Boudoir Poses

Met boudoir fotografie wordt een elegante, sensuele en romantische slaapkamersfeer vastgelegd waarbij suggestie het belangrijkste element is. Maar hoe poseer je daar goed voor?

De boudoirshoot

Uiteindelijk zouden boudoirfoto’s de vrouw op haar mooist moeten laten zien: elegant, sensueel aantrekkelijk en mooi. En hoewel mannen tegenwoordig ook boudoirshoots boeken, zijn het toch vooral vrouwen die dit soort foto’s van zichzelf laten maken.

Boudoirfoto’s worden het meest gemaakt van onervaren modellen. Meestal vrouwen die op eigen initiatief een boudoir fotosessie boeken en op die manier iets met deze kant van hun persoonlijkheid willen doen. Er zijn ook vrouwen die de foto’s cadeau willen geven aan hun partner of gewoon hun eigen grenzen willen verleggen of verkennen. Wat de reden ook is, onze ervaring heeft ons geleerd dat vrouwen die deze foto’s laten maken daar vaak een hele goede reden voor hebben, maar dit ook voor de eerste keer doen. Lees hierover ook ons artikel dat beschrijft hoe je als fotograaf een dergelijke boudoir shoot zou kunnen aanpakken. 

Juist omdat het model vaak onervaren is, kan het maken van boudoirfoto’s in het begin wat lastig zijn. Want uitgekleed bij een fotograaf staan, is waarschijnlijk niet iets wat je gewend bent om te doen. De praktijk leert echter dat je hier snel aan went en dat het daarna een bevrijdend gevoel oplevert. Je bent uit jouw comfortzone gekomen en dat voelt goed!

Bedenk wel dat het goed poseren voor boudoirfoto’s slechts een kant van de medaille is. Het maken van goede boudoirfoto’s als fotograaf is niet iedereen gegeven. Kies daarom zorgvuldig de juiste fotograaf uit. Die moet niet alleen aantoonbaar zijn vak verstaan, je moet deze fotograaf ook kunnen vertrouwen. De combinatie tussen vakmanschap en vertrouwen is nodig om de shoot tot een echt goed succes te brengen.

Zelf poses kennen

Laten we ermee beginnen dat je, wanneer je naar een goede boudoirfotograaf gaat, je zelf geen poses hoeft te kennen. De fotograaf zal je precies vertellen hoe alles in zijn werk gaat en wat je moet doen. Wanneer je een boudoirshoot in een amateuromgeving met een minder ervaren fotograaf maakt, kan dit lastiger zijn. Dan is het vaak verstandig om vooraf alvast samen wat poses te bestuderen die je zou willen gaan gebruiken.

Toch kan het voor jezelf, ook als je naar een vakfotograaf gaat, prettig zijn om al een aantal poses te kennen. Je voelt je dan minder overgeleverd aan de fotograaf en je kunt zelf meer invloed uitoefenen op het resultaat. Doordat je hiermee sturing kunt geven aan de shoot, kun je er mogelijk ook meer uithalen.

Andere voordelen

Voor een fotograaf maak je het leven overigens een stukje gemakkelijker wanneer je al verschillende poses kent. Alleen al omdat hij dan niet alle aanwijzingen hoeft te geven en omdat je hiermee beter aan kunt geven wat je zelf leuk vindt en waar je je prettig bij voelt.

Voor jou als geportretteerde kleven er nog meer voordelen aan wanneer je bekend bent met enkele poses. Daardoor ontstaan immers minder snel ongemakkelijke pauzes waarin je moet wachten totdat een nieuw plan voor de volgende foto is uitgelegd. Zeker bij iets als boudoirfotografie kan dat in het begin lastig zijn. Het gaat namelijk beter als je in een bepaalde sfeer terecht komt en dat is in het begin toch al lastig, zeker wanneer je steeds wordt onderbroken.

Omgaan met stress

De foto’s worden het best wanneer jij je op je gemak voelt. Zo eenvoudig als dit gezegd wordt, zo moeilijk kan dit soms zijn. Niemand gaat zonder enige vorm van spanning voor de eerste keer naar een dergelijke shoot. Maar je kunt er wel wat aan doen om die spanning te verminderen!

Houd als eerste goed voor ogen dat niets moet. Je hoeft nooit iets te doen wat jij niet wilt. Jij bent dus altijd in ‘the lead’. Daarnaast doe je er goed aan om vooraf af te spreken (bij voorkeur schriftelijk) wat er exact met de foto’s gebeurt, ook met de foto’s die je niet goed vindt. Daar uitsluitsel over hebben, levert ontspanning op.

