Winter Studio

Winter Studio

Wanneer je de beschikking hebt over een studio, al is deze thuis in een kamer, en je hebt een zwarte backdrop, dan heb je genoeg randvoorwaarden om leuke winterfoto’s te kunnen maken. Laten we beginnen om uit te leggen hoe we de foto’s hiernaast, en die uit deze serie, hebben gemaakt in onze studio.

Eerst licht instellen

Fotografie gaat vooral om licht en daarom beginnen we daar ook mee. We vragen aan ons model om even te gaan staan zodat we een paar testfoto’s kunnen maken. Op afb 1A hebben we nog maar 1 flitser ingeschakeld. Dit is het main light en het is altijd verstandig daarmee te beginnen. Dit main light staat links van de fotograaf opgesteld en belicht het model daarom van haar rechterkant.

Daarna plaatsen we een flitser rechts van de fotograaf, achter het fotomodel. Deze flitser moet dienst doen als rim light en op afb 1B zie je dat dit ook lukt. Langs de linkermouw van het fotomodel zien we goed dat zij door het rim light van de achtergrond wordt losgemaakt.

Dan pakken we een kartonnen doos en snijden daar een aantal gaten uit (afb 2A). Deze doos moet dienst gaan doen als een gobo. We willen namelijk een schijnsel van licht projecteren op de donkere backdrop. Dit suggereert een koude wind. De doos maken we vast met behulp van een statief (afb 2B) en zorgen er voor dat een flitskop in de doos steekt (afb 2C). Omdat we de doos niet netjes recht opgehangen kregen, plaatsten we een loodzakje op de bodem van de doos. Deze zorgde er voor dat de doos netjes recht kwam te hangen.

Dan maken we weer een testfoto. Op afb 3 is goed te zien wat het effect is van onze “Do It Yourself” (DYI) gobo. Door de lichtsterkte van de flitser in de doos te regelen, kunnen we bepalen hoe sterk het uiteindelijke effect op de achtergrond zal worden.

De foto’s maken

De eerste serieuze foto wordt dan afb 4. Het sneeuweffect op de foto maken we doordat we uit een perforator de ronde reststukjes papier in een bakje hebben verzameld en deze met de hand voor de lens laten vallen tijdens het afdrukken. De afstand tussen de camera en de perforator papiertjes bepalen de grootte en scherpte van de ‘sneeuwvlokken’.

De foto van afb 5 werd op precies dezelfde wijze gemaakt als die van afb 4, met dat verschil dat we, met behulp van Photoshop, ijssporen op de jas hebben geplaatst en er extra sneeuwvlokken op hebben geplaatst.

Overigens hebben we bij alle foto’s al in de RAW processor van Photoshop de wit balans op een lagere waarde gezet. Hierdoor wordt de opname wat meer blauw zodat kou wordt gesuggereerd.

Voor afb 6, zo’n typisch winters tafereeltje bij een weiland, hebben wij een onderdeel van een oud Ikea stapelbed neergezet. Je ziet dit op de inset terug in de foto. Wat je daar trouwens ook op ziet zijn de vele snippers die op de grond liggen, verkregen uit de perforator waarmee we de sneeuwvlokjes maakten.

De ijspegels aan het bed zijn achteraf gemaakt met behulp van de filter van Alien Skin, Eye Candy 7.

Aan afb 7 en aan de foto's in deze serie kun je zien dat je binnen in een zelf gemaakte studio prima winterse foto’s kunt maken. Daar hoef je zeker de kou niet voor te trotseren!

 

 

Afb 1: Eerst het licht instellen
Afb 2: Katonnen doos als gobo gebruiken
Afb 3: Met de lamp in de doos bepaal je het achtergrond effect
Afb 4: Sneeuwvlokken gemaakt mbv perforator papier
Afb 5: Ijssporen op de jas zijn met Photoshop gemaakt
Afb 6: Met een oud Ikea bed werd het hekje gemaakt
Afb 7: Je kunt er leuke winterse taferelen mee maken