Van foto naar schilderij

Zoals bij onze trouwe lezers waarschijnlijk wel bekend, dagen de medewerkers van Panthera Visual Media elkaar soms uit. Denk maar eens aan onze “tien minuten vampier”. In dit geval was de aanleiding van de uitdaging een opmerking gemaakt in de wandelgangen over een van onze amateur fotomodellen. Zij werd door een collega ‘een plaatje’ genoemd. Dus kwamen wij te spreken over waar die uitdrukking eigenlijk vandaan kwam en zo ontstond uiteindelijk deze challenge: ‘Maak van een hedendaagse foto een museumstuk zoals een schilderij uit de Gouden Eeuw’.

Bij onze uitdagingen gaat het er om dat we met weinig stappen en relatief eenvoudige technieken het meest optimale effect bereiken. Aan de slag dus!

Een 17de eeuws schilderij

Wanneer je in een museum kijkt naar schilderijen afkomstig uit de Gouden Eeuw, sta je soms verbaasd over het realisme en het kleurgebruik. Maar niet zelden zijn deze schilderijen, door de tand des tijds, wel veel donkerder geworden en grauwer. Gevat in een gouden lijst lijken de portretten je echter nog steeds aan te kijken alsof ze net geschilderd zijn en dat je de daarop afgebeelde personen nog steeds op straat tegen zou kunnen komen.

Veel van die schilderijen zijn erg bekend geworden. Denk bijvoorbeeld aan het “Meisje met de parel”  van Johannes Vermeer, waar vrij recent nog een roman over werd geschreven en dat ook nog verfilmd werd. Opvallend aan dit soort schilderijen is dat ze niet zo maar een portret van iemand zijn, maar vooral iets over die persoon vertellen. Het ging om gelaatsuitdrukkingen en karakters. Iets waar Rembrandt van Rijn later beroemd om zou worden.

De uitgangsfoto

Tijdens het maken van foto’s voor een heel ander artikel, namelijk over het gebruik van een beauty dish, hebben we deze foto (zie afb 1) geschoten. Foto’s die we maken voor artikelen zijn vrij rauw. Daarmee bedoelen we dat we er niets anders mee voor ogen hadden tijdens de shoot dan het zo goed mogelijk illustreren van de inhoud van het artikel. Ze worden dus niet gemaakt zodat de modellen er zo mooi mogelijk op staan, noch maken we gebruik van geavanceerde technieken of middelen om de foto zo goed mogelijk te kunnen maken. We bedienen ons expres van datgene waarvan we verwachten dat amateur fotografen dat zullen doen en kunnen gebruiken, teneinde het zo realistisch mogelijk voor hen te kunnen maken. Op die manier kunnen onze lezers onze artikelen niet alleen goed volgen, maar ook eenvoudig zelf uitproberen.

Ook deze foto is zo gemaakt. Er is maar een lichtbron bij gebruikt. De rand van de beauty dish is linksboven nog zichtbaar. Er is ook geen reflector gebruikt om bijvoorbeeld de rechterkant van de foto wat meer op te laten lichten. Technisch en qua scene gesproken dus een niet al te beste foto. Maar hier doen we het mee.

De bewerkingen

In afb 2 zie je hoe we de beauty dish uit het beeld hebben verwijderd met de ‘Smudge Tool’. Verder hebben we met de 'Spot Healing Brush Tool' moedervlekjes verwijderd en de donkere randen onder de ogen wat weggewerkt. De huid hebben we wat strakker (=vlakker) gemaakt met de Blur Gallery filter.

In afb 3 zie je hoe we met de Liquify Filter de ogen wat hebben vergroot. Rond de ogen hebben we de huid wat lichter gemaakt en de lippen hebben we met de filter Sharpen wat meer benadrukt. We hebben ook de wat lichtere plekken wat aangepast zodat de weerkaatsing van het licht op de huid, met name in het gezicht, wat minder werd.

In afb 4 hebben we over onze afbeelding een doek, geknipt uit een oude foto, gelegd. Deze hebben we uitgeknipt met behulp van de Pen Tool. Met de Puppet Warp Tool hebben we de doek rond de schouders gedrapeerd. Omdat de doek wat te kort was, hebben we stukken er onder ‘geplakt’ met de Stamp Tool. Heel zorgvuldig zijn we niet aan het werk geweest, zoals je ziet. Dit omdat we al wisten dat daar later toch niet meer zoveel van te zien zou zijn.

In afb 5 is te zien hoe we de doek met een Hue/Saturation Adjustment layer hebben verkleurd, door deze layer op ‘colorize’ te zetten en de gewenste kleur te kiezen. Met de noise filter hebben we de doek grof van stof gemaakt en we hebben het decolleté, waar nog een stukje van het moderne t-shirt te zien was, met de stamp tool aangepast aan de scene.

In afb 6 hebben we een kroon en een collier aan de afbeelding toegevoegd. Ook hier hebben gebruik gemaakt van de Puppet Warp Tool om deze voorwerpen goed te kunnen positioneren. Beide voorwerpen hebben we met een Hue/Saturation Adjustment Layer qua kleur en lichtsterkte wat aangepast. Ook de haren hebben we dikker gemaakt door met de Stamp Tool delen er tegen aan te ‘plakken’.

Afb 7 laat zien hoe we het geheel wat donkerder hebben gemaakt en met een Hue/Saturation Adjustment layer groener hebben gemaakt. De randen van de afbeeldingen hebben we donkerder gemaakt door een transparante layer toe te voegen waarop met de Gradient Tool (van zwart naar transparant) een kader is aangebracht.

Afb 8 is afb 7 met een lijst er om heen. Deze lijst is een vrij te gebruiken PNG die we op internet vonden. We hebben het schilderij iets ingekort aan de grootte van de lijst en in de overblijvende rand er onder hebben we een eenvoudig naambordje van het museum geplaatst. Ook hebben we een insigne van de “schilder” (Leon Kok) op het schilderij toegevoegd.

En zo kwamen we, van een eenvoudige foto, in slechts enkele stappen en door gebruik te maken van maar weinig Photoshop technieken, tot een zeventiende-eeuws schilderij. Fun toch?

 

 

 

 

Afb 1: De uitgangsfoto
Afb 2: Lamp verwijderd en huid bijgewerkt
Afb 3: Ogen, lippen en huid verder aangepast
Afb 4: Doek van oude foto toegevoegd
Afb 5: Doek aangepast en decolleté bijgewerkt
Afb 6: Kroon en collier toegevoegd
Afb 7: Donkerder en groener maken, gradient toegevoegd
Afb 8: Lijst, insigne en naambordje toegevoegd