Zorg er voor dat je goed uitgerust naar de shoot toegaat en dat je voldoende kleding hebt uitgezocht die je mooi vindt en waaruit een keuze gemaakt kan worden. Liever teveel, dan te weinig meegenomen. De fotograaf heeft dit vaker gedaan en begrijpt dat je nerveus kunt zijn. Hij zal je daarmee proberen te helpen. Bijvoorbeeld in de keuze van de kleding. Accepteer die hulp dan ook en probeer vooral de spanning niet voor hem te verbergen. Hoe opener je daarover bent, hoe meer de fotograaf je kan ondersteunen.

Als je tijdens de shoot vindt dat de spanning te groot wordt, probeer je dan voor te stellen dat je op een plek zit waar je je prettig voelt, zoals op een strand of in een bos. Je kunt ook een herinnering aan een dergelijke plek oproepen.

Wat ook kan helpen is om de armen en benen even los te schudden en het hoofd rond de nek te draaien. Of loop kort rond, ga desnoods naar de toilet. Of adem een paar keer diep in en ontspan je spieren per deel van je lichaam, terwijl je ze vlak daarvoor juist hebt aangespannen. Begin bij je hoofd, je nek, de schouders en armen en werk zo verder je lichaam af naar beneden.

Wat voor veel mensen ook goed werkt is dat je de aandacht naar je ademhaling verlegd. Adem drie seconden rustig in door je neus, houd de adem even vast en adem in drie seconden weer uit. En bedenk steeds weer, je doet dit omdat het leuk is, niet omdat het moet of omdat er iets van af zou hangen!

Vormen

Als het op het poseren zelf aankomt, dan hoef je maar twee dingen echt goed voor ogen te houden. Het gaat om “bochten” en “driehoeken”. Alle poses zijn bedoeld om het lichaam bochten en  driehoeken te laten vormen. Door de onderarm te buigen, ontstaat een driehoek met de bovenarm, door de navel naar voren te duwen, ontstaat een bocht in de holte van de rug. Hoe meer bochten en driehoeken in een foto te zien zijn, hoe mooier de foto meestal wordt.

Als je van bochten en driehoeken uitgaat, dan begrijp je dat het strekken van de benen of armen dus meestal geen goed idee is. Boudoirfotografen zeggen daarom wel eens: “Alles wat kan buigen, moet buigen”. Dit moet je natuurlijk niet heel letterlijk opvatten, maar als uitgangspunt hanteren. Zoek daarom bij iedere pose naar het zoveel mogelijk zichtbaar maken van deze bochten en driehoeken.

Volgorde

Het is handig om de poses die je kent voor jezelf te categoriseren. Je kunt ze dan per categorie afwerken. Dit doe je door bijvoorbeeld eerst alle staande poses aan te nemen, gevolgd door alle zittende poses en af te sluiten met alle liggende poses.

In het begin van een boudoirshoot moet je altijd even inkomen. Dat is normaal. Kies daarom om te starten met de categorie met poses waar je de minste moeite voor hoeft te doen en gebruik die om mee op te kunnen starten. Staande of liggende poses zijn daarvoor meestal meer geschikt dan zittende of kruipende poses.

Door met een volgorde van categorieën te werken, hoeft de fotograaf trouwens ook niet steeds de belichting aan te passen terwijl jij niet steeds hoeft op te staan en weer te gaan zitten of te gaan liggen. Er ontstaat meer rust tijdens de shoot en daardoor lijkt alles meer beheerst en georganiseerder te verlopen. Je kunt je dan volledig richten op het creatieve aspect in plaats van dat er onnodig tijd verloren gaat aan de meer technische kant van de shoot.

Zorg dat je per categorie maximaal drie verschillende poses kent. Oefen de poses voordat je naar de shoot gaat. Dit kleine aantal poses geeft meer dan voldoende mogelijkheden voor een shoot en levert doorgaans betere foto’s op omdat je daarvan de details vooraf kunt kennen en beheersen. Meer poses kennen lijkt misschien handig, maar je zult merken dat die dan al snel rommelig in uitvoering zullen worden. De fotograaf zal ook nog tips geven wanneer je een pose aanneemt zodat het aantal op natuurlijke wijze toe zal nemen.

Neem de tijd om iedere pose aan te nemen. Wees alert op details en wees niet te snel tevreden. Vraag rustig aan de fotograaf of iets er goed uitziet wanneer je dit zelf niet kunt zien en hij die niet vanuit zichzelf aangeeft. Dit is vooral handig als het gaat om bijvoorbeeld kleding of hoe je haar valt, maar het kan ook gaan over hoe dik je armen of benen overkomen.

