Slow Speed Sync

Door de foto's gemaakt tijdens feestjes en bruiloften, krijg je soms het idee dat het er maar erg donker was. De gefotografeerde persoon staat er goed op, maar de achtergrond is erg donker, soms zelfs inktzwart.

Dit beeld ontstaat doordat gefotografeerd werd met een flitser in een wat grotere ruimte terwijl een hogere sluitertijd, waarschijnlijk de maximum flash sync speed, werd gebruikt. De zwarte achtergrond is daardoor verklaarbaar: de lens stond lang genoeg open voor het flitslicht (wat extreem kort duurt) maar veel te kort voor de achtergrond verlichting.

De oplossing is eenvoudig: vergroot de sluitertijd en flits dan. Deze techniek wordt Slow Sync Flash genoemd. Je zult meer van de omgeving zien. Foto' s waar het onderwerp in zijn omgeving wordt geplaatst zijn immers 'sterker' dan foto's waarop dat niet gebeurt.

Een foto gemaakt met een flitser en met min of meer automatische instellingen, zal de camera doen instellen op een relatief snelle sluitertijd (de flash sync speed). Vanzelfsprekend wordt het te fotograferen object of de te fotograferen persoon goed belicht, maar de achtergrond wordt dus zwart omdat het flitslicht niet tot zo ver reikt.

Wanneer niet met een flitser wordt gewerkt, maar met een langere sluitertijd, dan wordt de achtergrond wel zichtbaar. Maar door het gebruik van de langere sluitertijd ontstaan ook de bekende bewegingsstrepen op de foto, en die zijn niet altijd even wenselijk.

Een aantal camera's kent instellingen voor de zogenaamde slow sync speed. Deze instellingen bieden de fotograaf de mogelijkheid om ook met relatief lange sluitertijden te kunnen flitsen. Hierdoor kun je het beste van de twee werelden combineren: de achtergrond wordt op de opname vertoond doordat er voldoende sluitertijd wordt gebruikt en de te fotograferen persoon staat meer 'bevroren' op de foto doordat deze wordt geflitst.

Als een dergelijke instellingsmogelijkheid zich op de camera bevindt, dan kan deze uiteenlopende namen mee hebben gekregen, zoals 'night mode' of 'party mode'. Ook zijn er camera's waarbij je zelf alle waarden in kunt stellen voor de sluitertijd en zelfs het moment van flitsen. De night of party mode scenes zijn instellingen waarbij de camera vaak nog steeds alle instellingen min of meer automatisch bepaald, maar hij geeft dan voorkeur aan langere sluitertijden. Hierdoor is er meer van de achtergrond op de foto te ontwaren. Bij camera's waarmee meer instellingen mogelijk zijn, is het soms niet alleen mogelijk om zelf de sluitertijd te bepalen, maar ook om een keuze te maken uit een zogenaamde front curtain sync of rear curtain sync.

Maar hoe de techniek van slow sync speed ook wordt ingeschakeld, het is niet alleen het beste uit twee werelden, maar kent daarmee ook bepaalde nadelen van deze twee werelden. Vaak zijn de onderwerpen niet echt bevroren en er dus toch nog wat bewegingsstrepen te zien. Vandaar dat de camera's met meer automatische instellingen vaak overstappen op de rear curtain flash techniek zodat de bewegingsonscherpte veroorzaakt door de langere sluitertijd afeemt. Ook komt het voor dat de achtergrond niet zo goed zichtbaar werd als vooraf gehoopt. Het is daarom een techniek waar men mee moet experimenteren voordat je hem goed onder de knie krijgt.