Milk Shoot

Twee meisjes met jurken van melk. Dit klinkt als een onmogelijke opgave, maar kun je zelf toch gewoon maken met twee meisjes en een fotograaf, een aantal liter melk, nog meer geduld en heel veel plezier!

Eerder gedaan

Het was in 2016 toen wij een artikel schreven over hoe je een foto van een melkjurk kon maken. Ik probeerde dit voor het eerst in 2014 met twee vriendinnen. Zij overgoten en bekogelden elkaar met melk om te kijken hoe dat zou uitpakken. Door daar foto’s van te maken en deze tijdens de nabewerking over elkaar te leggen, konden we de suggestie wekken dat ze kleding van melk droegen.

Hoewel we dit heel leuk vonden om te proberen, liepen we wel tegen een paar praktische zaken aan. We hadden bijvoorbeeld relatief veel foto’s nodig voor een goed (dekkend) resultaat en de modellen moesten lang in dezelfde poses blijven staan. 

Van dit soort experimenten leer je veel. Je krijgt dan misschien niet meteen de beste foto’s, maar je weet wel hoe je dit een volgende keer beter kunt aanpakken. Het artikel verscheen, toen nog zonder veel begeleidende foto’s, maar wel met een beschrijving van onze ervaringen en voorzien van een blauwdruk waarin te lezen viel hoe je dit soort projecten aan kon aanpakken.

Toen we dit deden hadden we onszelf voorgenomen om dit nog eens te doen, en dan beter. Maar zoals het met veel wensen gaat, schoof dit op de lange baan. Niet omdat we het niet leuk meer vonden om te proberen, maar omdat we altijd zoveel ideeën hebben dat dit hierdoor een beetje ondersneeuwde.

Het melkmeisje

Toen zich een nieuw model bij ons aansloot, kreeg zij inzage in de lange lijst van ideeën die we nog eens wilden uitvoeren. Zij stuitte daarbij op dit lang gekoesterde “melkjurk-idee” en haalde hem uit de mottenballen. Ze vertelde ons dat ze de dochter was van een boer die melkkoeien had en dat het haar een heel leuk idee leek om hem een foto van zichzelf te geven waarop zij een dergelijke melkjurk droeg. “Want,” zo gaf zij aan, “mijn vader heeft twee passies: zijn kinderen en zijn koeien. Met deze foto worden die twee passies origineel samengebracht”. Een fantastisch idee!

Het leek ons in eerste instantie een leuk idee om een soort pin-up foto met melkjurk te gaan maken. Zo’n foto die je vroeger in een stal of garage tegen zou kunnen komen op een kalender. En dus keken we naar oude pin-ups om het gevoel van ‘die goede oude tijd’ terug te halen. Maar ja, die foto’s bleken best stigmatiserend en daarom niet altijd even positief voor vrouwen. Dus konden we wat anders verzinnen?

Omdat we twee modellen voor deze shoot hadden, leek het ons een goed idee om te kijken of we deze twee meisjes samen konden laten zien. Ze moesten dan wel een interactie op de foto met elkaar aangaan. Dus gingen we op zoek naar een thema. Misschien vochten ze wel om een handtas of zoiets. Toen vonden we per toeval in een rekwisietenkast een paar foam waterpistolen. De meisjes zouden elkaar kunnen bespuiten met melk (het heet niet voor niets een “Milk Shoot”) en de melk die op hen terecht zou komen, zou de kleding kunnen vormen. Het idee was geboren!

De assistent

Wanneer je een melkjurkfoto wilt maken, moet er met melk gegoten en/of gegooid worden. Het model staat stil en de fotograaf maakt de foto’s. Je hebt daarom een derde persoon in de vorm van een 'melkwerpassistent' nodig. Wij hebben gemerkt dat het voor dit soort foto’s nooit moeilijk is om aan assistenten te komen. Veel mensen vinden het leuk om aan zoiets mee te werken. In dit geval hadden we echter twee modellen die beiden een melkjurk aan wilden krijgen. Die konden daarom afwisselend als assistent optreden. Ook leuk om te doen natuurlijk, want wanneer mag je nu iemand met melk bekogelen? Bij meelshoots viel ons al eerder op hoe fanatiek de modellen elkaar soms met meel willen bekogelen. Met melkshoots is dat niet anders. Best grappig om een keer te doen natuurlijk!

Voorbereiding

Voorbereiding is key, zeker bij dit soort foto’s. Dat hadden we ook geleerd tijdens onze eerdere pogingen. Je moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat de belichting vanaf de eerste foto goed is ingesteld. Tussentijds bijstellen levert teveel problemen op tijdens de nabewerking waarbij foto’s over elkaar worden gelegd en naadloos moeten aansluiten.

