Flower Face Effect

Nogal wat mensen hebben zich gewaagd aan het maken van een zogenaamd flower face. Maar vaak zie je dat dit nogal nep is. Hoe komt dit en hoe kun je dit voorkomen?

Flower Face Effect

Een afbeelding van een flower face biedt een surrealistisch beeld van een persoon, door de afbeelding een soort pop geworden, waar binnen bloemen lijken te groeien en door openingen in de huid naar buiten komen zetten.

Het maken van een flower face afbeelding is relatief eenvoudig. In hoofdlijnen komt het neer op het plaatsen van het (uitgeknipte) onderwerp op een onafhankelijke achtergrond, het gedeeltelijk verwijderen van delen van het lichaam en die verplaatsen, er een zekere mate van diepte aan geven en planten toevoegen.

Deze techniek kan vanzelfsprekend ook gebruikt worden om het inwendige van bijvoorbeeld een androïde te laten zien. In plaats van bloemen gebruik je dan gewoon wat elektronica onderdelen. Maar hoe simpel het ook klinkt, vaak gaat het mis en valt het eindresultaat tegen. Laten we eens kijken hoe dat komt en wat je daar tegen kunt doen.

De foto voorbereiden

De eerste stap is dat je een foto gaat voorbereiden op het flower face effect. Wij gebruiken hiervoor een foto die we van een van onze modellen in onze studio hebben gemaakt (zie afb 1). Let wel, je maakt het jezelf wat gemakkelijk wanneer je werkt met een foto waarbij het model recht in de camera kijkt of juist ‘ en profiel’  is gefotografeerd. Maar goed, dit dient enkel maar als een voorbeeldje.

Knip het onderwerp uit en maak een passende achtergrond. Wij hebben hiervoor gewerkt met de gradient tool nadat we met het kleurenwiel een kleur paars hebben gekozen die goed past bij het groen van het shirtje van ons model (zie afb 2). Het uitgeknipte model ligt nu op een transparante layer bovenop de achtergrond.

Vanaf hier kunnen we aan de slag met de flower face effect.

Het gezicht bewerken

Met de Pen Tool maken we een selectie in het gezicht. We knippen het gezicht uit de modellayer en leggen deze als aparte layer boven op de modellayer. Daarna verplaatsen we hem zodat afb 3 ontstaat.

Van de modellayer maken we een kopie (Ctrl+J) en schakelen deze nog even uit. Deze kopie bevindt zich tussen de oorspronkelijke modellayer en het gezicht in en gaan we later gebruiken.

Aan de oorspronkelijke modellayer voegen wij een layer style toe (Layer > Layer Style > Bevel & Emboss ) en zorgen ervoor dat hiermee een verhoging ontstaat langs de rand. Daarvoor kun je experimenteren met Inner Bevel, Size en Soften. Afhankelijk van de grootte van de afbeelding zul je deze waarden natuurlijk moeten aanpassen.

De hoek (angle) en hoogte (altitude) waaronder je het licht in deze layer style plaatst zijn natuurlijk van grote invloed op het effect en verdienen dan ook voldoende aandacht.

Als de diepte eenmaal gerealiseerd is, zul je zien dat dit ontstaat overal waar zich een rand bevindt, dus ook bijvoorbeeld rond de haren, armen en schouders. Iets wat natuurlijk niet wenselijk is. Voeg daarom een mask toe en zorg er voor dat alleen de opening in het hoofd zichtbaar blijft. Schakel dan de tweede modellayer in en zorg er voor dat je met behulp van een mask op die layer juist de opening zichtbaar maakt van de modellayer die er onder ligt. Op die manier ontstaat het Bevel & Emboss effect alleen langs de rand van de ‘wond’, en niet op andere plaatsen.

Hetzelfde doen we nu voor de layer van het gezicht zelf. We maken daar dus een kopie van (Ctrl+J) en schakelen dit nog even uit. We knippen wat gaten in het gezicht en halen tanden en ogen weg. Dan kopiëren we uiteindelijk de Layer Style van de modellayer en plakken die op de onderste gezichtlayer en werken met de masks van beide gezichtslayers het geheel bij zodat het er uit komt te zien als dat we willen. We hebben nu afb 4 gekregen.

Nu invullen

Op het internet zoeken we nu naar een plaatje van iets voor de invulling en komen daar elektriciteitskabeltjes tegen. Prima als voorbeeld om mee te experimenteren. We scalen en roteren ze (Ctrl+T) en leggen ze op de juiste plaats. Met een mask op de kabeltjeslayer halen we delen weg zodat het lijkt alsof de kabels uit het hoofd en grotendeels achter het gezicht maar ook er doorheen lopen.

We voegen onder de originele modellayer nog een transparante layer toe en verven het gat in het hoofd in met een bruine kleur. Hierdoor ontstaat afb 5. Een afbeelding die doet wat we willen, maar natuurlijk niet zo interessant is door de kabeltjes. Experiment gelukt, en vrij simpel te realiseren, dus waarom gaat het dan toch zo vaak mis?

