Dinky Toy

Kindertijd

Ik had vroeger speelgoed auto’s waarmee ik veel avonturen beleefde. Van de tientallen auto’s die ik had, heb ik er een in een oude schoenendoos op zolder teruggevonden. Nostalgie ten top, want ik heb daar heel wat mee gespeeld!

In gedachten maakte ik de meest gave reizen met deze auto's en deed ik mee aan wilde wedstrijden. Om dat te vieren besloot ik om een foto van deze gehavende auto te maken en een van de fantasieën uit mijn kindertijd weer tot leven te wekken.

Het fotograferen

Deze speelgoed auto was erg kapot en beschadigd. Er zaten geen deurtjes meer in en de plastic opklapbare stoeltjes waren er ook uit gehaald. Ik kon hem daarom niet meer met goed fatsoen van de zijkant of voorkant fotograferen. Maar ik kon er natuurlijk nog wel op een andere manier gebruik van maken en besloot hem daarom in een actie te gaan fotograferen waarbij hij een duikvlucht maakte aan het einde van een spannende race waarbij allerlei vijanden hem achtervolgde. Vanzelfsprekend stapt de bestuurder na de val uit het wrak en ontsnapt hij!

Om hem in de juiste stand te kunnen fotograferen, maakte ik gebruik van twee “derde handjes”, zoals op afb 1 is te zien. Eronder en erachter had ik wit karton geplaatst. Ik maakte gebruik van een kleine flitser die vrijwel recht van voren op het autootje gericht stond. Ik fotografeerde met een macro lens, maar besloot wel voor voldoende scherptediepte te kiezen zodat we niet het typische “macrofoto gevoel” zouden krijgen. Het moest er immers realistisch uitzien. En hiermee kon ik afb 2 maken.

De bewerking

Ik koos een passende achtergrond en knipte de auto uit. De auto ligt nu als transparante layer bovenop de achtergrond zoals je in afb 3 kunt zien. 

  1. Zorg met Edit, Transform, Scale dat de auto in verhouding goed bij de achtergrond past.
  2. Voeg aan de auto layer de Adjustment Layer Hue/Saturation toen. Vink Colorize aan en wijzig de kleur van de auto naar believen.
  3. Maak een schaduw zoals hier beschreven. Nu hebben we iets gekregen als afb 4.

Op het dak van de auto zien we een reflectie van het flitslicht. We gaan de afbeelding realistischer maken door het wegdek te laten reflecteren in het dak.

  1. Selecteer een deel van het wegdek op de achtergrond dat gebruikt gaat worden als reflectie en druk op Ctrl+J zodat hier een aparte layer door ontstaat.
  2. Leg de layer met het stuk wegdek als laag boven de layer van de auto.
  3. Selecteer deze layer en kies Edit, Transform, Flip Vertical
  4. Zorg dat het wegdek netjes bovenop de auto ligt.
  5. Zet de Blend Mode van deze layer op Overlay
  6. Houd Ctrl ingedrukt en click met de muis op de layer met de auto (een selectie verschijnt)
  7. Druk op de Mask knop terwijl de layer met het stuk wegdek geselecteerd is.
  8. Selecteer de layer met het stuk wegdek en bepaal met Opacity de sterkte van de reflectie.

Nu is het afhankelijk van de achtergrond hoe je er voor gaat zorgen dat de auto beter bij de achtergrond gaat passen. Om afb 5 te krijgen heb ik nog een aantal extra dingen gedaan:

  1. Ik heb de auto iets meer naar links verschoven.
  2. Met Render Clouds heb ik een layer gemaakt dat ik als layer, met Blend Mode Color Dodge, op de auto heb gelegd.
  3. Ik heb wat ruis (Uniform) aan de auto toegevoegd
  4. Ik heb de kleur van de auto aangepast
  5. Wat rook toegevoegd
  6. En er een deur uit de auto laten vallen voorzien van een bijpassende schaduw.

Van de zijkant

Fotografeer je een auto van de zijkant, zoals je in afb 6 aan de linkerkant kunt zien, houd dan rekening met hoe je een echte auto zou zien vanaf de afstand waar je je bevindt wanneer je naar de uiteindelijke scene zou kijken. Je ogen bevinden zich vaak iets hoger dan het dak, maar ook weer niet heel veel hoger. Pas de hoek waarmee je de foto neemt daar op aan.

 

Afb 1: Ik gebruikte "derde handjes" voor de positie van de auto
Afb 2: Zorg voor een niet te klein diafragma
Afb 3: Leg de uitgeknipte auto op de achtergrond
Afb 4: Verklein, verkleur en voeg een schaduw toe
Afb 5: Afwerken afhankelijk van de achtergrond
Afb 6: Let bij het fotograferen van de zijkant op de hoek
Afb 7: Pas de hoek aan op hoe je het in werkelijkheid zou zien