Stripverhaal tekening

Van een foto een afbeelding voor in een realistisch getekend stripverhaal maken, is gemakkelijker dan je wellicht zou denken. Lees hier hoe je dat kunt doen.

Stripverhalen

Hoewel men wel aanneemt dat het moderne stripverhaal rond 1830 ontstond om kranten aantrekkelijker te maken, zou je kunnen stellen dat er al stripverhalen werden afgebeeld op muren in Egyptische graven en uit Griekse zuilen zijn gehouwen.

Stripverhalen worden veel gelezen. Wie kent Kuifje van Hergé bijvoorbeeld niet? Of Suske en Wiske van Willy Vandersteen? Het genre van de stripverhalen werd ook door de kunstwereld ontdekt. De kunstenaar Roy Lichtenstein maakte bijvoorbeeld schilderijen en litho’s van stripverhaalachtige afbeeldingen. Ook hebben diverse Popart kunstenaars geput uit stripverhalen voor inspiratie. Deze aandacht die de kunstwereld aan stripverhalen besteedde leverde een hogere erkenning voor stripverhalen op.  

In de Tweede Wereldoorlog werden stripverhalen van Captain America en Wonder Woman tussen de Amerikaanse soldaten gedeeld. Deze bladen werden Comic Books genoemd. In Japan is daar een eigen variant op ontstaan die manga wordt genoemd. De helden in de eerste comic books waren onfeilbaar. De stripfiguren die later zouden volgen, zoals Spiderman en de Hulk, kregen steeds meer ‘menselijke tekortkomingen’ om ze geloofwaardiger te maken. Inmiddels zijn er stripverhalen die als literair werk zijn bekroond en gericht zijn op een louter volwassen publiek. Een dergelijke strip wordt soms een beeldroman genoemd.

Er bestaan stripverhalen die bijzonder realistisch getekend zijn. Als kind was ik bijvoorbeeld gek op “De opkomst en ondergang van het keizerrijk Trigië” en Storm, beide getekend door Don Lawrence. De tekeningen waren zo mooi gemaakt dat je alleen daarom al liefhebber zou kunnen zijn. Het leek ons leuk om dergelijke realistische tekeningen, in een modern jasje, zelf te kunnen maken. Bijvoorbeeld zoals ze gebruikt worden in de stripverhaalserie I.R.$ van Vranken en Desberg.

Uitgangsfoto

Er zijn verschillende manieren om een dergelijke realistische afbeelding voor een stripverhaal van een foto te maken. In dit artikel zullen we een methode beschrijven die vaak met veel succes toegepast kan worden. Het is daarvoor wel belangrijk om te werken met een uitgangsfoto die niet al te donker is.

De foto die we hier gebruiken (zie afb 1) hebben we genomen van een van onze modellen en verkleint tot een hoogte van 2000 pixels voordat we de foto gingen bewerken. Dit is belangrijk om te weten omdat de instellingen van de filters die we zullen gebruiken hierop zijn aangepast. Werk je met een andere grootte van een afbeelding, dan zul je deze waarden daarop moeten aanpassen.

Kenmerken

Een tekening van een stripverhaal kenmerkt zich natuurlijk omdat het een tekening is. Vaak is die tekening ingekleurd. We zullen er daarom voor moeten zorgen dat de foto er getekend uitziet en dat hij ingekleurd wordt.

Tekenen

Om van de foto een tekening te maken, gaan we eerst de lijnen vastzetten. Hiervoor voeren we de onderstaande handelingen uit:

  1. Maak een kopie van de uitgangsfoto (Ctrl+J)
  2. Filter > Filter Gallery > Poster Edges
    • Edge Thickness: 7
    • Edge Intensity: 3
    • Posterization: 1
  3. Image > Adjustments > Threshold
    • Threshold level: 40
  4. Filter > Stylize > Oil Paint
    • Stylization: 3
    • Cleanliness: 5
    • Scale: 0,1
    • Bristle Detail: 0
    • Lightning: Uitschakelen

We hebben nu afb 2 gekregen. Deze gaan we nog wat bijwerken door met een harde witte brush de ongewenste strepen in het gezicht en rond het haar weg te halen. Hierdoor krijgen we afb 3.

Wat hebben we hierboven nu eigenlijk precies gedaan? De filter Poster Edges zoekt randen in een afbeelding op en met Edge Thickness en Edge Intensity bepalen we hoe dik die randen moeten worden vertoond en ook in welke ‘zwartheid’.

Daarna hebben we met de Threshold functie bepaald dat alles wat een luminosity van 40 of hoger heeft, wit moet worden, alles daar onder (van 0 tot 39) zwart. Toen hebben we met de Oil Paint filter de zwarte punten doorgetrokken alsof het lijnen waren.

Deze ‘lijnen layer’ kunnen we nu even uitschakelen. We gaan ons eerst op de kleuren richten voordat we de lijnen layer weer nodig hebben.

Kleuren

Om de tekening in te kleuren, gebruiken we de kleuren van de foto maar gaan die vereenvoudigen en wat aanpassen zodat het lijkt alsof ze met de hand zijn aangebracht. Daarvoor voeren we de volgende handelingen uit:

  1. Maak een kopie van de uitgangsfoto (Ctrl+J)
  2. Filter > Filter Gallery > Poster Edges
    • Edge Thickness: 0
    • Edge Intensity: 0
    • Posterization: 1
  3. Filter > Stylize > Oil Paint
    • Stylization: 10
    • Cleanliness: 10
    • Scale: 0,1
    • Bristle Detail: 0
    • Lightning: Uitschakelen
  4. Filter > Blur Gallery > Field Blur
    • Blur: 5

We hebben nu afb 4 gekregen. Met de Poster Edges filter (waarbij we nu het versterken van de lijnen hebben uitgeschakeld) vereenvoudig je met Posterization de kleuren. Hoe lager de waarde, hoe meer kleuren in dezelfde range naar elkaar worden toegetrokken.

De stappen 3 en 4 zijn bedoeld om de kleuren geleidelijk in elkaar over te laten lopen.

Willen we nu de kleuren gaan aanpassen naar meer realistische ‘stripverhaal kleurtjes’, dan plaatsen we boven deze layer een Hue/Saturation Adjustment Layer en zetten de waarde voor Saturation op +40. Hierdoor krijgen we afb 5.

Combineren

Wanneer we de lijnen layer, die geheel bovenop moet liggen, weer inschakelen, zien we weer de zwart/witte tekening terug. Zet hiervan de Blend Mode op Multiply. Dit zal er voor zorgen dat alleen de zwarte lijnen zichtbaar blijven en de witte achtergrond zal verdwijnen. Hierdoor krijgen we afb 6 te zien.

Afwerken

Nu we de foto hebben omgezet naar een realistische tekening in een stripverhaal, komt de verdere afwerking. Voor afb 7 hebben we gekozen voor een tekstballonnetje dat gedownload is van het internet. Natuurlijk voorzien van een eigen tekst.

Het kader in afb 7 is gemaakt met de standaard Frame Tool in Photoshop. Wanneer je deze gebruikt zul je merken dat het vanzelf wijst hoe je deze eenvoudige tool moet gebruiken.

 

Afb 1: De uitgangsfoto
Afb 2: Threshold zorgt voor een zwart-wit afbeelding
Afb 3: Onnodige lijnen weggehaald in het gezicht
Afb 4: De kleuren naar elkaar "toegebracht"
Afb 5: De kleuren gewijzigd met een Adjustment Layer
Afb 6: Blend Mode Multiply zorgt dat de lijnen zichtbaar worden
Afb 7: Afwerking met kader en tekstballon