camera op navelhoogte voor dit soort foto’s wel de voorkeur hebben.

Veel boudoirfotografen gebruiken, zeker wanneer ze de camera op hoofdhoogte houden, een groot diafragma. Hierdoor worden de ogen scherp gefotografeerd, maar de rest van het lichaam onscherp. Het effect van het kleiner lijkende lichaam valt hierdoor grotendeels weg.

Het onscherp fotograferen van bepaalde delen van het lichaam zie je in veel boudoirfoto’s terug. Dit stimuleert de fantasie van de kijker en het wekt suggestie op. Een instrument dus, waar je veel gebruik van moet maken!

Bovenstaand zou beschouwd kunnen worden als de basis uitgangspunten voor boudoir shoots. Dat wil niet zeggen dat alle foto’s natuurlijk ook daadwerkelijk zo gemaakt zouden moeten worden. Zorg dat de foto’s elegant en aantrekkelijk worden, dat is het doel!

De omgeving

Hoewel veel boudoir foto’s in slaapkamers worden gemaakt, hoeft dat helemaal niet. In een studio, een badkamer of zelfs in een gewone huiskamer kan men minstens hetzelfde effect bereiken. De boudoir uitstraling heeft te maken met elegantie, verleiding en aantrekkelijkheid. Niet met een bed of lakens.

Maar als er foto’s op een bed worden gemaakt, zorg dan dat het er realistisch uitziet. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het bed niet al te netjes is. Dat klopt niet met de scene. Het onderwerp is geen pop die voorzichtig op een steriel bed is gelegd. Ze leeft en beweegt. Daarom moet je kreukels, schuin liggende kussen en dat soort zaken op de foto kunnen zien.

Conclusie

Het maken van boudoirfoto’s is leuk, kan fraaie resultaten opleveren en is technisch niet heel erg moeilijk. Toch hebben veel fotografen in praktijk moeite om goede boudoirfoto’s te maken.

Deze moeite ontstaat meestal omdat ze meer bezig zijn met het fotograferen dan met bijvoorbeeld de stress van het onderwerp of de uitstraling en de presentatie van de foto. Het blijkt moeilijk te zijn om het verschil tussen elegant/sensueel en ordinair/erotisch goed te kunnen treffen. Veel kijken naar foto’s op het internet kan je daarbij helpen. Heb je deze zaken onder controle, dan volgen de mooie foto’s vanzelf!

Afb 1: Zorg voor ontspanning van het model
Afb 2: Gebruik een groot diafragma zodat een kleine scherptediepte onstaat
Afb 3: Zoek naar bochten en driehoeken
Afb 4: Het gaat om een romantische, elegante en intieme sfeer
Afb 5: Wek liever suggestie op dan dat je dingen laat zien
Afb 6: Het onderwerp mag rustig wegkijken of de ogen dicht houden
Afb 7: Boudoir fotografie is niet gebonden aan een bed
Afb 8: Gebruik weinig props, en als, dan alleen echt relevante