We hadden voor deze shoot gekozen voor het gebruik van vier flitsers voorzien van softboxen. Twee achter de modellen, zodat een rim light ontstaat, en twee aan de voorzijde om de modellen zelf te belichten. Op afb 1 is te zien hoe laag de flitser achter het model opgesteld staat en dat het rim light een behoorlijke witte rand rond het lichaam veroorzaakt. Dit is nodig om straks de rand van de melk goed belicht te krijgen.

De sluitertijd (bij ons 1/250ste) en het diafragma (hier f/4) moet je niet meer hoeven aan te passen, maar je wilt ook de positie van de flitsers niet meer hoeven te veranderen. Bedenk dus vooraf waar de assistent allemaal moet kunnen staan om de melk probleemloos te kunnen gieten of gooien. En kijk vooral waar de melk terecht zal komen! Niets zo erg als wanneer een halve liter melk richting een dure flitser wordt gegooid…

Op afb 2 is te zien hoe wij een groot zeil op de grond hadden gelegd en dat het model in een plastic bak staat. Hierdoor kun je veel melk opvangen en hergebruiken voor volgende worpen.

Omdat de camera op een statief geplaatst moet worden (je wilt dat iedere foto zoveel mogelijk op de vorige lijkt) is het niet alleen van belang om de juiste compositie te bepalen, maar ook om na te denken hoe de camera beschermd blijft wanneer met melk wordt gegooid. De camera mag immers ook niet meer van plek veranderen.

Er zijn fotografen die hun flitsers en camera helemaal in plastic inpakken wanneer ze dergelijke shoots ondernemen. Dat is verstandig maar ook tijdrovend en daarom deden wij dat in dit geval niet. Dat is dit keer goed gegaan, maar inpakken is natuurlijk echt wel verstandiger om te doen!

De basisfoto

De eerste foto die je maakt, is die waarbij het model de pose aanneemt zoals het bedacht is voor het eindresultaat. Je kunt deze foto de ‘uitgangsfoto’ of de ‘basisfoto’ noemen. Afb 1 is een klein deel van onze basisfoto. Bij ons stonden daar twee modellen op. Dit is dus een foto zonder dat daar al melk aan te pas is gekomen. Op deze foto kan het model nog gewoon op de grond staan, sieraden dragen, een horloge aan hebben of op hoge hakken staan. Het zeil of de opvangbak zijn natuurlijk nog niet geplaatst omdat ze nog niet nodig zijn. De basisfoto die je op deze manier maakt ga je tijdens de nabewerking gebruiken om delen van de nog te nemen foto’s met melk op te leggen. Het is daarom de kapstok van het uiteindelijke product. 

Als je van plan bent een melkfoto te maken op een naakt lichaam, dan moet je het model op deze basisfoto dus naakt fotograferen. Maar een melkfoto maken betekent niet dat het model perse naakt hoeft te zijn. Het is maar net wat je nastreeft als eindresultaat! Op onze foto’s zie je dat de modellen bijvoorbeeld gewoon een wit slipje dragen. Dat is prima omdat we daar toch melk overheen gaan werpen. 

Je maakt het jezelf overigens gemakkelijker wanneer je vraagt het model haar haren strak bij elkaar te laten binden of het haar hoog op het hoofd vast te maken. Wanneer later melk over haar schouders loopt en daar bevinden zich haren, dan oogt dat minder fraai en het is moeilijker goed na te bewerken.

Na het nemen van de basisfoto moet het model ter bescherming natuurlijk niet vergeten de accessoires zoals hoge hakken en een horloge af te doen als die gebruikt zijn. Want nu gaat de melkpret beginnen!

Let wel, wij hebben de basisfoto van beide modellen weliswaar in een keer gemaakt, maar we zijn onze modellen daarna wel afzonderlijk met melk gaan overgieten.

Dezelfde pose

Nadat het zeil en de opvangbak zijn geplaatst, moet het model dezelfde pose aannemen. Het valt niet mee om lang in dezelfde pose te blijven staan. Voor de een is dat gemakkelijker als voor de ander. Overweeg daarom om voor een pose te kiezen die gemakkelijk lang volgehouden kan worden. Bijvoorbeeld een waarop het model tegen iets aanleunt of waarbij ze op een stoel zit.

Props (rekwisieten) zoals een paraplu kunnen helpen om een arm op dezelfde plek en hoogte te houden. Moet het model voor de pose een been omhoog tillen, ondersteun het dan met een bankje of tafeltje die je later uit de foto verwijderd zodat ze daar haar ‘hangende’ been op kan laten rusten.

Let er ook op dat als in de basisfoto hoge hakken werden gedragen, het model zonder de hoge hakken in de vervolgfoto’s een andere pose aan zal nemen. Dit kun je voorkomen door tijdens het nemen van de vervolgfoto’s onder haar voeten blokjes hout te leggen zodat de pose min of meer gelijk blijft als toen zij schoenen droeg.

