Olie in glas

Glas fotograferen

Voor de fotograaf die regelmatig productfoto’s maakt, is het geen verassing meer dat glas niet van de voorkant, maar van de zijkant of achterkant belicht moet worden. Je legt dus feitelijk het licht vast dat door het glas de camera bereikt.

Wanneer je mooie kristallen glazen of karaffen fotografeert, krijg je de fraaiste foto’s wanneer je daar een witte of zwarte backdrop bij gebruikt. Het wordt echter een stuk lastiger wanneer je met minder mooi glas te maken hebt.

Industrieel glas

Het wat goedkopere glaswerk wordt in een fabriek gemaakt. Vaak heeft dit wanden vol beschadigingen en oneffenheden. Wanneer het licht door dit industriële glas heen komt, is dat duidelijk te zien.

De lege ruimte in het glas is hierbij eigenlijk de boosdoener. Omdat er verschil is tussen het glas en de lucht, krijg je als resultaat de lelijke oneffenheden te zien.

De oplossing

Door het glas te vullen met een materie dat nagenoeg op glas lijkt, lijkt het voor de camera alsof het glazen onderwerp massief geworden is. Alle oneffenheden worden immers gevuld door die materie.

Nu ligt het voor de hand om hier water voor te gebruiken, maar omdat water over een nogal afwijkende brekingsindex voor licht beschikt dan glas, gaat dat niet goed werken. Het beste werkt het als je iets neemt waarbij de brekingsindex van het licht dichter bij elkaar ligt. De natuurkunde leert ons namelijk dat als de brekingsindex ver uit elkaar ligt, de lichtstralen verder worden afgebogen en dat is zichtbaar.

In praktijk komt het er op neer dat je een zo dik mogelijke stof moet vinden die toch doorzichtig is. Er zijn helden die hier gelatine voor gebruiken. Dat werkt, maar is wel lastig schoonmaken. Olie is minder dik, maar dikker dan water en daardoor beter geschikt. Het beste is het natuurlijk om transparante olie te gebruiken. Maar wij vullen het glas dit keer met gele slaolie. Dat levert op zichzelf natuurlijk weer problemen op, maar ook die kunnen we eenvoudig oplossen. 

Het fotograferen

Kijk even naar afb 1. Dit is een glazen flesje van slechte kwaliteit. Echt een massa product. We hebben het opzettelijk niet erg schoon gemaakt zodat je de oneffenheden op de bodem en in de wanden door de vuilaanslag goed kunt zien.

We hebben deze foto, net als alle andere foto’s op deze pagina, gefotografeerd in een lichttent met slechts een enkele flitser die recht achter het onderwerp op staat gesteld. Gebruik je meerdere flitsers en zou je meer van de zijkanten fotograferen, dan zouden de foto’s gegarandeerd mooier uitpakken, maar dan kunnen we minder goed laten zien welk effect je kunt bereiken door olie toe te voegen, daarom hebben we dit zo gedaan. Wil je meer weten over het fotograferen met een lichttent, lees dan ook dit artikel

Op de bodem van de lichttent hebben we een wit stuk karton gelegd met daar overheen een doorzichtig stuk kunststof zodat een spiegeling ontstaat.

Bij deze foto is het flesje gewoon leeg. Alle oneffenheden in het glas zijn daardoor goed te zien. Kijk ook naar daar waar de stop het flesje in gaat. Dit glas is geruwd zodat het goed blijft zitten. Daarom lijkt dat deel wel met wit plakband beplakt. Kortom, niet echt een foto waarvan je kunt vinden dat het glas optimaal tot zijn recht komt.

Olie erbij

Kijk nu naar afb 2. Hierbij is het flesje met olie gevuld. Zoals je ziet zijn de oneffenheden in het glas als sneeuw voor de zon verdwenen, precies wat we wilden bereiken! Het nadeel is natuurlijk wel dat de slaolie niet kleurloos is, maar geel.

In afb 3 hebben we dit opgelost door de saturatie (kleurverzadiging) terug te brengen in Photoshop. Dat is hier natuurlijk geen probleem omdat het glas van zichzelf kleurloos is en we daarmee het glas en de foto geen geweld aandoen.

Nu kun je de “inhoud” natuurlijk ook nog lichter van kleur maken. Dat hebben wij op afb 3 alleen in de inset gedaan omdat we je willen laten zien wat er gebeurt wanneer je de foto verder niet bewerkt.

Werk je met gekleurd glas, dan zul je met de gele kleur van de slaolie mogelijk geen probleem hebben. Immers, de gele kleur is vrij licht van tint en als het gekleurde glas maar donker genoeg is, valt het niet op. Heb je hier wel last van, dan zou je kunnen overwegen om te werken met bijvoorbeeld transparante lampenolie.

Kijk ook nog eens naar de flessenhals, daar waar de stop de fles in gaat. Zie je het enorme verschil met afb 1? De olie heeft het geruwde glas egaal gemaakt waardoor het hier doorzichtig is geworden. Een wereld van verschil!

Een lastig glas

Met afb 4 hebben we een lastig glaswerk gefotografeerd. Het is een industrieel vaasje voor hyacinten. Je ziet dat dit glas helemaal niet leeft omdat het geen diepte laat zien. Het glas is zo dun dat het niets spectaculairs oplevert.

Voor afb 5 hebben we het glas gevuld met slaolie. Deze foto is snel na het vullen gemaakt om je te laten zien dat je dat dus niet moet doen. Alle oneffenheden die je nu ziet zijn luchtbellen in de olie die zich tegen het glas hebben afgezet. Maar wacht slechts een paar minuten en ze zullen allemaal verdwijnen. Doe dat dus wel, anders werk je jezelf tegen!

Voor afb 6 hebben we hem nog eens gefotografeerd, maar nu drie minuten later. Je ziet dat alle luchtbellen verdwenen zijn en dat de olie er voor gezorgd heeft dat er tekening in het glas ontstaat. Hierdoor wordt de diepte en vorm zichtbaar.

In afb 7 is de saturatie verwijderd en vergelijk nu deze foto maar eens met afb 4, dan zie je wat een groot verschil er is ontstaan!

 

 

Afb 1: De oneffenheden in het glas zijn goed te zien
Afb 2: De oneffenheden zijn verdwenen, maar de inhoud is geel
Afb 3: Het geel wordt door de saturatie te wijzigen, verwijderd
Afb 4: Een niet "sprekend" stuk glaswerk
Afb 5: Wacht totdat de luchtbellen verdwenen zijn
Afb 6: Na een paar minuten is het glas egaal
Afb 7: Vergelijk dit eens met foto 4