Mee kunnen kijken op een monitor of in een spiegel of door af en toe de gemaakte foto’s op de camera te bekijken, levert je nuttige informatie op. Bevalt iets je niet, geef het dan aan en vraag of het niet een goed idee zou zijn om de foto opnieuw te maken. Zowel jij als de fotograaf zijn er gebaat bij de beste foto te krijgen, dus niemand die dat vervelend vindt!

Over boudoirposes

Omdat boudoirfoto’s iets elegants, intiems en romantisch uit moeten stralen, lukt dat minder goed door ‘hoekige’ poses aan te nemen. Je zoekt juist naar poses die de vrouwelijkheid van jou als onderwerp benadrukken.

Voor boudoirposes geldt zoals je weet dat “alles wat kan buigen, gebogen moet worden”. De heup kan gebogen worden, net zoals de rug, de armen, de nek en de knieën. Natuurlijk betekent dit uitgangspunt niet dat je op iedere foto alles wat je kunt buigen ook moet buigen, maar het is wel een goede zaak om je daar zoveel mogelijk aan vast te houden. Gebogen ledematen komen immers eleganter over dan gestrekte.

Let wel op, want het buigen van bijvoorbeeld de rug betekent in praktijk “billen achteruit, rug hol, borst vooruit, schouders ontspannen”. Niet een houding die je normaal gesproken veel aan zult nemen en zeker niet voor een langere tijd. Met name als je de rug op die manier gaat hollen kun je dat het beste als laatste doen tijdens het aannemen van de pose. Hierdoor hoef je dit niet zo lang vol te houden. Neem tussendoor de tijd om je lichaam tot rust te laten komen door tijdig een normale houding aan te nemen.

Boudoirfotografie is romantisch, niet erotisch. Dit betekent dat de foto elegantie moet uitstralen. Je mag hierbij soms ook je ogen dichthouden. Dat kan een heel goed effect opleveren. Maar je krijgt zeker geen elegante foto’s doordat er foto’s worden gemaakt waarbij bijvoorbeeld het kruis pontificaal in beeld wordt gebracht.

Je zit dus bij voorkeur niet met de benen wijd richting de camera. Als je al een pose aanneemt waarbij de benen gespreid richting de camera wijzen, dan plaats je altijd iets tussen je benen om een rechtstreekse blik op het kruis te voorkomen. Dat kunnen bijvoorbeeld je eigen handen zijn. Hetzelfde geldt voor oksels. Probeer te voorkomen dat de lichtere binnenkant van de oksels richting de camera wijzen.

Sommige mensen vinden het leuk om te spelen met de kijker. Ze proberen de kijker te verleiden door bijvoorbeeld hun billen richting de camera te laten wijzen. Maar dit is toch iets meer voor glamourfotografie. Boudoirfotografie is heel beschaafd. Je laat de kijker eerder hopen op een bepaalde blik dan dat je die blik de kijker gunt. Boudoirfotografie is contactleggen, het bestaat uit verlangen opwekken. Met de ogen probeer je daarom de kijker eerder te verleiden dan met het lichaam.

Samengevat: zorg voor bochten en driehoeken, roep suggestie op, laat niet teveel zien. Wek verlangen op, maar houd het elegant. Dat worden de mooiste boudoirfoto’s!

Staande poses

Als je gaat staan als een sporter die instructie krijgt (recht naar de camera gericht, handen in de heup, benen een beetje uit elkaar) dan komt dat heel bewust en vol zelfvertrouwen over. Zie afb 1A. Niet echt de meest voor de hand liggende boudoirpose omdat dit juist minder ‘bochten’ oplevert. Dit soort foto’s kom je dan ook eerder bij glamourfotografie tegen waarbij uitdaging en zelfverzekerdheid een belangrijke rol spelen. Maar dit is wel een handige eerste houding om aan te nemen. Vanuit deze stand kun je namelijk eenvoudig verschillende staande boudoir poses gaan aannemen. 

Een aantal fotografen begint overigens niet met staande poses, maar juist met liggende. Ze hebben hier dezelfde argumenten voor als voor de staande poses. Ze zijn gewoon wat gemakkelijker en geven je de gelegenheid om in te komen.

Als je plat op je buik ligt, is dat misschien niet de meest elegante houding, maar prima om mee te beginnen. Het is eenvoudig en je krijgt zelfvertrouwen als je de eerste foto’s zult zien. Dus liggend of staand, het maakt niet zoveel uit, als je maar begint met iets wat gegarandeerd succes oplevert. Jij kunt aangeven wat voor jou het beste werkt: beginnen met staande of juist liggende foto’s. De rest komt vanzelf wel!

