De onzichtbare

In 1897 schreef H.G. Wells de roman “The Invisible Man”, welke ons inspirerende tot het maken van een foto van onzichtbare mensen.

De onzichtbare man

In het boek van Wells komt in het Engelse dorpje Iping een man logeren in een herberg die geheel bedekt wordt door een jas, hoed en handschoenen en verband om zijn gezicht gewikkeld heeft. Hij draagt daarbij een zonnebril. Het blijkt een wetenschapper te zijn die onzichtbaarheid heeft uitgevonden maar zichzelf niet terug kan veranderen, met alle gevolgen van dien.

Het leek ons leuk om te proberen deze onzichtbare te portretteren. Maar hoe doe je dat op een realistische manier?

Het probleem

Het probleem dat opgelost moet worden is niet dat iemand onzichtbaar gemaakt moet worden. Immers, met Photoshop is het eenvoudig om onderdelen zoals een hoofd of handen van een foto weg te halen. Maar door een hoofd te verwijderen krijgen we nog niet dat te zien wat zich achter dat hoofd zou hebben moeten bevinden wanneer die persoon echt onzichtbaar zou zijn geweest. We zien daarom niet de binnenkant van de kraag wanneer we alleen het hoofd verwijderen. En als iemand een hoed op heeft en we hebben het hoofd verwijderd, hoe kun je dan de binnenkant van de hoed te zien krijgen?

Natuurlijk kun je de binnenkant van een hoed los fotograferen en die er op leggen, maar hoe houd je de hoed in precies de goede positie vast? Een echte uitdaging dus!

Combineerproblemen

Als je een aantal foto’s goed wilt combineren, is dat vaak een heel gedoe, vooral als het wat complexer wordt. Begin er mee om de foto’s onderling zo weinig mogelijk te laten afwijken. Licht en kleur maar ook scherptediepte en scherpstelling moeten zoveel mogelijk gelijk gehouden worden.

Het is op die manier eenvoudig om een persoon twee keer op dezelfde afbeelding te krijgen. Zet de camera op een statief, alle instellingen in de M-stand en op de eerste foto plaats je het model aan de linkerzijde, op de tweede foto aan de rechterzijde van een tafel. In Photoshop combineer je beide foto’s tot een geheel en zie daar: van dezelfde persoon hebben we er twee aan een tafel zitten en het ziet er meteen heel realistisch uit. Zie afb 1 die op deze manier gemaakt is of lees dit artikel.

Het wordt wel iets complexer wanneer we een hoed op de juiste plaats en in de juiste stand moeten gaan vasthouden. Omdat we geen zin hebben in het maken van honderd foto’s waarvan er misschien een goed is, gaan we dat anders oplossen!

Capture One Overlay

Met behulp van het software pakket Capture One kun je een foto maken, deze als overlay inlezen en met live view het actuele beeld van de camera over de eerste foto projecteren. Het gemak wat je hiervan hebt is dat je het losse onderdeel dat je wilt fotograferen, bijvoorbeeld een kraag, in precies dezelfde hoek kunt brengen en zelfs op dezelfde plaats in de foto, als op de uitgangsfoto. Dat is natuurlijk wel zo prettig!

We maken daarom eerst de foto van ons model zoals we de compositie willen maken (zie afb 2). Daarna lezen we deze foto in als overlay in Capture One en houden we met behulp van live view na elkaar zaken zoals de hoed, kraag en mouwen precies op de juiste plaats zodat we daar een foto van kunnen maken (zie bovenste rij van afb 3, de onderste rij toont de foto’s die daaruit voort gekomen zijn). Daarna combineren we deze foto’s tot een geheel in Photoshop (zie afb 4) door de ‘afwijkende’ delen uit de foto’s als invulstukken te knippen en te verwerken in de eerste foto. In afb 5 zie je het resultaat van ons knutselwerk.

Opletten

Wat vanzelfsprekend belangrijk is bij deze techniek, is dat de camera in de M-stand staat zodat de onderlinge verschillen tussen de afzonderlijke foto’s zo klein mogelijk blijft. Niet alleen blijven bepaalde onderdelen op hun plaats staan doordat de positionering niet meer wijzigt; het diafragma, de sluitertijd, de ISO en zelfs de autofocus stellen we allemaal handmatig in zodat daardoor geen verschillen tussen de foto’s kunnen gaan ontstaan.

Vergeet niet dat het niet genoeg is om alleen bijvoorbeeld de hoed, kraag en mouwen te fotograferen, maar dat je ook de delen die ‘achter’ de zaken liggen die je wilt gaan verwijderen moet fotograferen. Staat er achter het hoofd een kast, dan moet je ook van die kast een foto hebben. Verwijder je handen, zorg er dan voor dat je een foto hebt van de trui die daar achter ligt, etc..

Afb 6 is een uitgewerkt voorbeeldje gemaakt op basis van afb 1. Gewoon heel leuk om te doen natuurlijk!

Afb1: Twee keer dezelfde persoon op een foto is niet zo'n probleem
Afb 2: Fotografeer iemand eerst in de gewenste pose
Afb 3: Met behulp van Capture One "invulstukken" fotograferen
Afb 4: Combineer de foto met de "invulstukken"
Afb 5: Het resultaat van het knutselwerk
Afb 6: De foto van afb 1 verwerkt