Echt wit

Voor verschillende doeleinden kan het nuttig zijn om met een echt witte backdrop te werken. Een veel gebruikte methode is om de achtergrond domweg sterk te overbelichten. Toch is dit niet de beste methode. Deze overbelichting levert namelijk een enorme hoeveelheid strooilicht op welke zijn weerslag heeft op de foto. Op de opname van het model dat voor de witte achtergrond staat zie je dan dat het overtollige felle witte licht langs het lichaam schraapt en de kwaliteit van de foto daardoor sterk doet laten afnemen.

Een goed werkende methode is dat je de achtergrond eerst zonder model fotografeert en deze foto in een product zoals Photoshop of Capture One inleest. Je kunt daarin namelijk eenvoudig de RGB code van de achtergrond aflezen en onderzoeken of de achtergrond wel wit is. Maak je gebruik van tethering, dan kun je dit heel eenvoudig en snel doen.

De eerste afbeelding hiernaast is gefotografeerd met twee flitskoppen voor een mooie egale verlichting. Ogenschijnlijk lijkt dit goed gelukt te zijn en een prima achtergrond op te leveren, maar als we links meten, dan blijkt dat de RGB code daar 228, 232, 234 aangeeft en rechts 231, 229, 238. De conclusie die je hieruit moet trekken is dat er een verloop is (al is dat gering) en dat we niet over wit mogen spreken. Wit is immers 255, 255, 255.

Probeer deze echte witwaarde van 255 niet te bereiken. Dan krijg je namelijk last van het strooilicht wat we juist proberen te voorkomen. Bij de gemeten waarden van de eerste afbeelding zitten we nu echter soms meer dan 27 van de 255 af en dat is echt teveel. Je moet toch wel proberen boven de 250 uit te komen, dus je mag maximaal 5 van de 255 af zitten. Een prachtige waarde is iets van 253.

Je stelt nu de lampen bij, en maakt nog een foto. Net zolang totdat je binnen de gewenste waarden terecht bent gekomen. De tweede foto hiernaast geeft een verloop weer van 254,252,253 naar 252,253,251. Dat is mooi. Door beide foto’s onder elkaar te plaatsen zoals hiernaast, zie je ook met het blote oog het verschil. Je hebt nu een mooie egale witte achtergrond gekregen zonder overbelichting. En dat is waar je op uit bent!

Vaak is het verstandig om flags te plaatsen wanneer de flitskoppen wat schuin op de backdrop gericht staan. De flitskoppen belichten onder die omstandigheden namelijk niet alleen de backdrop, maar waarschijnlijk ook het model dat voor de camera komt te staan omdat het licht nu eenmaal als een soort conus uit de flitskoppen komt. De flags zorgen er voor dat dit licht wordt tegengehouden. 

Ogenschijnlijk wit, maar er toch te ver vanaf
Mooi egaal binnen de waarden zonder overbelichting
Plaats eventueel flags tegen strooilicht