Simpel Glas

Wie de beschikking heeft over een lichttent kan na wat experimenten al snel heel aardige foto’s maken van glazen voorwerpen. Door extra trucks in te zetten, zoals olie in het glas te doen kun je dit nog verder perfectioneren.

Maar al met al kun je veel tijd kwijt zijn om de juiste opstelling te vinden en loont dit vooral de moeite als je een hele hoge kwaliteit foto moet maken of wanneer je meerdere objecten moet fotograferen voor bijvoorbeeld een website, webshop of catalogus.

Soms heb je daar gewoon geen tijd voor of ontbreekt het domweg aan de juiste materialen om een dergelijke foto te maken. Vrees dan niet, want ook met eenvoudige hulpmiddelen zijn hele goede resultaten te verkrijgen. In dit artikel willen we je daar graag mee op weg helpen.

Glas en licht

Glas is transparant en reflecteert. Het zijn deze twee eigenschappen die het zo moeilijk kunnen maken om glas te fotograferen. Om die reden plaats je nooit een flitser op een camera of zet je de flitser niet recht voor het object wanneer je glas fotografeert. Het licht zal immers gereflecteerd worden en vervelende lichtplekken of ongewenste schittering op het object laten zien (zie afb 1). Daarnaast vallen hierdoor eventuele oneffenheidjes in het glas extra op. 

Door een enkele lichtbron te gebruiken en deze achter het glas te plaatsen (zie afb 2), kan deze directe reflectie niet optreden en zullen alleen de contouren van het glas zichtbaar worden (zie afb 3). Deze lichtbron moet dan wel voorzien zijn van een softbox zodat het licht zich als een egale achtergrond laat fotograferen.

Als je niet beschikt over een softbox, dan kun je natuurlijk ook een wit stuk papier of iets anders soortgelijks achter het glas plaatsen en daar de flitser het flitslicht op af laten sturen. Het van het papier weerkaatste licht zal achter het glas komen en voor hetzelfde effect zorgen.

Werking in de contouren

De werking in de contouren in het glas ontstaan doordat de spiegelingen van voorwerpen die achter en aan de zijkant van het glas zijn opgesteld, in het glas terecht komen. Plaats je het glas daarom tussen twee stukken zwart karton (zie afb  4), dan verandert deze reflectie en krijg je op eenvoudige wijze meer controle op hoe deze contouren er uit komen te zien.

Voor afb 5A is geen gebruik gemaakt van het zwarte karton en werkten we dus met de opstelling zoals deze in afb 2 te zien is. In de contouren zie je de voorwerpen weerkaatst die in onze studio stonden. Soms is dat prima, maar als je daar van af zou willen, plaats je het glazen object dus tussen zwart karton zoals in afb 4 aangegeven. Het effect hiervan is duidelijk terug te zien in afb 5B waar de contouren in het glas massief donker geworden zijn.

Je kunt een stuk zwart karton ook achter het glas plaatsen (zie afb 6). Het licht dat rond het zwarte karton zal vallen werkt als een rim light en dit zal er nog steeds zorgen voor het laten ontstaan van de contouren waardoor een fraaie foto gemaakt kan worden met zwarte achtergrond (zie afb 7). Je moet het zwarte karton wel dicht tegen de softbox aanzetten, anders is het effect weg. 

Bijlichten met karton

In afb 8 zie je dat gekleurd glas is gefotografeerd. Omdat dit niet overal doorschijnend is, zou je met de bovenstaande techniek misschien niet goed uit de voeten kunnen. Maar niets is minder waar!

Afb 8A laat zien dat het rim light voor voldoende sfeer kan zorgen. Maar op afb 8B komen we daar niet meer mee weg. De glazen bloemetjes zijn hier duidelijk te donker. Door nu een stukje wit karton buiten het beeld van de camera te houden, maar voor het glaswerk zodat het als reflectiescherm dienst doet, krijgen we afb 8C. We hoeven dus geen tweede flitser hiervoor te gebruiken of andere capriolen uit te halen. Wanneer je hetzelfde zou doen bij de opname voor afb 8A, dan zul je zien dat de foto daar beter door wordt. Een kwestie van experimenteren dus!

En die reflectie dan?

Onder het glaswerk van bijvoorbeeld afb 5 zie je een reflectie. Deze ontstaat doordat we het glas hebben geplaatst op een stukje transparant plexiglas dat we gelegd hebben op wit papier. Heel simpel dus om voor elkaar te krijgen. 

Maar om een dergelijke reflectie te krijgen heb je niet eens plexiglas nodig. De reflectie van afb 3 is best wel goed, vind je niet? Toch hebben we die niet gekregen door met plexiglas te werken. Hiervoor hebben we eerst een glas op de kop gezet zodat de voet naar boven stak, en hebben er toen een ander glas boven op gezet. Je zit dus naar twee glazen te kijken. 

Eenvoudig maar schoon

Misschien lijkt het fotograferen van glas moeilijk, maar met de tips in dit artikel voor eenvoudige opstellingen kun je dus al snel prima foto’s maken van glazen objecten. Houd er wel rekening mee dat je een glazen object altijd eerst heel goed schoonpoetst voordat je hem fotografeert. Alles op het glas wordt zichtbaar en vingerafdrukken zijn natuurlijk “not done”!

 

Afb 1: Flits liever niet van voren om schittering te voorkomen
Afb 2: Gebruik een softbox en stel die op achter het glas
Afb 3: Alleen de contouren worden goed zichtbaar
Afb 4: Aan de zijkant worden twee stukken zwart karton geplaatst
Afb 5: We krijgen nu meer grip op de contouren
Afb 6: Een stuk zwart karton achter het glas
Afb 7: Het rim light zorgt voor een interessante foto
Afb 8: Bijlichten met wit karton doet wonderen!