Verschillende werkwijzen

Er zijn verschillende manieren waarop je Capture One zou kunnen inzetten tijdens het productieproces. In dit artikel gaan we dieper in op deze verschillen en de daarbij behorende mogelijkheden.

Weinig Capture One, veel Photoshop

Wanneer je een variant exporteert naar een bestand op de harddisk, is hiermee het eindproduct van Capture One gemaakt. Tenminste, zo hebben de makers van Capture One zich dat ooit vast bedacht. Een aantal fotografen gebruikt Capture One echter alleen voor tethering. Na het maken van de foto lezen ze het resultaat in een ander software pakket zoals Adobe Photoshop in en gaan er daar mee verder. Als ze dan klaar zijn, dan exporteren ze het eindresultaat met behulp van Photoshop.

Het komt dus voor dat mensen Capture One alleen gebruiken voor tethering en het RAW bestand dat daarmee verkregen wordt rechtstreeks doorzetten naar Photoshop, puur omdat Photoshop zelf geen tethering ondersteunt. Wie de mogelijkheden van Capture One kent, zal snel tot de conclusie komen dat met deze werkwijze een enorm potentieel ongebruikt blijft, maar als je het niet nodig hebt, werkt dit natuurlijk prima!

Alles met Capture One

Dit hoeft je zo niet te doen. Het is immers mogelijk om met Capture One naast tethering ook gebruik te maken van de uitgebreide bewerkingsmogelijkheden die dit software pakket zelf biedt en van daaruit de bestanden  te exporteren. Photoshop wordt in dat geval dus niet gebruikt. Dit wordt soms gedaan door fotografen die geen behoefte hebben aan bijzondere nabewerkingen zoals het uitknippen van onderwerpen of het plaatsen van andere achtergronden.

Dit zijn zaken die beter met Photoshop gedaan kunnen worden, en niet of minder goed met Capture One. Capture One kan echter zoveel op het gebied van bijvoorbeeld kleuraanpassingen, dat daar Photoshop niet voor nodig zou hoeven te zijn. Daarnaast kan Capture One heel veel zaken geautomatiseerd uitvoeren waardoor het voor dit soort bewerkingen ook domweg tijdwinst betekent om ze door Capture One te laten uitvoeren.

Met Capture One en Photoshop samen

Er bestaat ook nog een derde werkwijze. Capture One wordt bij die werkwijze gebruikt voor tethering en om een aantal van de uitgebreide bewerkingsmogelijkheden uit te voeren. Dat kan ver gaan en dus ook grotendeels geautomatiseerd. Het eindresultaat wordt dan vanuit Capture One doorgezet naar Photoshop, om aldaar verder bewerkt te kunnen worden. Hier vinden dan de bijzondere bewerkingen plaats die met Capture One niet of minder goed gedaan kunnen worden. Wanneer het werken met Photoshop klaar is, gaat het eindresultaat weer terug naar Capture One en daar wordt het dan uiteindelijk geëxporteerd, vaak nadat er nog een aantal bewerkingen door Capture One op zijn uitgevoerd.

Het teruggestuurde product uit Photoshop wordt door Capture One in dit proces gezien als een nieuw origineel bestand waar een variant voor wordt aangemaakt. Bij deze werkwijze zou Photoshop zowat als een plugin van Capture One beschouwd kunnen worden.

Deze werkwijze lijkt omslachtig te zijn, maar vergeet niet dat het doorzetten tussen beide software pakketten geautomatiseerd verloopt. Je bent dus niet steeds aan het exporteren en importeren en het voelt daardoor helemaal niet als omslachtig aan.

Welke werkwijze te kiezen?

Op deze vraag is geen eenduidige antwoord te geven omdat dit per shoot verschillend kan zijn. Bij productfotografie lijkt het voor de hand te liggen om de tweede of derde werkwijze te gebruiken omdat je daarbij alleen metCapture One of de combinatie van beide software pakketten zult willen gebruiken. Landschapsfoto's zouden wellicht met de tweede werkwijze prima verwerkt kunnen worden, trucage foto's met de eerste of derde methode en ga zo maar door.

De werkwijze kan per foto verschillen. Voor sommige foto's die wij met onze modellen maken, hebben we Photoshop hard nodig om de gewenste aanpassingen door te kunnen voeren. Denk maar eens aan levitatiefoto's. En dat terwijl we tijdens dezelfde shoot misschien opnames maken waarbij Photoshop geen enkele toegevoegde waarde heeft boven Capture One.