Niet puur natuur

Foto’s hoeven niet natuurgetrouw of realistisch te zijn om voor impact te kunnen zorgen. In dit artikel lees je hoe een eenvoudige foto niet natuurlijk versterkt kan worden.

Boodschap overbrengen

Een foto kan gebruikt worden om een boodschap over te brengen. Daarmee is deze kunstvorm niet anders dan het schrijven van een gedicht of het bespelen van een muziekinstrument. Soms zal een dichter door juist niet de realiteit te beschrijven, beter de kern van zijn boodschap kunnen overbrengen. Met fotografie is dat soms niet anders.

In dit artikel laten we met behulp van Photoshop een aantal snelle mogelijkheden zien waarmee we een eenvoudige foto van een stuk bos (zie afb 1) zullen gaan opwaarderen. We doen daarmee het realisme geweld aan, maar krijgen daar bijzondere sferen en impactvolle afbeeldingen voor terug.

Kleurverzadiging wijzigen

Misschien is een van de meest eenvoudige aanpassingen wel die wanneer we de kleurverzadiging aanpassen. Om afb 2 te maken hebben we een Hue/Saturation Adjustment Layer toegevoegd aan afb 1 en de kleurverzadiging (saturatie) verhoogd naar +80. De waarde voor lightness hebben we teruggebracht naar -35. Hue hebben we hier op 0 laten staan hoewel ook het verschuiven van deze waarde tot bijzondere interessante combinaties kan leiden.

Delen separeren

Vanzelfsprekend kunnen we een dergelijke afbeelding aanpassen door de mask van de Adjustment Layer in te kleuren met een zwarte brush. Het deel dat zwart is gemaakt in het masker staat dan niet onder invloed van de aangepaste kleurverzadiging waardoor op deze manier bijvoorbeeld alleen de kleur van de omgeving of het onderwerp kan worden aangepast.

Kleur wijzigen

Het is vanaf hier maar een kleine stap om de gehele kleur van de foto, of een deel daarvan, aan te passen. Dat kan op verschillende manieren maar in dit voorbeeld doen we dit keer nagenoeg hetzelfde als hierboven. Boven afb 1 plaatsen we een Hue/Saturation Adjustment Layer maar vinken nu de optie “Colorize” aan.

We hebben voor afb 3 gekozen voor een Hue van 200, een Saturation van 50 en een Lightness van -15. Met een mask hebben we de boom vrij gemaakt waardoor deze niet wordt beïnvloed door de Hue/Saturation layer zoals te lezen is onder “delen separeren”.

Wanneer we van de mask een invert maken (activeer de mask en druk op Ctrl+i) dan zal alles wat wit was op het mask zwart worden en vise versa. Hierdoor konden we in no-time afb 4 maken. Hiervoor stond Hue op 300, Saturation op 20 en Lightness op -15.

Vanzelfsprekend kunnen dergelijke aanpassingen ook gecombineerd worden. We gebruiken dan twee Adjustment Layers en kopieren de mask van de een naar de ander waar we deze tot een invert maken. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld onderwerpen en achtergronden separaat gekleurd worden zoals te zien is in het voorbeeld van afb 5.

Andere Adjustment Layers

Ook andere Adjustment Layers kunnen natuurlijk op deze manier worden gebruikt. Afb 6 laat bijvoorbeeld zien hoe we met de Black & White Adjustment Layer de achtergrond van de foto in grijstinten om hebben gezet terwijl de boom, door de toegevoegde mask, zijn originele kleur is blijven behouden.

Juist omdat al deze methoden samen eenvoudig te combineren zijn wanneer masking wordt gebruikt, kunnen zeer fraaie eindresultaten bereikt worden. Iets om mee te experimenteren dus!

Verloop (gradiënt)

Als je toch gaat expertimenteren dan moet je een ding zeker proberen en dat is om een gradiënt aan de afbeelding toe te voegen. Om afb 7 te maken hebben we een Gradient Adjustment Layer toegevoegd en de Blend Mode daarvan op Multiply gezet. Met een mask hebben we de boom vrijgehouden zodat die nog steeds in de originele kleur wordt vertoond.

 

 

Afb 1: De uitgangsfoto
Afb 2: Met alleen een aangepaste kleurverzadiging is al veel te bereiken
Afb 3: Colorize en masking gebruikt
Afb 4: Met Invert Mask kun je snel het tegenovergestelde doen
Afb 5: Meerdere Adjustment Layers combineren
Afb 6: Andere Adjustment Layers gebruiken
Afb 7: Met een verloop kun je fraaie effecten krijgen