De melkfoto’s

Hoewel het model natuurlijk zoveel mogelijk dezelfde pose aan blijft nemen en je, door de vaste opstelling van de camera en flitsers steeds dezelfde foto probeert te maken, zul je merken dat de vervolgfoto’s toch zullen afwijken. Maar wees gerust,  streef natuurlijk zoveel mogelijk eenduidigheid na, maar weet ook dat je van de vervolgfoto's steeds maar kleine delen zult gaan gebruiken. Concentreer je daarom ook vooral op het deel dat je gaat gebruiken zodat dit het meest lijkt op dat van de basisfoto. De rest verwijder je later toch met een mask.

De assistent kan in grote lijnen twee dingen met de melk doen. Ze kan de melk gieten (zie afb 3) of de melk gooien (zie afb 4). Tijdens het gieten van de melk krijg je een dekkende gladde laag melk over de contouren van het lichaam. Tijdens het gooien van de melk zal de melk van het lichaam vrijkomen en daardoor de suggestie van bijvoorbeeld een rok op kunnen wekken. De melk zal tijdens het gooien vrij door de lucht vliegen en daar druppels en slierten melk vormen.

De snelheid van het gieten en de hoeveelheid melk die ineens wordt gegoten zijn bepalend voor de dekking. Hetzelfde geldt voor het gooien van de melk. De richting van de worp, alsook de kracht waarmee geworpen wordt en de hoeveelheid melk per worp bepalen samen hoe het eruit komt te zien. Onderzoek daarom wat voor jouw foto het meest gewenste effect oplevert. 

Alleen door te experimenteren ontdek je wat voor jouw foto het beste is. Dat gaat ook op voor het voorwerp dat gebruikt wordt om de melk mee te gooien of te gieten. Is dat een mok of een beslagkom? Dit soort dingen maken veel uit!

Melk opvangen

Als je melk over iemand heen giet zal het in de meeste gevallen over het lichaam naar beneden lopen en heb je aan een wasbak waarin het model staat voldoende. Plaats deze wasbak op een stuk plastic of zeil zoals wij dat hebben gedaan want natuurlijk zal er ook melk naast de wasbak op de grond terecht gaan komen. Een wasbak is gegarandeerd ontoereikend wanneer met melk wordt gegooid. Je moet dan eerder gaan denken aan een opblaasbaar kinderbadje of, zoals bij ons, aan een plastic bak waarin wasmachines worden geplaatst om lekkage te voorkomen.

Zoals eerder gezegd is het voordeel van het werken met een bak dat je de melk daarin goed kunt opvangen en gemakkelijk kunt hergebruiken voor een volgende foto. Dat kan liters melk besparen. Maar zelfs met terugwinnen van de melk zul je heel wat melk nodig hebben. Voor onze foto’s werkten we met een kleine tien liter melk. Met deze hoeveelheid hebben we onze twee modellen goed kunnen ‘kleden’.

Het is verstandig om de melk niet direct uit de koelkast te gebruiken maar een beetje warm te maken of op kamertemperatuur te laten komen voordat je ermee aan de slag gaat. Koude melk veroorzaakt kippenvel en is onprettig voor het model als dit tegen haar aankomt. Maak de melk echter niet te warm, het wordt er doorzichtiger door. Omdat sommige mensen melk vies vinden ruiken, kun je overwegen er een geurtje doorheen te mengen. Ook is het mogelijk de melk te kleuren waardoor hele bijzondere effecten verkregen kunnen worden.

Vervolgfoto’s maken

Begin met gieten van de melk, daarna met het werpen. Werk van boven naar beneden. Laat dus eerst de melk over de schouders lopen en maak daar foto’s van totdat je er voldoende van hebt. Ga dan pas een ‘etage’ naar beneden. Zorg eerst voor de dekkende laag (het gietwerk) en spaar het gooien van de melk dus uit tot het einde.

Om tot een goed eindresultaat te komen, heb je een groot aantal foto’s nodig. Voor de betere melkjurk-foto’s zou je volgens een aantal fotografen ongeveer 500 foto’s nodig hebben, lazen wij. Omdat wij twee modellen wilden gebruiken, zou dat 1000 foto's betekenen. Dat leek ons wel heel erg veel. Wij wilden juist proberen om met weinig foto's al resultaat te bereiken. Voor deze shoot hebben we nog geen twintig foto’s per model gemaakt. Hiermee wilden we laten zien dat dit kan, maar dan moet je wel georganiseerd werken. Je moet goed onthouden welke delen je al gehad hebt. Daarnaast gaat het natuurlijk ook om wat je wilt bereiken. Wij waren niet uit op een strakke jurk, het mocht best een beetje 'spetterend' zijn. Dat werkte prima met onze 40 foto’s zoals hiernaast te zien is. Maar zou je een geheel egale melkjurk willen maken, dan heb je meer foto's nodig.

