Romantisch licht

Iedereen kent wel die romantisch ogende huwelijksfoto’s voorzien van een bruid in wit met op de achtergrond een magisch betoverend geel licht. In dit artikel zullen we zien dat er weinig magisch is aan dit soort foto’s.

De foto

Als we naar dergelijke foto’s kijken, zien we dat de bruid in een bosrijke omgeving staat met een warm geel tegenlicht. Natuurlijk is deze stijl niet voorbehouden aan bruidsfoto's en kan het ook heel goed voor andere doeleinden worden gebruikt. Deze techniek zie je bijvoorbeeld ook uitstekend toegepast binnen boudoir fotografie. Omdat je dit effect met behulp van Photoshop zelf toe kunt voegen, bepaal de mate waarin het optreedt, de kleur en ga zo maar door. Er ontstaan hierdoor veel mogelijkheden.

In dit artikel gaan we met weinig stappen een dergelijke romantische foto maken zoals je die wel eens ziet als stockfoto. Wij hebben dit voorbeeld in relatief weinig tijd gemaakt. Daardoor is het eindresultaat lang niet zo fraai als dat het kan zijn. Onze foto is echter alleen maar bedoeld om te laten zien hoe je dit kunt aanpakken. Ga je met deze techniek aan de slag met een foto, neem dan voldoende tijd en let vooral op de details. Je zult zien dat dit zeker de moeite loont!

Echt maken

Om een dergelijke foto zonder Photoshop te maken, ga je naar buiten en loop je een park of een bos in. Zorg dat de avondzon zich laag achter het model bevindt en gebruik een flitser om de "bruid" in te flitsen wanneer je de foto maakt. Je kunt er ook voor kiezen om juist 's ochtends vroeg aan de slag te gaan. Zeker in de lente kan het dan voorkomen dat je mist op de achtergrond krijgt wat het licht prachtig laat spelen. Je moet wel geluk hebben, want meestal is het licht niet geschikt genoeg, maar het is zeker de moeite van het proberen waard!

Namaken

Een soortgelijke foto kunnen we ook in de studio maken. We plaatsen daarvoor achter het model een of meerdere flitsers zodat voldoende rim light ontstaat (zie afb 1A). We zullen voor deze foto de achtergrond los van het model moeten gaan bewerken. We zullen daarom het model netjes uitknippen en als aparte layer bovenop de achtergrond moeten leggen (zie afb 1B).

Overigens, een foto buiten gemaakt die te weinig romantisch licht vertoont, kun je hier ook voor gebruiken. Knip dan het model uit en leg haar op een aparte layer, net zoals je dat zou doen voor een foto gemaakt in de studio. Selecteer het model (houd Ctrl ingedrukt en click met de muis op de layer), activeer de achtergrond layer en vergroot daar de selectie van het model (Select > Modify > Expand) zodat de selectie goed over het model heen valt. Daarna zorg je er voor dat op de layer met de achtergrond daar waar het model staat het model wordt verwijderd met Edit > Content-Aware Fill. Heel precies hoeft dat niet te gebeuren, later valt dat toch niet meer op.

De achtergrond

Nu de achtergrond los van het als aparte layer onder de layer van het model ligt, kunnen we daar verder mee aan de slag (zie afb 2A). Maak van de achtergrond layer een Smart Object (Layer > Smart Objects > Convert to Smart Object) en gebruik Filter > Blur Gallery > Field Blur om deze layer een stuk onscherper te kunnen maken (zie afb 2B). Door er een Smart Object van te maken ben je in staat achteraf aanpassingen te blijven doen wanneer het resultaat onverhoopt tegen mocht vallen.

Met een zachte zwarte Brush of met de Gradient Tool kun je op het masker van de Field Blur bepalen dat de vervaging van objecten die zich dichtbij bevinden minder optreedt dan van objecten die verder weg staan. In afb 2C zie je hoe we hiermee het gras aan dichtbij ons model hiermee minder onscherp hebben gemaakt.