Het gaat snel mis

Hoewel deze techniek relatief eenvoudig is, gaat het toch snel mis. Kijk maar eens op het internet naar de vele voorbeelden die je met het flower face effect daar kunt vinden. Je zult snel ‘ aanvoelen’ dat er iets niet klopt aan deze afbeeldingen. Laten we eens kijken naar afb 6 om te zien wat daar nu voor zorgt.

Vanzelfsprekend wordt afb 6 op dezelfde wijze gemaakt als afb 5, maar we hebben deze gemaakt om je te kunnen laten zien hoe je eenvoudig de fout in kunt gaan. Je voelt meteen dat er iets niet klopt bij deze afbeelding. Wat je in afb 6 ziet, is dat we losse bloemen hebben gebruikt, gedownload van een site waar je gratis te gebruiken png bestanden vandaan kunt plukken. Niets mis mee dus.

Op het eerste gezicht dus misschien best aardig, maar wie er wat langer naar kijkt ziet dat het een slechte afbeelding is geworden. Op de eerste plaats kloppen de verhoudingen van de bloemen niet. Sommige bloemen zijn in werkelijkheid veel kleiner, andere juist groter. En ze kloppen ook niet in verhouding tot het model. Dit soort ‘vormfouten’ maakt dat je als kijker snel tot de conclusie zult komen dat het nep is, met Photoshop gemaakt. En dat mag niet, want je moet de foto wel ‘geloven’.

Op de tweede plaats valt het licht op een verschillende manier op de afzonderlijke bloemen. Soms van boven, soms van voren en ga zo maar door. Dat zou in werkelijkheid helemaal niet kunnen en dat maakt de afbeelding eveneens onrealistischer.

En dan is er nog wel een en ander op te merken over de kleurverzadiging. Sommige bloemen beschikken over een veel hogere saturatie dan andere waardoor je meteen kunt zien dat het losse afbeeldingen zijn en dat het niet bij elkaar hoort. Ze passen ook niet bij het model qua kleur en lichtval. Leuke huisnijverheid dus, maar een dikke onvoldoende als het gaat om een werk dat geloofwaardig genomen moet worden.

Nu zou je er voor kunnen kiezen om te werken met oplossingen die binnen het kleurenscala vallen door ze te renderen. Afb 7 is gemaakt door met de Pen Tool een lijntje te tekenen en met behulp van Filter > Render > Tree zelf takjes te genereren. Maar wat je aan deze afbeelding goed kunt zien is dat het geen echte takjes zijn en ook dat werkt natuurlijk niet mee aan de geloofwaardigheid van het eindresultaat. Geen shortcut dus, je moet echt aan de slag voor een goede afbeelding. 

Afb 8 lijkt meer te kloppen. Dit komt doordat het ‘ inwendige’ bestaat uit elektronica waarbij de kijker helemaal niet kan weten of dit wel goed op schaal of of op kleur is. Dit soort beelden kunnen we daarom sneller realistisch maken. Er is echter meer mee gedaan. De ‘scherf’ is ietsje lichter gemaakt (suggestie dat deze zich iets dichter bij de lichtbron bevindt dan het gezicht) en is voorzien van een beetje schaduw, waarmee het geheel geloofwaardiger wordt.

Je kunt kleuren natuurlijk beter op elkaar laten afstemmen. In dit artikel lees je daar meer over en ook hier beschreven we daar al eerder het een en ander over. Met behulp van de nieuwste versie van Photoshop kun je ook gebruikmaken van de Neural Filter Harmonization. Om afb 8 te maken hebben we de kleuren zelf op elkaar afgestemd. Maar daar is nog meer mee aan de hand. Deze foto heeft betekenis gekregen doordat er een verhaal of een emotie mee wordt doorgegeven. Alleen wat bloemen of planten plaatsen heeft immers zo weinig nut als het niet helpt een boodschap over te brengen.  

Wat het matchen van kleuren betreft zie je overigens nog wel eens dat fotografen het model in zwart-wit uitvoeren en de bloemen in kleur. Je ontloopt hiermee het probleem de kleuren tussen het model en de bloemen niet goed te kunnen matchen terwijl het toch toch een fraai eindresultaat kan leiden. 

Samenvatting

Het Flower Face Effect is, technisch gesproken, in Photoshop niet zo moeilijk om te maken, maar om een realistisch uitziend eindproduct te krijgen moet je echt wel een en ander ondernemen.

Het belangrijkste is om, in deze surrealistische plaat, heel geloofwaardig elementen bij elkaar te plaatsen. Daarvoor moet je letten op de verhoudingen, de lichtval en de kleuren.

Afb 1: De originele foto
Afb 2: Achtergrond gemaakt met behulp van het kleurenwiel
Afb 3: Met de Pen Tool een selectie uit het gezicht verplaatsen
Afb 4: Met Bevel & Emboss wordt wat diepte aan de lagen gegeven
Afb 5: Experiment gelukt. Simpel, dus waarom gaat het vaak mis?
Afb 6: De verhouding, het licht en de kleuren passen niet bij elkaar
Afb 7: De gerenderde takjes zijn zichtbaar ' nep' en volstaan niet
Afb 8: Niemand weet hoe het inwendige van een robot eruit zou moeten zien
Afb 9: Een foto zou een verhaal moeten vertellen of een gevoel over moeten brengen