Goud

Om een voorwerp van goud te kunnen maken moet je aparte filters aanschaffen, of je volgt deze methode.

Overigens lees je onder 'metaal' en 'gouden huid' hoe je een bijvoorbeeld een arm zo kunt aanpassen dat het er op lijkt dat hij met vloeibare tin is overgoten of van goud is. Die techniek werkt soms beter dan de techniek beschreven hieronder. Deze techniek is vooral geschikt voor vlakkere voorwerpen. Onderzoek zelf voor welke toepassing je welke techniek het beste kunt gebruiken.

  1. Maak een aparte layer met dat deel wat van goud moet worden. Hier hebben we een deel van een hek gebruikt
  2. Kleur dit deel rood (FF0000), dan werken de onderstaande stappen gemakkelijker
  3. Met die goud layer: Image, Adjustments, Hue/Saturation
    1. Colorize aan
    2. Door Hue (in het geel) en Saturation (omhoog schuiven) aan te oppassen, kun je de selectie zo goudkleurig mogelijk proberen maken.
    3. Optimaliseren met Lightness.
  4. Met de Dodge Tool maak je de randen van het object wat lichter
  5. Met Filter, Render, Render Lightning effects kun je een lichtere ovaal maken om een bepaalde plek meer op te laten lichten. Met de onderstaande waarden moet je experimenteren (afhankelijk van bijvoorbeeld de grootte van de afbeelding) voor het beste efect.
    1. Spot
    2. Intensity: 100
    3. Hotspot: 100
    4. Exposure: -86
    5. Gloss: 100
    6. Metallic: 100
    7. Ambience: 100
    8. Texture: Blue
    9. Height: 67
  6. Eventueel
    1. Filter, Render, Lens Fare voor extra texture
    2. Burn Tool om sommige delen wat donkerder te maken

In de afbeeldingen hiernaast hebben we een deel van het hek omgezet om het verschil goed te kunnen laten zien. In afbeelding 2 zie je hoe een texture meewerkt aan de suggestie. Afbeelding 3 is verder bewerkt met een bevel om diepte te suggereren.

Afbeelding 1: Vlakke stukken werken het gemakkelijkste
Afbeelding 2: Met een texture versterk je de suggestie
Afbeelding 3: Met andere technieken vervolmaak je het resultaat