Uitknippen met Quick Selection

Hoe vaak gebeurt het wel niet dat je een onderwerp zou willen uitknippen uit een opname om deze te verwerken in een andere afbeelding? Zo doe je dat handig met de Quick Selection Tool!

Verschillende manieren

Er zijn nogal wat manieren om delen uit een opname vrij te maken. Veel van die manieren staan elders beschreven op deze site. Daar onder vind je manieren waar speciale apparatuur voor benodigd is, zoals de Freemask methode wat met bijvoorbeeld Siros Studiolampen kan worden gebruikt of het werken met een chroma key scherm. Ook kun je natuurlijk gebruikmaken van de Lasso Tool of Pen Tool in Adobe Photoshop of van de vele (vaak commerciële) additionele filters die voor Photoshop te koop zijn die dit klusje kunnen helpen te klaren.

Er is een ding dat al deze methode overeenkomstig hebben: geen van de methoden werkt goed in alle gevallen. Dat is ook het geval met de Quick Selection Tool methode die we in dit artikel hebben beschreven. Het voordeel van deze techniek is wel dat het zijn werk vaak behoorlijk goed doet, simpel en snel in gebruik is en standaard in de nieuwere versies van Photoshop is opgenomen. Reden genoeg dus om ons hier eens naar te kijken!

Dit voorbeeld

Om te laten zien hoe je met de Quick Selection Tool eenvoudig ook complexere delen van een foto kunt uitknippen, hebben we de foto gebruikt die we in onze studio van een van onze fotomodellen hebben gemaakt (zie afb 1). We willen het meisje vrij maken van de studioachtergrond en er een andere achtergrond achter plaatsen.

Om dit te doen hebben we de afbeelding in Photoshop ingelezen en er met Ctrl+J even een kopie van gemaakt. Je wilt immers niet het origineel geweld aan doen zodat daar altijd op terug gevallen kan worden.

Start met een globale selectie

We kiezen nu uit de toolbar de Quick Selection Tool en  drukken in de toolbar onder het menu op de knop ‘Select Subject’. Photoshop herkent blijkbaar de scene want hij selecteert het meisje in de foto. Dat is niet zo moeilijk bij deze foto maar ook in complexere foto’s gaat dat vaak best aardig. Versie 21 van Photoshop die in 2019 uitkwam doet dit echter beter omdat hier een knop voor onder de Quick Selection Tool is gemaakt. Heb je die geactiveerd dan kun je een rechthoek op een deel van de foto plaatsen waar binnen Photoshop moet gaan onderzoeken naar het onderwerp.

Handige functies, maar het selecteren van het onderwerp gaat soms niet helemaal goed omdat er ook nog wel eens delen worden geselecteerd die daar niet bij horen of juist delen niet worden geselecteerd die er wel bij horen, maar we hebben hierdoor al wel een goede start gekregen.

We drukken nu op de knop “Select and Mask”. Mogelijk zie je nu niets meer van de selectie. Kies dan onder View Mode rechts in het scherm voor een van de opties in het dropdown menu, bijvoorbeeld voor “Overlay”. Je krijgt nu een rode kleur te zien op het deel dat niet geselecteerd wordt.

Activeer de bovenste tool (Quick Selection Tool) door op W te drukken. In de toolbar onder het menu kun je kiezen voor een + en een – knop. Met behulp van deze knoppen bepaal je de werking van de muis. Zijn er delen die je wilt toevoegen omdat niet het gehele onderwerp is geselecteerd, dan activeer je vanzelfsprekend de plus-knop en klik je op het gewenste deel van de foto. Het zal je niet verbazen dat je met de min-knop juist delen kunt verwijderen. Door de grootte van de muiswijzer aan te passen (gebruik hiervoor de [ en ] knoppen) kun je sneller of fijner te werk gaan.

Ga hiermee door totdat je het onderwerp in de selectie hebt gekregen. Probeer daarbij niet de allerkleinste stukjes langs de contouren te (de)selecteren. Dat komt later wel. Wij hebben hierdoor afb 2 gekregen.

In afb 2 kunnen we goed zien dat een deel van de achtergrond dat zich tussen de haren bevindt wordt geselecteerd. Daarnaast is duidelijk dat een aantal dunne haren juist niet is geselecteerd. We hebben daarom behoefte aan een verdere verfijning van de selectie.

Ga dan voor de verfijning

Druk nu op R (hiermee selecteer je de “Refine Edge Brush Tool”) en verf daarmee over de randen van het onderwerp waarvan je meent dat verdere verfijning van de selectie nodig is. In ons geval verven we ook over de haren heen. Je hoeft niet in een keer de gehele rand te verven, dat kun je ook in delen doen.

Ook hiervoor geldt dat je met [ en ] de muiswijzer groter en kleiner kunt maken, wat vanzelfsprekend effect heeft op het gebied dat bewerkt wordt. Overigens kun je op de werking van de tool invloed uitoefenen door aan de rechterzijde met de schuifregelaars te experimenteren.

Na ieder stukje dat je geverfd hebt, zal Photoshop met een kunstig stukje algoritme delen onder de selectie verwijderen terwijl het andere delen zal proberen te behouden. Ben je tevreden, sluit de functie dan af en maak met de selectie een mask. We hebben nu een layer gekregen die er uit ziet als afb 3. Dat lijkt er goed uit te zien.

Test met een Color Fill

Maar door een Color Fill Adjustment Layer te plaatsen met een contrasterende kleur onder de transparante layer, zien we pas echt wat we hebben gedaan (zie afb 4). Boven op het hoofd hebben we blijkbaar teveel verwijderd en bijvoorbeeld rechts en links in het haar klopt het ook niet echt.

Geen nood, want de 'Select and Mask' functie kan opnieuw geactiveerd worden. In plaats dat we uit het dropdown menu voor Overlay kiezen, hebben we nu wel voor “On Layers” gekozen waardoor we de door ons zelf gekozen achtergrondkleur kunnen gebruiken om te zien wat we doen.

Allereerst drukken we op B (voor de brush tool) en kunnen nu de teveel verwijderde onderdelen op het hoofd gemakkelijk terug halen door dit deel te verven. Dit is niet anders dan een normaal mask op die plek van wit te voorzien.

Het voordeel van teruggaan naar de 'Select en Mask' functie is dan ook vooral dat we daarin weer op R kunnen drukken en verder kunnen gaan met de intelligente automatische verwijder tool van Photoshop zelf. Dat gebruiken we hier om de haren beter bij te werken. Hierdoor ontstaat afb 5.

In afb 5 is te zien hoeveel beter het resultaat nu geworden is en hiermee kunnen we wel met goed fatsoen verder.

De achtergrond plaatsen

We schakelen nu de Color Fill Adjustment Layer uit en plaatsen een achtergrond onder de transparante layer. Passen beide niet goed bij elkaar omdat de kleuren bijvoorbeeld niet goed passen, dan kan gebruik gemaakt worden van de methode zoals hier beschreven. Aan het uitgeknipte onderwerp zal het vast en zeker niet liggen. Dit is met behulp van de Quick Selection Tool immers fraai uitgeknipt!

 

 

 

 

 

Afb 1: De uitgangsfoto
Afb 2: Begin met een ruwe selectie van het onderwerp
Afb 3: Na masking lijkt het resultaat best aardig te zijn
Afb 4: Controleer met een contrasterende kleur
Afb 5: Een veel beter resultaat na verdere verfijning
Afb 6: Nu kan een andere achtergrond worden geplaatst