Temperature en Tint

De sfeer van een landschapsfoto omzetten naar een zonsondergang doe je door de Temperature te wijzigen. Maar wat doen Temperature en Tint eigenlijk precies?

Schuifregelaars

In Adobe Camera RAW (ACR) en bijvoorbeeld Adobe Lightroom vinden we schuifregelaars terug om de Temperature en Tint van een foto mee te kunnen wijzigen. Met Temperature bepaal je de verhouding oranje en blauw in de afbeelding, met Tint die van magenta en groen.

Temperature

Licht is niet de hele dag hetzelfde gekleurd. ’s Ochtends is het licht wat blauwer, ’s avonds wat meer oranje. Wij associëren daarom geel-rood licht met warmer licht.

Wanneer een foto meer oranje wordt, oogt hij daardoor warmer. Een oranjeachtige landschap suggereert een landschap dat gefotografeerd is tijdens een zonsondergang. Is een foto juist meer blauw gekleurd, dan oogt het kouder. Hetzelfde landschap lijkt daardoor ’s ochtends te zijn gefotografeerd.

Tint

Of het nu ’s ochtends is of ’s avonds, aan de verhouding magenta en groen verandert er niet zoveel in het daglicht. Maar wanneer je onder water een foto maakt dan merk je al snel dat de foto wat groen/blauwig wordt. De reden hiervan is dat het rode licht niet diep in het water door kan dringen door haar golflengte.

Kunstlicht lijkt vaak niet op daglicht. Het beschikt namelijk niet altijd over de juiste verhouding kleuren en dan gaat het vooral om de verhouding tussen magenta en groen. Hierdoor kunnen foto’s gemaakt bij dit kunstlicht onnatuurlijk overkomen.

In dit soort gevallen biedt Tint de mogelijkheid om de verhouding tussen deze kleuren bij te stellen en het geheel wat natuurgetrouwer over te laten komen.

Color balance

Waarom nu juist deze kleuren? Dat komt omdat blauw en geel, net zoals magenta en groen, zich tegenover elkaar op het kleurenwiel bevinden. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze de ‘hoekpunten’ van het kleurenwiel aangeven. Doordat ze deze plek innemen kun je met behulp van deze vier kleuren alle andere kleuren beschrijven.

In het midden van het kleurenwiel bevindt zich wit. Als de verhouding blauw-geel en magenta-groen precies goed is, ontstaat wit. Dat is dan ook de reden waarom je de witbalans kunt instellen door de Temperature en Tint in te stellen.

Kiezen we met de White Balance Pipet een bepaalde plek in de foto, dan worden Temperature en Tint daar automatisch op ingesteld. Het idee hiervan is dat wit daarmee ook daadwerkelijk als wit wordt vertoond. Maar dan moet je met de White Balance Pipet natuurlijk wel de juiste referentie doorgeven. 

Aanpassen

Door de Temperature en Tint aan te passen, kunnen we de kleuren van een foto terugbrengen zoals ze in werkelijkheid waren of aanpassen omdat gefotografeerd werd met behulp van kunstlicht. Maar het is vanzelfsprekend ook mogelijk om deze schuifregelaars te gebruiken de foto creatief te bewerken door de waarden zo in te stellen dat de kleuren niet worden hersteld, maar verder van de werkelijkheid worden afgedreven.

Afb 1 laat een foto zien die te blauw en te rood (magenta) is. Door handmatig de Temperature iets te verhogen en de Tint iets te verlagen stellen we de kleuren bij zodat we afb 2 krijgen, wat een veel betere representatie geeft van de kleuren die te zien waren toen de foto werd gemaakt.

Het probleem hierbij is echter wel dat we moeten weten wat er mis is aan een foto en hoe we dit het beste kunnen bijstellen. Een prettig hulpmiddel hierbij is dat we dit ook door Photoshop zelf kunnen laten doen.

Uitgaande van afb 1 kunnen we met behulp van de pipet naast de White Balance aangeven waar zich in de foto een 18% grijsvlak bevindt. Nu zou je een grijskaart mee moeten hebben fotograferen om dat goed te kunnen doen, maar het oogwit van mensen komt daar ongeveer mee overeen. We hebben daarom het oogwit van ons model gebruikt om de witbalans automatisch vast te stellen en de Temperature en Tint werden daarop automatisch ingesteld (zie afb 3). De gevonden waarden liggen in de buurt van hetgeen wij handmatig hadden ingesteld voor afb 2.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een Curves Adjustment Layer boven de afbeelding te plaatsen en met behulp van de tweede pipet hetzelfde te doen. In de praktijk werkt deze methode overigens meestal het beste van de drie hier beschreven methoden. We samplen opnieuw de kleur van het oogwit van ons model met het tweede pipet. In afb 4 zien we het resultaat. Dit komt ook in de buurt van de kleuren van de handmatig ingestelde afb 2.

Color Balance Adjustment Layer

Nu kunnen wij ons voorstellen dat je je afvraagt of het veranderen van de verhouding van de kleuren misschien niet het beste gedaan kan worden met de Color Balance Adjustment Layer, want die is daar toch speciaal voor? En je kunt dan ook nog als extra de verhouding cyaan-rood instellen en dat per shadows, midtones en highlights.

De witbalans is een instelling van de camera die de kleurbalans van het licht waarin je fotografeert aanpast, zodat het licht neutraal wit lijkt. Hierdoor kan bijvoorbeeld kunstlicht worden gebruikt voor het maken van foto’s zonder dat de foto's er vreemd gekleurd uit komen te zien. De bijstelling van de witbalans is dus vooral bedoeld als een kleurcorrectie, niet als een kleurverandering.

Door de kleurbalans met de Color Balance Adjustment Layer te wijzigen, stel je de kleuren niet bij, maar pas je de menging van de kleuren in de foto aan. Dit doe je meestal niet om kleuren bij te stellen, maar om ze te willen veranderen. Met de Color Balance Adjustment Layer stel je dan ook de drie RGB-kleurkanalen in en niet alleen de Temperature en Tint.  

Kort antwoord: zeker, je kunt de Color Balance Adjustment Layer gebruiken om de witbalans in te stellen (dus om een kleurcorrectie uit te voeren), maar dat zou wel een stuk complexer zijn. Dus als je de kleur wilt bijstellen, dan kun je beter met Temperature en Tint aan de gang omdat dit gemakkelijker is en minder instellingen vereist.

Afb 5 is een foto gemaakt met een iPhone zonder verdere bewerking. Afb 6 is aangepast door er een Curves Adjustment Layer aan toe te voegen en deze met de pipet automatisch in te laten stellen waardoor de kleuren worden bijgesteld. De foto laat hierdoor beter zien hoe het landschap er die ochtend uitzag. Afb 7 is ook van afb 5 afgeleid maar dan voorzien van een Color Balance Adjustment Layer. De kleuren zijn aangepast om een andere sfeer te creëren. Hierdoor oogt het niet meer zoals het er oorspronkelijk uitzag, maar krijgt de foto een uitstraling met veel meer dramatiek.

 

 

 

Afb 1: De originele foto
Afb 2: Temperature en Tint handmatig aangepast
Afb 3: Aanpassing met behulp van witbalans pipet
Afb 4: Aanpassing met behulp van een Curves Adjustment Layer
Afb 5: De originele iPhone foto
Afb 6: Aanpassing met behulp van een Curves Adjustment Layer
Afb 7: Aanpassing met behulp van een Color Balance Adjustment Layer