Reclamefotografie

Door te adverteren probeert men anderen te verleiden producten of diensten te kopen. Voor deze advertenties zijn foto’s nodig. Werk voor de reclamefotograaf.

Bij reclamefotografie draait het er om producten of diensten zo neer te zeten dat ze aangeprezen worden. We vinden dan ook reclamefoto’s terug in tijdschriften, catalogi en zelfs op billboards.

Goede reclamefoto’s moeten de boodschap die men probeert over te brengen helder communiceren en daarvoor moet veel uit de kast worden gehaald. Meestal speelt niet alleen het onderwerp zelf een belangrijke rol, maar ook het imago wat daarmee geidentificeerd moet worden. Het stimuleert de verkoop nu eenmaal als de potentiele afnemer van een sportschoen denkt dat hij daar harder mee kan lopen of zelfs als winnaar wordt beschouwd. 

Geen synoniemen

Hoewel productfotografie en reclamefotografie soms als synoniemen worden gebruikt, zijn het toch andere disciplines met weliswaar een sterk overlappend gebied, maar dat gaat niet anders op voor bijvoorbeeld de modefotografie. Reclamefotografie richt zich echter primair op het verleiden van afname terwijl productfotografie en modefotografie ook voor andere toepassingen worden gebruikt. Deze kunnen immers worden gebruikt om handleidingen mee te illustreren of de collectie van een museum te laten zien. 

Foto’s voor advertenties hoeven daarom niet altijd het product of de dienst te laten zien hoe het exact is. Het dient er vooral voor het op de best mogelijke manier te tonen. Deze fotografie is er immers op gericht om het gefotografeerde onderwerp zo aantrekkelijk mogelijk te maken en om er positieve emoties bij de kijker mee op te wekken. Reclamefotografie laat bijvoorbeeld blije mensen zien wanneer een dienst wordt afgenomen of gelukkige mensen wanneer een bepaald product wordt gekocht.