Maak de foto’s snel achter elkaar zodat het model de pose zo goed mogelijk vol kan blijven houden. Tijdens het maken van de foto’s moeten de assistent en de fotograaf dan ook goed samenwerken. Het is even doorwerken, maar daarna heb je dan ook wel iets unieks in handen!

De nabewerking

Het principe van de nabewerking van een melkfoto is eenvoudig: leg de basisfoto onderop. Kies daarna een van de vervolgfoto’s uit en maak daar met een mask het gewenste melkdeel uit vrij. Leg dit zorgvuldig op de juiste plaats op de basisfoto. Doe hetzelfde met een volgende vervolgfoto en ‘behang’ op die manier de basisfoto met de gefotografeerde melk uit de vervolgfoto’s (zie afb 5).

Mogelijk is het nodig bepaalde fragmenten deels transparant te maken door de Opacity van de desbetreffende layer te wijzigen. Ook is de volgorde van de layers van belang. Door de volgorde te wijzigen zie je wat het beste resultaat oplevert. Sommige dingen kun je vooraf nu eenmaal niet goed bedenken, die moet je zien. Afb 6 is het resultaat van het op elkaar leggen van de verschillende foto's waarbij we met een mask steeds het gewenste melkdeel over hebben gehouden.

Eenvoudige aanpassingen

Het is mogelijk om met heel eenvoudige aanpassingen enorme veranderingen uit te voeren. Wij hadden hiervoor de melklayers per model in een groep bij elkaar gebracht zodat we daar in een keer aanpassingen op konden doorvoeren. Door aan deze groep een mask te hangen en met behulp van de Pen Tool een selectie te maken, konden we met een enkele handeling de melk 'afknippen' zodat een wat meer realistisch rokje ontstond. Door deze groep ook nog iets transparanter te maken (Opacity naar 96%) krijgen we meer van de contouren van het meisje te zien, komt de huidskleur door de melk heen en zien we ook vaag haar slipje zitten (zie afb 7). Vanzelfsprekend kun je op die manier de gehele 'kleding' bijwerken totdat je het gewenste resultaat hebt bereikt.

Om afb 8 te maken hebben we boven een aantal melklayers een Hue/Saturation Adjustment Layer geplaatst. Deze Adjustment Layer clipte we vast aan een melklayer (Alt+Ctrl+G), vinkte de optie Colorize aan en wijzigden met Hue (kleur) en Saturation (kleurverzadiging) de kleur van de afzonderlijke melklayer. Deze techniek kun je ook gebruiken om de melk witter te maken. Ook voor deze afbeelding hebben we de transparantie van de melklayers (Opacity 75%) verlaagd zodat de huidskleur en de vormen van het model een beetje door de melk heen komen.

Vanzelfsprekend zijn dit slechts een paar kleine voorbeeldjes om de reikwijdte van de mogelijkheden te laten zien. Afb 9 is bijvoorbeeld een variant op afb 8 met dat verschil dat we hier met behulp van een Adjustment Layer ook nog het Contrast en de Brightness hebben gewijzigd. Zoals je ziet kun je op deze manier van witte melk futuristische olieachtige vloeistoffen maken en wanneer je dit tot in extremen doorvoert ontstaat zelfs een zwarte oliejurk.

Eindresultaat

Onze foto's zijn tot stand gekomen door slechts twintig foto’s per model te maken en er betrekkelijk weinig tijd in te steken. Het fotograferen duurde ongeveer een uur, het nabewerken drie uur. We werkten tijdens de shoot en ook tijdens het nabewerken niet erg precies. Als je daarmee dit al kunt bereiken, dan is het niet moeilijk zich voor te stellen wat gemaakt kan worden wanneer er meer aandacht aan wordt gespendeerd.

Maar of je het nu op deze ‘quick-and-dirty’ wijze aanpakt, of voor perfectie gaat, een paar dingen staan als een paal boven water: je maakt altijd iets unieks omdat het er iedere keer anders uit zal zien en je hebt gegarandeerd plezier als je ermee bezig bent!

 

 

 

Afb 1: De uitgangsfoto gemaakt met rim light
Afb 2: Gebruik een zeil en een opvangbak voor de melk
Afb 3: Gieten geeft een gladde, goed controleerbare dekking
Afb 4: Melk gooien levert 'spetters' op
Afb 5: Leg de foto's als layers boven elkaar en mask ze uit
Afb 6: Te maken met relatief weinig foto's en in weinig tijd
Afb 7: Eenvoudige aanpassingen maken een groot verschil
Afb 8: Diverse melklayers van een pastelkleur voorzien
Afb 9: Door Contrast en Brightness aan te passen kan olie worden gesuggereerd