Lichtbundel

We hebben al eerder tutorials geschreven waarmee lichtstralen of lichtbundels met behulp van Photoshop gemaakt kunnen worden. Deze techniek zou niet in dit rijtje mogen ontbreken!

Het uitgangspunt

Met deze techniek kun je op realistische wijze een lichtbundel, of lichtstraal zo je wilt, naar believen maken. Er zijn verschillende manieren om dit te doen en we hebben daar ook al eerder een aantal varianten van beschreven.

Deze techniek is vooral geschrikt voor gerichte lichtbundels, zoals een lichtbundel uit een zaklamp, ruimteschip of een lichtbundel van een vuurtoren.

Om goed te kunnen laten zien hoe je deze techniek moet toepassen, hebben wij gekozen voor een eenvoudige scene. We hebben hiervoor een fotomodel gefotografeerd in de studio, haar uitgeknipt en het onderwerp gelegd op een achtergrond die we zelf hebben gemaakt met de techniek zoals die hier is beschreven.

Bij het fotograferen hebben wij een enkele softbox gebruikt en die hoog boven haar geplaatst. Hierdoor is zij aan de voorkant beter belicht als aan de achterkant en komt het licht dus al van een bepaalde kant. Dit is niet perse nodig, maar vanzelfsprekend wel handig.

Verder hebben wij ons onderwerp van een schaduw voorzien met een techniek zoals in dit artikel beschreven. Zie afb 1 voor dit uitgangspunt.

De richting van het licht

Om de richting van de lichtbundel te bepalen, maken we gebruik van een hulplijn. Een lijn wordt bepaald door twee punten en als snijpunten gaan we hier uit van het middel van ons onderwerp in zowel de schaduw als in de persoon zelf. Nu weten we waar het licht vandaan moet komen (zie afb 2).

De brede lichtbundel

Je kunt onderstaande doen met behulp van de Polygonal Lasso Tool (druk op L om die te activeren) of met de Pen Tool (druk op P om deze te activeren). Met de Pen Tool is dit misschien iets omslachtiger, maar daardoor kun je de vorm wel gemakkelijker aanpassen (ook achteraf) en ben je in staat om fraaie gebogen vormen aan te brengen. In onderstaand voorbeeld werken we met de Pen Tool.

  1. Teken de vorm met de Path tool waarbij je gebruik maakt van de hulplijn. Hierdoor weet je waar het licht vandaan moet komen en welke richting het heeft (afb 3).
  2. Druk met de rechtermuisknop op het gemaakte path en zorg dat hiermee het path een selectie wordt.
  3. Voeg een Curves Adjustment Layer toe.
    • De selectie wordt automatisch gebruikt als mask voor deze layer.
  4. Sleep het midden van de grafieklijn omhoog zodat de lichtstraal goed zichtbaar wordt (afb 4).
  5. Schakel de vector mask van de Curves Adjustment Layer uit.
  6. Filter, Blur, Gaussian Blur op het mask van deze Adjustment Layer.
    • Neem een hoge waarde, bijvoorbeeld 100.

De bundel daar binnen

Wanneer je het effect verder wilt versterken, maak je binnen de eerder gemaakte lichtbundel nog een lichtbundel. Deze is meer helder dan de eerste lichtbundel en vanzelfsprekend ook smaller. Hierdoor creëer je een kern in het licht.

  1. Ga je voor kwaliteit, dan maak je de tweede lichtbundel op dezelfde manier als de eerste, maar dan met een andere vorm en waarschijnlijk ook een andere waarde voor de gaussian blur. Wij hebben hier niet voor de hoogste kwaliteit gekozen, maar voor snelheid. Maak daarvoor een kopie van de eerder gemaakte Curves Adjustment Layer.
  2. Selecteer de mask van deze nieuwe layer.
  3. Edit, Transform, Skew
    • Wijzig de vorm zo, zodat een soort kern van licht binnen de gehele lichtbundel valt.
  4. Pas de opacity van de Curves layers aan zodat het geheel goed bij elkaar past.

 Je zult nu iets als afb 5 hebben gekregen. In afb 6 zie je hoe we met deze techniek nogal wat verschillende zaken kunt realiseren. Cool nietwaar?

 

 

 

Afb 1: De uitgangsfoto
Afb 2: Bepaal de richting van het licht
Afb 3: Maak met de pen tool de gewenste vorm
Afb 4: Met "Curves" maak je het licht zichtbaar
Afb 5: Door er een extra lichtbundel in te maken, versterk je het effect
Afb 6: Er zijn nogal wat mogelijkheden mee te bereiken