Als eerste staande boudoir pose kun je vanuit de eerder beschreven hoekige stand beginnen. Je verplaats daarvoor het lichaamsgewicht naar een van beide benen. De knie van het dragende been zal hierdoor gestrekt moeten blijven maar de heup van het dragende been zal hierdoor wel hoger komen te staan dan die van het andere been. Laat de tenen van het dragende been recht naar de camera wijzen. De knie van het andere been kun je iets buigen. Draai je voet van dit been een klein beetje naar binnen maar laat hem wel naast de andere voet staan. Laat de schouder zakken die zich recht boven de heup van het dragende been bevindt. De andere schouder zal daardoor omhoog gaan en je lichaam zal bochten vertonen. Zie afb 1B. We noemen dit een S-curve. Hierdoor heb je een echte boudoirpose aangenomen!

Overigens is het zo dat zowat alle staande poses zowel gericht naar de camera, als in een hoek van 45 graden en in profiel gefotografeerd kunnen worden (zie afb 1C). Wel zo praktisch, een poses, drie mogelijkheden!

Zittende poses

Wanneer we spreken over zittende boudoirposes dan bedoelen we daar niet alleen het zitten op een stoel mee, maar ook het zitten op de knieën of bijvoorbeeld het kruipen over de grond of over een bed.

Als het om een kruiphouding gaat, zorgt ervoor dat je in een hoek van 45 graden naar de camera gekeerd staat. Het been dat zich het meest dichtbij de camera bevindt, is degene die het meest vooruit steekt. Het been dat het verst van de camera verwijderd is, steekt iets meer naar achteren uit. De buik zal hierdoor minder in beeld komen. Je weet: wat buigen kan moet buigen. Bij deze pose moet je daarom de rug en de ellebogen proberen te buigen voor het mooiste resultaat.

De arm die zich het meest dichtbij de camera bevindt kan de foto maken of breken. Door de hand daarvan meer naar achteren of voren te plaatsen verandert de foto aanzienlijk. Zie afb 2. De schouder zal hierdoor een andere vorm aannemen maar ook zal meer of minder van de borstpartij zichtbaar worden gemaakt.

Vanuit deze kruipende pose kun je gemakkelijk in een zittende positie terechtkomen. Ook deze neem je aan in een hoek van 45 graden. De knieën gaan daarbij maximaal schouderbreedte uit elkaar. Wanneer je op je eigen benen gaat zitten maak je de keuze of je de voeten naar buiten klapt zodat je in een soort kuiltje van je voeten kunt gaan zitten, of dat je de hakken van de voeten recht omhoog laat wijzen waardoor je op of boven je voeten kunt gaan zitten.

Beide poses hebben hun eigen karakteristieken. Door de hakken omhoog te wijzen ontstaat er een iets meer actieve houding. Laat je de voeten naar buiten wijzen, dan ziet de pose er wat meer in rust uit. Let wel op dat je niet zo stevig gaat zitten dat het lichaam vervormt.

Het is logisch om bij deze pose, waarbij je de voeten naar buiten klapt, een of beide handen op de grond voor je tussen je benen te plaatsen. Je zit immers in rust. De rug moet je daarbij natuurlijk naar binnen en niet naar buiten buigen. Hoe meer naar binnen gebogen, hoe mooier. Zie afb 3A.

Omdat deze pose de buik naar voren duwt is deze alleen goed geschikt voor modellen met een strakke buik. Je kunt de buik natuurlijk wel camoufleren met de arm en het been die zich het meest dichtbij de camera bevinden (zie afb 3B).

Bij de pose waarbij de hakken omhoog worden gewezen, kun je heel licht op of net boven de hakken plaatsnemen. In deze houding kun je heel goed een S-curve aannemen. Buig niet naar voren, dus zorg ervoor dat de schouders zich ergens boven de bovenbenen bevinden (zie afb 3B).

Eventueel gebruik je de hand die zich het verst van de camera bevindt om die op de hoogte van de haren te houden zoals bij afb 3A. Hierdoor ontstaat een extra sterke S-curve en een nieuwe driehoek. In afb 3B wordt de achterste elleboog naar achteren gestoken. Ook een manier om een extra driehoek te vormen.

Liggende poses

Boudoirfotografie vindt plaats in slaapkamers, studio’s, badkamers en huiskamers. Maar meestal zie je dat voor slaapkamerachtige omgevingen wordt gekozen. Liggen op een bed is dan ook een veel voorkomende houding die je aan zult willen kunnen nemen.

