Meelshoot

Panthera heeft een grote hal. Onze studio is op de eerste verdieping, maar toch gaan we voor een meelshoot altijd naar de hal (of naar buiten als dat kan). De belangrijkste reden is dat het stof dat het oplevert beter in de hal op te ruimen is, dan in onze studio. Om een meelshoot te doen, plakken we in de hal veel dingen af met grote stukken plastic. En we zetten een ventilator neer. Meel dat zweeft in de lucht kan namelijk voor ontploffingen en brand zorgen wanneer het flitslicht afgaat. Wie al deze nadelen op de koop toe kan nemen, mag fraaie foto's verwachten!

Meel zorgt voor dynamiek op de foto

Foto's zijn statisch. Alles op de foto staat stil. Maar meel, net als druipende honing, melk of water, levert de illusie van beweging. Wanneer een hond nat is en zijn haren uitschudt, zien we op een foto de druppels spiraalvormig van hem vandaan komen. De druppels laten zien met welke kracht de hond zijn vacht uitschudt. Meel in de haren van een model dat snel haar hoofd draait, heeft hetzelfde effect. Meel op de armen en benen van een danser die een move maakt, laat zien wat er gebeurt. Meel is gewoon top!

Gebruik gewone goedkope meel

Meel is wit, en om die reden zorgen wij altijd voor een donkere, liefst zwarte, backdrop bij dit soort foto's. Ik gebruik trouwens altijd gewone goedkope meel (bloem), geen talkpoeder (dat vind ik te fijn en krijg je dat in je ogen, dat ben je niet blij) en zelden gekleurde poeder die bij bijvoorbeeld color runs wordt gebruikt (ik flits liever met gels om kleuren in de meel te krijgen). Ik heb gemerkt dat deze gekleurde poeders vaak moeilijk te verwijderen zijn, zelfs van de modellen zelf.

Gebruik drie flitsers

Ik gebruik voor meelshoots meestal drie of meer flitsers. Dat hoeft overigens niet perse. Met twee flitsers kun je al hele mooie foto's maken. Maar als je over meer flitsers kunt beschikken, dan biedt dat natuurlijk wat meer mogelijkheden. Je hebt in ieder geval een flitser nodig voor het belichten van het model vanaf de voorkant, en een vanaf de achterkant van het model om het meel goed mee te kunnen belichten. De sluitertijd die ik gebruik is meestal 1/200 (hoewel dat niet zoveel uitmaakt) met f/8 voor voldoende scherptediepte. Ik gebruik daarbij een wat hogere ISO (bijvoorbeeld 800) zodat ik de lichtintensiteit van de flitsers kan laten afnemen. De lichtintensiteit van flitsers wordt namelijk niet door de sterkte van het licht, maar door de duur bepaald. Laat ik de intensiteit afnemen (bijvoorbeeld tot 1/16), dan wordt de flitser sneller (liever:de flash duration korter), maar krijg ik natuurlijk ook minder lichtopbrengst. Wil ik dan fotograferen met f/8 om alles scherp te krijgen, dan moet ik vaak indoors wel concessies doen door de ISO omhoog bij te stellen.

Gooi ook eens met meel!

Hoewel het gebruikelijk is meel op het lichaam te leggen (bijvoorbeeld op de armen of op het haar) en dan te bewegen, laat ik mijn modellen ook nog wel eens bekogelen met meel. Dat levert vaak spectaculaire beelden op! Ook kun je de meel laten vallen alsof het meel regent. Iedere manier levert zijn eigen effecten unieke beelden op.

Meel levert, net als water, de illusie van beweging op
Sluitertijd is niet zo belangrijk, het gaat om de flitsduur
Gooien met meel levert vaak spectaculaire beelden op
Door gebruikmaking van gels kunnen fraaie resultaten worden bereikt