Go for no gobo

Zonder gobo toch een gobo effect creëren met behulp van Photoshop is geen probleem. Sterker nog, je kunt nog veel meer met deze techniek. Bijvoorbeeld jukbeenderen of kaaklijnen accenturen. Lees hier hoe!

Gobo gebruiken

Door een stuk karton voorzien van gaten tussen een flitser en een onderwerp te plaatsen, kun je fraaie schaduwen op het onderwerp terecht laten komen. Een dergelijk stuk karton wordt in het fotografenjargon een gobo genoemd.

Vanzelfsprekend hoeft een gobo niet uit karton te bestaan. Je kunt hier ook een plant voor gebruiken, veren of een sluier. Alles wat deels licht tegenhoudt, kan als gobo worden gebruikt. Maar in Photoshop kun je hetzelfde suggereren!

Zonder gobo

Wanneer we in Photoshop het effect van een gobo proberen na te bootsen, dan is dat relatief eenvoudig. Neem een foto zoals afb 1 die wij van een van onze modellen maakten in een studio. We willen de foto hiervoor eerst wat donkerder maken.

We passen deze foto daarom aan door er een Curves Adjustment Layer aan toe te voegen. We trekken hierin een punt in het midden van deze Curves Adjustment Layer wat naar beneden (zie inset in afb 2). Daarna plaatsen we er ook nog een Color Lookup Adjustment Layer boven en gebruiken als LUT file FuturisticBleak.3DL die standaard met Photoshop wordt meegeleverd. We hebben nu afb 2 gekregen. Prima als uitgangspunt!

We voegen nog een Curves Adjustment Layer toe, maar in deze Curves Adjustment Layer trekken we de grafiekpunt in het midden juist omhoog (zie inset in afb 3). We zorgen ervoor dat deze layer zich tussen de ‘donkere Curves layer’ en de Color Lookup layer bevindt. Het masker van deze Curves Adjustment Layer maken we zwart (gebruik hier Ctrl+i voor). Daarna trekken we op dit zwarte masker met een witte ronde harde Brush een aantal witte strepen over ons model (zie afb 3).

Activeer nu het tabje ‘Masks’ van deze lichte Curves Adjustment Layer en beweeg de schuifregelaar voor Feather naar rechts totdat het gewenste effect ontstaat. Wij komen uit op 15px omdat we voor dit artikel werken met een foto die slechts 950 pixels breed is. Is de foto die je gebruikt groter, dan zul je hier natuurlijk een andere waarde voor moeten kiezen. In afb 4 is te zien hoe de suggestie van een gobo is ontstaan.

Andere toepassing

Afb 5 toont een andere foto van ons model waarmee we met behulp van dezelfde techniek willen laten zien wat je hier nog meer mee kunt bereiken.

We plaatsen een Curves Adjustment Layer boven de foto en trekken hiervan de grafiek opnieuw naar beneden. Het mask van deze layer maken we zwart en met een witte ronde brush tekenen we in het mask een aantal strepen die er donker uitzien. Hiermee geven we alle gebieden aan die we straks donkerder willen maken. Op de armen hebben we de Flow van de Brush verminderd zodat hier de donkere strepen iets minder donker worden. Op die manier kunnen we dus delen meer of minder laten beïnvloeden door deze aanpassing.

Door daarna nog een Curves Adjustment Layer aan te maken en de grafiek daarvan naar boven te trekken, kunnen we ook de plekken aangeven die we straks juist lichter willen maken. Hier zullen juist lichtere strepen verschijnen. Deze strepen kunnen met Flow natuurlijk ook meer of minder aangezet worden. Vanzelfsprekend kan het hele effect ook worden verminderd door de Opacity van de desbetreffende Curves Adjustment Layer naar beneden te trekken (zie afb 6).

Nu gaan we, net als bij het eerste voorbeeld, de waarde van Feather voor zowel de donkere als de lichte Curves Adjustment Layer aanpassen.

In afb 7 zien we welk effect dit heeft veroorzaakt. We hebben accenten kunnen leggen door bepaalde delen lichter en andere delen juist donkerder te maken. Hiermee kunnen jukbeenderen en kaaklijnen worden aangezet, de keel donkerder worden gemaakt, maar ook ogen sprekender worden neergezet en de lichte armen gebruind worden.

Leren van MUA's

Nu hebben we dit natuurlijk slechts als voorbeeld gedaan. Het is bedoeld om je op weg te helpen creatief met portretten in de weer te gaan. En dat door feitelijk niets anders te doen dan bepaalde delen donkerder of lichter te maken.

Het effect wat we hiermee gerealiseerd hebben, kan natuurlijk ook door MUA's (Make-Up Artiesten of visagisten) met make-up worden gedaan. Maar omdat niet iedere fotograaf zich een MUA kan veroorloven, kan het handig zijn dit met Photoshop op deze manier zelf te kunnen doen. Ondanks dat niet iedere fotograaf met een MUA kan werken, kunnen we toch veel van MUA's leren zodat het Photoshoppen beter wordt!

Een MUA kan de jukbeenderen accentueren door met make-up producten zoals bronzers, blushes en highlighters te werken. Vaak zul je zien dat de MUA bij het aanbrengen van deze make-up begint door vanuit de haarlijn diagonaal naar beneden deze producten aan te brengen. Op die manier kun je ook werken met de strepen die je hebt neergezet op de maskers met behulp van Photoshop.

Het is daarom niet zo gek om naar make-up tutorials van MUA's op internet te kijken en te zien welke delen in het gezicht zij juist lichter of donkerder maken. MUA's hebben er voor geleerd en hun voorbeelden kunnen je daarom helpen om de juiste plekken te vinden die je met Photoshop zou kunnen aanpassen. 

Afb 1: De originele foto
Afb 2: De foto is donkerder gemaakt
Afb 3: Witte strepen trekken op een zwart masker
Afb 4: Met Feather de strepen geleidelijk naar donker laten verlopen
Afb 5: De originele foto
Afb 6: Lichte en donkere strepen om de accenten aan te brengen
Afb 7: Feather gebruiken om het geheel genuanceerder te laten verlopen