Low-key Photography

Wanneer je donkere scènes fotografeert waarbinnen bepaalde onderdelen, door er licht op te laten vallen, naar voren komen, creëer je mysterieuze foto’s waarbij de kunst van het weglaten centraal staat.

Schilderijen

Al tijdens de renaissance en de barok maakten schilders zoals Rubens, Rembrandt maar ook Caravaggio en Leonadro da Vinci gebruik van een overheersend zwart in hun doeken om daarmee het licht, dat vaak vanuit een enkele lichtbron zoals een raam of een kaars afkomstig was, op een bepaalde plek te laten komen waar de nadruk op moest worden gevestigd.

Het gebruik van zwart op deze manier zorgt voor dramatische scènes. Binnen de fotografie is deze stijl geadapteerd en verder ontwikkeld. Fotografen maken soms foto’s waarbij alleen nog maar de contouren van het onderwerp zichtbaar zijn.

De kijker bepaalt

Wanneer veel niet te zien is, omdat het in het donker verscholen ligt, zal de kijker zijn fantasie moeten gebruiken om de leegtes in te kunnen vullen. Door low-key fotografie te gebruiken, zorgen fotografen er daarom voor dat de kijker wordt aangespoord het beeld zelf verder af te maken. Hun foto’s zijn daardoor te beschouwen als een aansporing tot hersengymnastiek.

Low-key foto’s zijn foto’s waar suggestie en subjectiviteit een grote rol in kunnen spelen. Doordat veel van deze foto’s ook nog eens in zwart-wit worden uitgevoerd, krijgen ze nog meer een extra abstracte en vaak ook onwezenlijke, raadselachtige, onwerkelijke en onthechte uitstraling. In dit artikel zie je daar wat voorbeelden van.

Maken van low-key foto’s

Meestal worden low-key foto’s gemaakt in een studio waar het eenvoudig mogelijk is om te verduisteren. Veel fotografen die zich met low-key photography bezighouden hebben aangegeven dat het succes van low-key photography schuilt in de aandacht die er wordt gegeven aan de achtergrond.

Door slechts een enkele lichtbron te gebruiken en het licht daarvan te richten met bijvoorbeeld een snoot, is het technisch verder niet zo moeilijk om een low-key foto te maken.

Het echte probleem van het maken van een goede low-key foto is dan ook vooral de compositie en het gebruik van het licht daarin. Low-key fotografen spreken daarbij vaak over een zogenaamd “Rembrandtiaans licht”, refererend aan het lichtgebruik van Rembrandt van Rijn.

De tegenhanger van low-key photography is de high-key photography. Een stijl waarbij juist wit een belangrijke rol speelt.