Rim het glas!

Een rim light wordt normaal gesproken gebruikt om een onderwerp van de achtergrond te kunnen scheiden. Maar in dit artikel zien we hoe een rim light ook iets extra kan toevoegen bij het fotograferen van een glazen voorwerp.

Een rim light

Een rim light (ook seperation light of kicker genoemd) kan worden gebruikt wanneer je van iemand met donkere kleren een foto maakt terwijl je een donkere achtergrond gebruikt. Bepaalde delen dreigen dan in de achtergrond over te lopen en als je dat wilt voorkomen kan een rim light er voor zorgen dat een scheiding tussen het onderwerp en de achtergrond ontstaat.

Een rim light dat achter het onderwerp geplaatst richting het onderwerp staat opgesteld, veroorzaakt door diffractie een dunne rand van licht rond de contouren van het onderwerp. Door dit verschijnsel ontstaat de ‘separatie’.

Glazen

Ook bij het fotograferen van glaswerk kan rim light zorgen voor een prachtig effect. Maar omdat glas doorzichtig is kan hiervoor de lichtbron niet zo maar achter het onderwerp worden verstopt. Je hebt daarvoor minimaal twee lichtbronnen nodig die je aan weerzijden achter het onderwerp plaatst.

Maar ook als je beschikt over slechts een enkele flitser met een softbox, is er een manier die zo simpel is dat je hem haast niet zelf bedenkt. Met een enkele softbox kun je namelijk een zogenaamde Edge Mask gebruiken.

De Edge Mask

Broncolor, leverancier van onder andere studiolampen en softboxen, introduceerde enkele jaren geleden de zogenaamde Edge Mask. Eenvoudig gesteld is dit niets anders als een zwarte doek die in het midden van een softbox wordt bevestigd. Omdat deze zwarte doek minder breed is dan de softbox, blijft er een rand vrij waar het licht langs kan gaan. Een soort rechthoekig strip light dus. De Edge Mask blokkeert op deze manier het licht dat vanuit het midden de softbox verlaat alsof het een flag is. Alleen langs de randen komt nog licht tevoorschijn.

Door een softbox achter een paar glazen te plaatsen en voor de softbox iets als een flag neer te zetten, maken we voor dit artikel onze eigen variant van de Edge Mask. Aan de zijkanten achter het glaswerk komt hierdoor het licht richting de camera en draagt zorgt voor een prima rim light. Soms is het leven eenvoudiger dan gedacht!

Let wel, een rim light wordt vaak in combinatie met gewoon licht gebruikt. Voor dit artikel beperken we ons echter alleen tot het rim light.

De opstelling

Voor onze opstelling hebben we het plan een kleine softbox te gebruiken en deze in het midden voorzien van een flag (zie afb 1). Belangrijk is dat we het licht alleen vanaf de zijkanten wilden laten komen en niet van de bovenkant. Daarom willen we een flag gebruiken die langer is dan de softbox hoog. 

De praktijk

In afb 2 is te zien hoe wij een flitser met softbox achter een zwart tafeltje hebben geplaatst. We hadden wat moeite om een zwarte flag te vinden die smal en hoog genoeg was. Deze kan natuurlijk geknipt worden uit een stuk karton, maar we hadden nog dit ‘opstapje’ staan dat we wel eens gebruiken om modellen er wat langer uit te laten zien in een jurk.

De pootjes van het opstapje lieten wij richting de softbox wijzen. Eerst hadden wij hem andersom staan, maar de pootjes bleken wit van binnen dus dat was niet zo’n goed idee.

De glazen plaatsen we op een rood messenkistje. Als we dat niet hadden gedaan, dan was op de foto de naad tussen het tafeltje en de softbox te zien omdat er nu eenmaal altijd wel wat licht onder onze flag door zou komen. Maak je de flag langer en bevestig je hem op een andere manier, dan is dat natuurlijk niet nodig.

Over de kleur van het messenkistje maakten wij ons niet zoveel zorgen. We maken immers gebruik van maar weinig licht en voorspelden dat we de kleur daarom niet zouden zien.

Het glaswerk kun je overigens ook nog plaatsen op een stuk doorzichtig perspex zodat reflectie ontstaat, maar dit keer hebben wij er voor gekozen dit niet te doen. Daarom hebben we een foto zonder reflectie gekregen.

De camera

We hebben ervoor gezorgd dat het omgevingslicht geen invloed had op onze foto. Daarom fotografeerden we met een sluitertijd van 1/250ste. We kozen diafragma 14 om voldoende scherptediepte te krijgen met ons 100 mm objectief. Door de lichtsterkte van de flitser hoog genoeg in te stellen, konden we de foto naar believen belichten.

Mocht licht van de softbox ongelukkig in het objectief vallen, dan kan lens flare ontstaan. Dit kan voorkomen worden door een zonnekap op het objectief te plaatsen (wat wij hebben gedaan) of door flags aan weerzijde van het objectief te plaatsen zodat dit licht wordt tegengehouden.

Het resultaat

In afb 3 zien we hoe het ‘strip light’ van de softbox heeft gezorgd voor een prachtig rim light. Deze foto is niet bewerkt. De rode kleur van het messenkistje kwam dus inderdaad, zoals wij al hoopten, niet op de foto terecht.

De verf van het messenkistje reflecteert wel een beetje. Hierdoor ontstaat een verschil tussen de voorkant van het kistje waar we tegenaan kijken (en wat natuurlijk heel zwart is geworden omdat daar geen licht kan komen) en de bovenkant van het kistje.

Wat verder opvalt is dat de bovenkant van het glas in het middendeel niet belicht wordt. Ook logisch: het licht komt immers van de zijkanten. Wil je dit oplossen, dan kun je een reflector gebruiken of de bovenkant van de flag niet langer laten zijn dan de softbox, maar juist iets lager. Hierdoor zal er ook licht van boven komen.

De conclusie

Afin, een geslaagd experiment dat in heel weinig tijd uit te voeren is en waarvoor maar weinig middelen nodig zijn.

Nog een paar kleine puntjes op de spreekwoordelijke i en dan snel leuk glaswerk fotograferen!

Afb 1: Schematische weergave van de opstelling
Afb 2: De opstelling in praktijk
Afb 3: Het resultaat van de inspanningen