Het Bokeh

Plaats een nieuwe transparante layer tussen de layers voor de achtergrond en het model en verf daar met behulp van een zachte Brush witte plekken in waarvan je het ‘romantische’ licht wilt laten komen. Laat het licht van "logische plakken" komen, dus tussen de bomen door en niet vanaf de bomen. Omdat het licht als bokeh over moet komen, plaats je bij voorkeur stippen met een grote Brush, en trek je geen strepen (zie afb 3A).

Gebruik op de layer met de witte stippen Filter > Blur > Motion Blur en kies als Angle een hoek die overeenkomt met de achtergrondfoto waar het licht vandaan zou moeten komen. Bij ons is dat iets van 50 graden. Met de Distance bepaal je hoe lang de lichtstrepen moeten worden. Wij hebben hier voor 250 pixels gekozen omdat onze foto voor het artikel slechts 950 pixels breed is. Eventueel pas je het gebied dat met licht bedekt wordt aan met Transform > Skew (zie afb 3B).

Boven de layer met het licht plaatsen wij een Solid Color Adjustment Layer in een oranje kleur. Deze layer hebben we geclipt (Alt+Ctrl+G) aan de licht layer zodat het licht oranje wordt gekleurd. Het voordeel hiervan is dat we, door in de Solid Color Adjustment Layer een andere kleur te selecteren, heel gemakkelijk kunnen experimenteren met kleuren totdat we de juiste kleur hebben gevonden (zie afb 3C).

Opvallend in ons geval was dat de foto nogal grauw blijft. Daarom plaatsen we boven de achtergrondafbeelding een Vibrance Adjustment layer en verhogen we de Vibrance. Hierdoor worden de kleuren van de achtergrondafbeelding wat levendiger. Experimenteer eventueel met de Blend Mode van de layer met licht door bijvoorbeeld Linear Dodge of Linear Light te kiezen. In ons geval hebben we hem gewoon op ‘Normal’ laten staan (zie afb 3D). 

Kloppend maken

Door een transparante layer boven het model te leggen en daar met behulp van de Gradient Tool een verloop van het gebruikte oranje naar transparant op aan te brengen vanuit de richting van het licht, wekken we de suggestie dat het licht ook wat voor het model langs komt. Gebruik Opacity voor deze layer om de juiste sterkte van het licht te bepalen.

Nu komt het er op aan in welke mate de rand van het model goed past bij de achtergrond. Mogelijk moet je deze rand wat transparanter maken of wil je de layer van het model verkleuren door er een Adjustment Layer aan te clippen die hiervoor zorgt. Ook kun je met een gradient de onderkant wat donkerder maken. Uiteindelijk krijg je dan iets zoals afb 4.

Meer en anders

Natuurlijk is het mogelijk om meerdere elementen zoals extra personen toe te voegen (zie afb 5). Wij hebben hiervoor het jurk van het tweede meisje in een andere kleur weergegeven door er een Solid Color Adjustment Layer boven te leggen, te kiezen voor de Blending Mode Multiply en met een mask op deze layer alleen de jurkje te laten verkleuren.

Zoals eerder gezegd kan deze techniek ook heel goed voor andere toepassingen worden gebruikt. Afb 6 is een boudoir foto waarbij roze licht vanuit een raam in de linkerbovenhoek de scene binnenkomt. Dit licht is op precies dezelfde wijze tot stand gekomen in Photoshop. 

 

Afb 1: Fotografeer het model, let op het licht en knip haar uit
Afb 2: Plaats een achtergrond, maak het onscherper, eventueel met een mask
Afb 3: Creëer het bokeh-achtige licht en geef het richting
Afb 4: Vervolmaak met Vibrance en Opacity
Afb 5: Verkleur het jurkje met een Solid Color Adjustment Layer
Afb 6: Als geheel andere toepassing