Bloemen verven

Light Painting is een techniek waarbij je een foto in het donker maakt terwijl je een lichtbron zoals een zaklampje gebruikt om bijvoorbeeld iets in de lucht te schrijven of om een onderwerp te verlichten. Het is een techniek waarbij je er veelal voor zult kiezen om zoveel mogelijk handmatig in te willen stellen zodat het beste resultaat verkregen kan worden. We hebben daar al vaker iets mee gedaan zoals je hier kunt lezen. 

In onze tuin staat een aantal planten die het aanzien nauwelijks waard zijn. Toch doen we ons best om ze in leven te houden en tot wasdom te laten komen. Onder het motto “ieder leven is de moeite waard” voorzien we ze van nieuwe potten, water op zijn tijd, en de nodige aandacht.

We hebben een paar van deze scharminkels naar binnen gehaald om ze te gebruiken als onderwerpen voor deze tutorial. Als we in staat zijn mensen mooi te fotograferen, dan moet het met deze planten toch ook zeker mogelijk zijn? Iedereen heeft wel iets moois, voor wie goed weet te kijken, deze planten moeten dus ook wel “iets” kunnen hebben!

We plaatsen de potten op een standaard (zie afb 1, linker deel), zetten onze camera op een statief en gebruiken een 100 mm Sigma macro lens. Dat hoeft niet, werken met een 50 mm lens geeft minstens zulke fraaie foto’s, zeker wanneer een wat groter object gefotografeerd moet worden. Wij willen echter maar een klein deel fotograferen, vandaar onze keuze.

Instellingen

De camera gaat op de M-stand. Het diafragma zetten we daarbij hoog. Voor een 50 mm objectief is een diafragma van 10 vaak een prima start om mee te beginnen, maar voor onze 100 mm lens moeten we het echt een stuk hogerop zoeken. We hebben voor deze foto’s een diafragma 25 gekozen.

De sluitertijd heeft alles te maken met hoe snel je zelf bent. Jij gaat immers licht met een lampje op het onderwerp schijnen en daar heb je tijd voor nodig. Je kunt gebruik maken van de bulb stand, waarbij de lens net zo lang open blijft als dat je wil, maar je kunt natuurlijk ook een sluitertijd van vijf of tien seconden gebruiken.

De camera laten we automatisch scherp stellen op het onderwerp, daarna zetten we de autofocus uit. We willen immers niet dat hij straks, in het donker, zijn best gaat doen om opnieuw scherp te stellen om het vervolgens op te geven.

De eerste foto

Tijdens de eerste foto lieten we het gewone licht van de kamer aan, waardoor het omgevingslicht (ambient light) zorgde voor de verlichting. In afb 1 op het rechterdeel zie je daar het resultaat van. Vanzelfsprekend is de witbalans niet goed en wordt de zwarte achterwand donkergrijs, tegen bruin aan. Waardeloze foto dus, maar nu zien we wel goed of de compositie juist is en de scherptediepte ons bevalt. Dan kan de pret beginnen!

Licht uit en klussen maar!

We doen nu het licht in de kamer uit waardoor het behoorlijk donker is geworden. Zouden we nu een foto maken, ongeacht dat we een sluitertijd van tien seconden gebruiken, dan zou deze zwart moeten blijven. Dat testen we uit om geen verassingen achteraf te krijgen, en dat blijkt inderdaad het geval. Zou dat niet zo zijn, dan zouden we het nog meer moeten verduisteren of de sluitertijd korter moeten maken.

Nu gaan we experimenteren met een klein ledlampje op batterijen. Bij afb 2 beschijnen we alleen de voorkant van de plant waarbij we er voor zorgen dat we het lampje nooit stil houden zodat er geen pitlicht ontstaat. We proberen het groene deel van het takje zo gelijkmatig mogelijk te verlichten. En dat werkt dus prima!

Aan afb 3 is te zien dat geen foto hetzelfde wordt! Hier kwam het licht grotendeels van rechtsvoor waardoor richting aan het licht gegeven werd en meer diepte in de foto terecht kwam. Door te experimenteren met de richting van het licht kun je tot hele verschillende resultaten komen. En natuurlijk kun je ook meerdere richtingen in dezelfde foto gebruiken!

Bij afb 4 beschijnen we het plantje alleen vanaf de achterzijde, maar we bewegen de lichtbron nog wel steeds heen en weer. Het licht valt hierdoor prachtig om de takjes heen waardoor het geen rim light, maar een soort hair light lijkt te worden. Het is belangrijk bij dit soort foto’s de lichtbron niet te dicht bij het onderwerp te houden. Hoe dichter het er bij is, hoe harder het licht aankomt. Door het ledlampje iets verder weg te houden, krijgt het licht hier een diffuus effect.

Stel je zou een roos of tulp op deze manier fotograferen, dan wil je misschien juist gebruik maken van het gegeven dat de lamp dichtbij harder licht oplevert. Je kunt de bloem daarmee harder belichten dan de stengel, waardoor de bloem er gedetailleerder en sterker uitspringt. Veel experimenteren dus!

Op afb 5 zie je dat we een andere potje hebben gepakt. Hier is spontaan onkruid in gegroeid waardoor het wel een mini tuintje lijkt te zijn geworden. Er liggen ook wat grote kiezelstenen in het potje. Deze foto is gemaakt met behulp van het gewone omgevingslicht in de kamer zodat we kunnen zien of alles naar wens is ingesteld. De foto zelf laat maar een vlakke saaie vertoning zien.

In afb 6 hebben we het licht laten schijnen op het hoofdonderwerp van onze foto. Meteen springt de bloem er uit en wordt de foto hierdoor een plaatje geschikt om aan de muur te hangen!

Afb 7 maakt de foto ook een stuk spannender dan afb 5 doordat we het licht van de achterkant laten komen. Dezelfde scene maar een compleet andere foto door alleen de richting van het licht te veranderen!

Met afb 8 willen we je laten zien dat het zijlicht en licht van boven (op de bloem) prima gecombineerd kan worden. Soms is het zelfs lastig om te kiezen welke foto je het mooiste vindt wanneer je de verschillende varianten naast elkaar legt.

Hoe simpel afb 9 ook is en hoe weinig het licht ook varieert, het is een goed voorbeeld van hoe deze techniek kan resulteren in uiterst krachtige foto’s.

Deze light painting techniek kan ook gebruikt worden voor productfotografie. Je kunt er zelfs mensen mee verlichten, maar dat doen we een andere keer!

 

Afb 1: De opstelling en een foto met "ambient light"
Afb 2: Het licht komt alleen van voren
Afb 3: Experimenteer door de richting van het licht te varieren
Afb 4: Het licht komt hier van de achterkant
Afb 5: Een saaie, vlakke foto met omgevingslicht
Afb 6: Het onderwerp uitgelicht
Afb 7: Het licht komt meer van onderen
Afb 8: Gecombineerde richtingen van het licht
Afb 9: Simpel kan heel krachtig zijn