Ledlicht of flitslicht?

LED-verlichting is sterk in opkomst. Moeten we daarom onderhand geen afscheid nemen van het traditionele flitslicht zoals dat van studioflitsers?

LED wordt beter

LED-verlichting voor fotografie wordt steeds beter. De kleurtemperatuur is tegenwoordig vrij nauwkeurig in te stellen en stabieler dan ooit. De prijs zakt en de lichtsterkte van LED-licht is aanzienlijk toegenomen. Daarnaast levert LED-licht continue licht op waardoor de WYSIWYG (“What You See Is What You Get”) formule hierbij opgaat.

Toch flitslicht

Toch zie je dat in professionele studio’s flitslicht nog steeds de overhand heeft. De belangrijkste reden hiervan is dat de hoeveelheid licht die met de traditionele flitsbuizen per tijdseenheid opgewekt kan worden veel hoger is als dat van LED. En, minstens zo belangrijk, de mate waarin deze sterkte met flitsers goed te regelen valt.

Met flitslicht kunnen daardoor bijvoorbeeld bepaalde bewegingen worden bevroren. Iets wat met LED-verlichting momenteel nog niet mogelijk is. Juist omdat er op het moment van fotograferen zoveel licht kan worden geproduceerd met traditionele flitsers, is het mogelijk om met een klein diafragma te werken waardoor meer scherptediepte kan worden verkregen. Er kan met een lagere ISO-waarde worden gewerkt (minder ruis) en er kunnen snellere sluitertijden (minder beweging) worden gebruikt.

LED-verlichting is misschien wat gebruikersvriendelijker dan flitslicht, maar het biedt domweg minder mogelijkheden waardoor fotografen op dit moment toch nog steeds eerder zullen kiezen voor flitslicht.

Combinatie

Er zijn fotografen die LED- en flitslicht met elkaar combineren. Dat kan natuurlijk, maar dit levert ons inziens niet vaak genoeg zoveel voordeel op om hiervoor te kiezen.

De fotograaf Karl Taylor heeft foto’s gemaakt door een combinatie van LED- en flitslicht te gebruiken. Hiermee kon hij bepaalde delen van de foto bevriezen terwijl hij andere delen juist liet ‘bewegen’. Dit is echter een heel specifiek gebruik. Normaal gesproken zul je dit niet zo vaak nodig hebben.

Wanneer LED

Een aantal fotografen meent dat je, op de eigenschap van het leveren van continue licht na, met LED-verlichting niets doen wat je ook niet met flitslicht kunt doen. Wel kan het wat lastiger zijn om het dan voor elkaar te krijgen. De kleurtemperatuur van flitslicht wordt bijvoorbeeld aangepast door gels te gebruiken terwijl je dit bij LED-verlichting eenvoudig kunt instellen door aan een knop te draaien. Iets wat natuurlijk wel een stukje simpeler is.

Als vervanging van continue licht zou LED-licht daarom prima kunnen, maar als we de leercurve buiten beschouwing laten (leren werken met LED is nu eenmaal eenvoudiger dan leren werken met flitsers), dan heeft LED-verlichting alleen echt de voorkeur wanneer je graag wilt werken met continue licht en licht dat eenvoudig in kleur te regelen is.

Om met LED-licht te kunnen werken moet je hier wel voldoende licht mee kunnen produceren. In het artikel getiteld “Ledlicht fotografie, lumen en lux” gingen we al in op de vraag hoe sterk de LED-verlichting moest zijn om goed met deze verlichting te kunnen werken en of er meer zaken zijn om op te letten zoals de kwaliteit van de LED. Dat zullen we hier daarom niet doen. Dit artikel richt zich vooral op de vraag of we niet beter zouden kunnen kiezen voor LED-verlichting dan voor de meer traditionele flitsers.

Wanneer flitslicht

Als je behoefte hebt aan veel licht waardoor je een grote scherptediepte kunt bereiken, snelle bewegingen wilt kunnen bevriezen of de ruis zo laag mogelijk wilt houden, dan kies je momenteel nog steeds voor flitslicht. Daarnaast gebruikt flitslicht minder energie waardoor je langer met dezelfde accu of batterijen kunt werken. Dat is vooral handig buiten de studio wanneer je bijvoorbeeld in de natuur aan het werk bent.

Wil je werken met de uiteenlopende light modifiers, dan kun je overigens ook beter met flitslicht werken. Sommige modifiers bestaan alleen voor flitslicht, niet voor LED-verlichting.