Als je op jouw buik gaat liggen, gebruik dan de ellebogen om het bovenlichaam wat op te richten. Hierdoor kun je in de onderrug gemakkelijker een fraaie bocht laten ontstaan. Zorg er wel voor dat de arm die zich het meest dichtbij de camera bevindt niet teveel het zicht op de borstpartij ontneemt. Dit doe je door de elleboog wat naar beneden te verschuiven. Leg ook niet de heupen op de grond, maar til die iets op. Zorg er hiermee voor dat een hand onder de navel gestoken zou kunnen worden zonder de buik aan te raken. De voeten wijs je gekruist naar het plafond zodat extra driehoeken ontstaan (zie afb 4).

Wil je de rondingen versterken, dan kun je een houding aannemen alsof je over de grond sluipt zoals een soldaat. Door de sluiphouding wordt de heup opengedraaid en gaan de billen een wat meer prominente rol spelen in de rondingen van de foto.

Ook kun je op je zij gaan liggen (zie afb 5). Door de knie van het bovenste been te buigen en op de voorgrond te leggen, accentueer je nog meer de rondingen. De hand leg je in de heup of op je dij, maar dan wel op zo’n manier dat het je lichaam niet dikker doet lijken.

Op de rug liggen lijkt eigenlijk best veel op het op de buik liggen. De rug hol je zo sterk dat je er gemakkelijk een arm onder door zou kunnen steken. Een prachtige bocht! De benen buig je en je zorgt ervoor dat de voeten zich niet op dezelfde hoogte bevinden zodat het achterste been tevoorschijn komt achter het voorste been (zie afb 6). Houd bij deze pose de benen tegen elkaar.

Ook bij deze pose geldt dat de armen de foto kunnen maken en breken. Als uitgangspunt kun je gebruiken dat je nooit de bovenarm en onderarm tegelijkertijd op de vloer laat liggen. Het is de een of de ander. In afb 6 zie je hoe je door eenvoudig je arm anders neer te leggen, een andere uitstraling krijgt.

Lig je op de rug en wordt er een foto van je gemaakt, dan zakken de borsten waarschijnlijk in. Door de rug te hollen en je hoofd over de rand van bijvoorbeeld een bed te leggen, werk je dit tegen. Let bij dit soort foto’s wel om je benen. Zorg dat ze in beeld komen omdat dit meewerkt aan de dieptewerking van de foto. In afb 7 zie je dat wanneer je al een klein kussentje onder de schouders legt, het inzakken wordt tegen gegaan. Hoe holler de rug, hoe beter dit natuurlijk werkt. Vandaar dat je dit vaak toegepast ziet wanneer iemand op bed ligt en het hoofd over de bedrand naar beneden laat hangen.

Met (bedekt) naakt

Boudoirfotografie is niet hetzelfde als naaktfotografie. Dat wil niet zeggen dat er geen naakt in voor kan komen, maar het naakt in boudoirfoto’s is geen doel op zich. Naakt werkt soms ook tegen. Dit omdat het verborgen houden van naakt de fantasie en suggestie opwekt en naakt tonen dat juist tegen kan gaan. Daarom wordt er bij boudoirfotografie dan ook vaak voor onscherp naakt of voor zogenaamd bedekt naakt gekozen.

Met een laken, een kledingstuk of een kussen kan het zicht op het naakt worden ontnomen zoals we hier in afb 8 doen.  Ook kun je je eigen handen daarvoor gebruiken. Wanneer je handen gebruikt om het naakt van de borsten te verbergen, druk er dan niet op en til ze ook niet op. De vervormingen die daardoor ontstaan maken de foto meestal niet beter.

In afb 9A zie je hoe het model te hard op haar borsten drukt. Daardoor gaat de borst tussen de vingers uit puilen en wordt de foto er zeker niet beter op. Ook het optillen van de borsten, zoals in afb 9B gebeurt als een soort ‘push-up bh’, ziet er niet uit. Leg de handen er liever heel zachtjes op om de naaktheid te kunnen verbergen, maar laat het daar verder bij zoals in afb 9C, dat levert meestal het mooiste resultaat op.

Afb 1: Vanuit de "hoekige stand" kan eenvoudig een pose worden aangenomen
Afb 2: Denk aan bochten en driehoeken
Afb 3: Tussen of boven de voeten zitten
Afb 4: Een hand moet onder de heup gestoken kunnen worden
Afb 5: In de zijwaartse ligging komen rondingen goed tot hun recht
Afb 6: De bovenarm of de onderarm raken de grond, maar niet beiden
Afb 7: Een verhoging tegen 'inzakkende borsten'
Afb 8: Bedekt naakt laat iets over voor de fantasie
Afb 9: Drukken of tillen maken borsten meestal niet mooier van vorm